Hlavní obsah

Digitální matky: Také soupeříte s ostatními na síti, které dítě je nejlepší?

Foto: Thinkstock

Některé matky se stále na sociálních sítích předhánějí, která má lepší děti nebo výchovu. Je to dobře?Foto: Thinkstock

Reklama

Pískoviště? Čekárna pediatra? Zapomeňte. Společenský život dnešních maminek se odehrává na rodinných portálech a sociálních sítích. Na internetu si vyměňují zkušenosti, ukazují fotky – a soupeří!

Článek

„Váš ještě nechodí? Vždyť už mu bude rok a půl! Tsss... Ve dvou letech neřekne souvislou větu? To MY už umíme 10 básniček,“ líčí svoje zkušenosti se soutěživými matkami čtenářka Jaryna. Podobné závody se konají všude, kde se sejde několik žen s dětmi podobného věku. Spíš než v parku to dnes ale žije – na internetu!

Na netu nejste nikdy sama

S chytrým telefonem lze být on-line pořád, na procházce, při vaření i během kojení. Internet znamená konec izolace, kvůli které maminky na mateřské zapomínaly mluvit normálně a vyjadřovaly se stylem „táta ham-ham“. Vyskytl se problém? Stačí se svěřit, a hned se hrnou rady a názory. A i když je jejich informační hodnota leckdy pochybná, je to alespoň forma podpory.

„Internetová komunikace skutečně ,drbání´ v parku nahrazuje. Má své výhody – najdete si maminky s dětmi zhruba stejného věku, s podobnými názory a bavíte se s nimi tehdy, kdy se to hodí vám. To může být v reálném životě problematické. Na rozdíl od onoho setkávání v parku je však nedostupná praktická pomoc – pohlídej mi prosím chvíli Julinku, skočím s Ferdou na záchod. Kamarádství dětí s dětmi internetových kamarádek je též vyloučeno, což je škoda,“ říká psycholožka a matka tří dětí Pavla Koucká.

Foto: Thinkstock

Batolátko se naučilo nové slůvko? Kamarádky to vědí dřív, než matka malého šikulku pochválí...Foto: Thinkstock

Taky chodíte na plavání?

Fenomén „digitálních matek“ dobře ukázala loňská studie Social Mom Report mezinárodního portálu BabyCenter, která zkoumala kolem 2000 mladých maminek a těhotných žen. Typické představitelce téhle kategorie je mezi 18 a 34 lety, má nejvýš osmileté dítě a tráví osm hodin (!) denně na sociálních sítích. Sdílí fotografie, svěřuje se s různými příhodami – a porovnává svoje výchovné „úspěchy“ s ostatními.

Jak mnohé účastnice výzkumu přiznávají, soutěživost ovládá jejich život: porovnávají první slůvko dítěte, značku kočárku i množství a kvalitu kroužků. Hlavní je obstát před ostatními, nebýt považován za špatného rodiče!

Podívejte, jak jsem skvělý rodič!

Co ženy ke srovnávání vede? Většině z nich je spíš nepříjemné, přesto se diskusí účastní dál.

Ani české matky nejsou jiné: i když si většina z nich uvědomuje, jak jsou tyhle dostihy nesmyslné, stresují se dál – třeba tím, že nezhubly po porodu tak rychle jako ostatní nebo že se jim nedaří kojení.

Foto: Thinkstock

Je sdílení po internetu lepší než to opravdové, rodinné, kde jde o krásné společné zážitky? Ne, to nikdyFoto: Thinkstock

„I když si říkám, že to jsou jen hloupé řeči, vždycky mě rozhodí, když mě nějaká paní Chytrá napomene. Že prý nekojené děti víc trpí na alergie, a ach, ten citový vývoj... jako bych se kvůli tomu už dost netrápila," vzteká se čtenářka Gábina.

„Naše společnost je zkrátka orientovaná na výkon,“ vysvětluje rodinná poradkyně Ludmila Jandová. „Závodíte ve škole, soupeříte v práci. Celý život vás provázejí tabulky a normy. Nejoblíbenější zábavné programy v televizi? Zase soutěže. Být nejlepší je jediný způsob, jak si opatřit ocenění a uznání. A pokud máte být nejlepší, musí být někdo jiný outsider,“ popisuje kořeny rivality v mateřských skupinách Ludmila Jandová.

Psycholožka Pavla Koucká ale vyvrací názor, že jsou internetové diskuse mezi matkami tvrdší než ty „naživo“: „Je pravda, že matky, které mají potřebu být nejlepší, zde mohou snadno narazit, protože se setkávají s větším množstvím konkurentek. Hlavním problémem je ale jejich osobnost, nikoli digitální komunikace. Maminky na síti nacházejí spíše uklidnění a podporu. Ostré názory sice snadno zazní, bývají však rychle korigovány dalšími diskutujícími.“

Jste také super dokonalá matka? A dáváte to ostatním znát?

Reklama

Načítám