Časopis Uzlíček

Dětská pokožka je daleko citlivější, jemnější a slabší než kůže dospělého. Během dětství a puberty totiž kůže přijme až 80 % z celkové dávky UV záření, kterému je během života vystavena. Zapomínat bychom neměli ani na rozdílné fototypy pokožky. Co svědčí vám, nemusí být vhodné pro děti či partnera. Máte-li světlou pokožku, která po pobytu na sluníčku zčervená a téměř se neopálí, je pro vás sluneční záření daleko nebezpečnější než pro ty, kdo rychle získávají krásnou čokoládovou barvu. Těhotné ženy a batolata by se opalování měly dokonce zcela vyhnout.

Čím slunce pomáhá?

Stažení článku
Stáhnout

Stáhněte si článek ve formátu PDF k prohlížení v Adobe Reader TM

Stáhnout
  • přeměňuje provitamin vitaminu D v těle na vitamin D
  • pozitivně ovlivňuje psychiku
  • redukované malé dávky mohou pod odborným dohledem zlepšovat stav pokožky při některých kožních onemocněních (atopický ekzém, lupénka)

Jak může slunce škodit?

  • spálením pokožky
  • sluneční alergií - není to klasická alergická reakce, ale při působení slunečního záření vznikají látky, které u citlivých jedinců vyvolávají změny pokožky podobné alergické reakci (kopřivka). Tyto potíže má každý 5.-6. občan ČR!
  • dlouhodobé vystavování pokožky ultrafialovému záření může zapříčinit vznik kožních nádorů

Existují tři typy slunečního záření:

UVA - nejdelší vlnová délka (320-400nm), urychluje stárnutí pleti, neboť proniká do hlubších vrstev pokožky, může narušovat imunitní systém člověka. UVA záření je hlavní vlnová délka v lampách solárií.

UVB - středněvlnné (280-320nm), způsobuje spálení pokožky, a tím velké riziko pozdějšího vzniku kožních nádorů.

UVC - nejkratší vlnová délka (pod 280nm), je pro organismus nejnebezpečnější, ale je plně zachycováno atmosférou. Dříve se hojně používala horská sluníčka, která se právě z důvodu uvolňování velkého množství UVC záření používají dnes hlavně k dezinfekci laboratoří a operačních sálů bez přítomnosti personálu.

Jak to tedy udělat, abychom omezili škodlivé účinky na co nejmenší míru?

Dávejte si pozor na dobu opalování; samphoto.cz/jiunlimitedFoto: samphoto.cz/jiunlimitedDávejte si pozor na dobu opalování

Zde je 10 zásad správného opalování:

1. Některé hodiny jsou kritické - Pokuste se omezit pobyt na slunci hlavně mezi 11.-15. hodinou, kdy je UVB záření atmosférou nejméně filtrováno.

2. Oděv s UV ochranou - Snažte se chránit pokožku těla vhodným oděvem (existují moderní materiály, které mají účinnou UV ochranu).

3. Ochrana hlavy i očí - Používejte přikrývky hlavy a sluneční brýle.

4. Oblačnost nás neochrání - Chránit bychom se před sluncem měli i za oblačného počasí. To, že je sluníčko schované za mrakem, neznamená, že neopaluje.

5. Co svědčí kamarádce, nemusí být vhodné pro vás - Používat bychom měli vhodné ochranné krémy podle fototypu pokožky.

6. Měření podle kávové lžičky - Pro správnou ochranu je důležitý nejen vhodný krém, ale také nanesení potřebného množství. Málokdo totiž ví, že na pokožku dospělého člověka je potřeba použít množství ochranného přípravku odpovídající šesti kávovým lžičkám, to je přibližně 35 ml přípravku, pro roční dítě je to 10 ml, tedy dvě kávové lžičky.

7. Půl hodiny před - Ochranné prostředky nanášíme nejméně 30 minut před pobytem na slunci. Ochranné filtry obsažené v krému totiž nefungují hned, a tak byste se i přes poctivé namazání mohli spálit.

8. Koupání spotřebu krému zvyšuje - Nezapomínejte na to, že při častém koupání a otírání pokožky bychom měli krémy natírat opakovaně.

9. Užívání léků může opalování zkomplikovat - Užíváte-li dlouhodobě léky (některá antibiotika, antidepresiva, léčiva na léčbu lupenky, třezalku tečkovanou...), pozor na fotosenzibilitu. Ta se projevuje zčervenáním pokožky až puchýřky, je-li pokožka vystavena slunečnímu záření. Přečtěte si proto pečlivě příbalový leták vašeho léku!

10. Solárium dávkujte s rozvahou - Snažte se omezit pobyt v soláriu jen na minimum. Solárium ze svého rozvrhu zcela vyškrtněte, pokud:

  • trpíte jakýmkoli akutním onemocněním
  • jste těhotná
  • máte na těle velký počet znamének
  • máte pleť ošetřenou kosmetikou, která zvyšuje citlivost vůči UV záření (parfémy)
  • máte tendenci k tvorbě pih
Přehled fototypů pokožky
Kožní fototyp Charakteristika Reakce na slunce Doba zčervenání bez použití ochrany
I. Velmi světlá kůže, rezavé vlasy, pihy Vždy se spálí, někdy se opálí do červena, nikdy nepigmentuje 10 minut
II. Světlá kůže, světlé vlasy Vždy se opálí do červena, někdy slabě pigmentuje 10-20 minut
III. Středně světlá kůže, hnědé až tmavé vlasy Někdy se opálí do červena, zřídka se spálí, vždy pigmentuje 20-35 minut
IV. Tmavá kůže, tmavé vlasy Nikdy se nespálí, velmi dobře pigmentuje 45 minut

Ochranné filtry

Fyzikální filtry: Organické látky, které odrážejí či rozptylují UV záření. Většinou jsou to minerální pigmenty, například titanium dioxide. V kosmetických krémech jsou přítomny jako jemný rozemletý prášek. Na kůži vytváří jemný film, který odráží ultrafialové záření.

Chemické filtry: Pohlcují fotony ultrafialového záření, jejichž energii přemění na neškodné teplo. Pronikají do pokožky. V některých moderních ochranných přípravcích bývají použity současně oba typy filtrů a antioxidanty, které pohlcují volné radikály.

Uzlíček