Co je normální?

Žena s normální váhou by měla ideálně v těhotenství přibrat 11 až 16 kilo, obézní těhotná ne víc než 11,5 kila. „Kriteriem zatím zůstává zastaralý BMI, tedy prostý poměr hmotnosti v kilogramech a druhé mocniny výšky v metrech. Ten ale nebere v úvahu hmotnost svalů a tuku. Osmdesátikilová maminka tak může být jak ,tučná', tak také svalnatá, například bývalá vrcholová sportovkyně,“ míní lékařka Renata Zelenáková.

Katka byla těhotná zároveň s kolegyní, a zatímco ta jen kvetla, Katka tloustla. „Nabrala jsem přes 30 kilo, kolegyně asi 13. Přitom jsme jedly podobně, já dokonce lépe. Dala jsem si i sladkost, ale nepřejídala jsem se. Doktor mi pokaždé vynadal, a já už se skoro bála najíst,“ popisuje Katka. Kila shazovala dlouho po porodu a dodnes není na své váze. Jak to?

Nejezte za dva

Když si těhotné ženy vezmou za své pravidlo, že v těhotenství se jí za dva, letí kila logicky nahoru. Proč ale některé nezadržitelně přibírají, i když jí tak, jak mají? Podle pražské obezitoložky Renaty Zelenákové zvyšující se hmotnost nezáleží jen na tom, kolik toho nastávající maminka spořádá. „Roli hrají také stravovací zvyklosti před otěhotněním, věk, případná onemocnění a jejich léčba či průběh těhotenství a jeho komplikace,“ popisuje Renata Zelenáková.

Pokud máte dojem, že ohromné váhové příbytky „nesedí", řešte to s lékařem. Nepříjemné hubnutí po porodu je totiž to nejmenší, co hrozí. Kvůli přibírání čekejte bolavá záda a klouby či únavu, ale i otoky, změnu psychického stavu nebo zvýšený krevní tlak. Riziku je ale vystaveno i miminko, hrozí mu nedostatečný vývoj a zásobení živinami. A hrozbou je i těhotenská cukrovka, ohrožuje plod i ženu. Dítě může být velké, tudíž hrozí komplikovaný porod a s ním spojená rizika.

Hlídejte si hmotnost a nejezte za dva; thinkstockFoto: thinkstockHlídejte si hmotnost a nejezte za dva

Kila ohrožují dítě

To, že ručička váhy při každém kontrolním vážení poskočí nahoru, ale může být spojeno i se špatnou funkcí některého orgánu, který je těhotenstvím ovlivněn. Problémy můžete mít třeba se štítnou žlázou, v těhotenství často dochází ke snížení její funkce. Příznaky jsou však nenápadné, těhotná má třeba sušší vlasy, lámavější nehty nebo mírnou zácpu. Horší funkce ledvin zase jde ruku v ruce s otoky. Ledviny nestíhají přečerpat množství tekutin, voda se v těle zadržuje a může dojít ke vzniku preeklampsie. To je stav, kdy dochází ke zhoršené průchodnosti cév z placenty přes pupečník k dítěti. Plod je nedostatečně zásobován kyslíkem a potřebnými živinami.

Jak cvičit?
Najít si po narození miminka čas na cvičení bude náročné. Se shazováním pomůže každodenní procházka s kočárkem, zkuste si také najít chvilku na cvičení, třeba když miminko usne. „Ve volných chvilkách doporučuji strečink na namáhané bederní, prsní a šíjové svaly. A pár posilovacích cviků na spodní bříško a střed těla, na střední partii zad a zadeček,“ radí trenérka Kateřina Hollerová. Maminky, které nabraly hodně kil, ale musí přidat i úpravu jídelníčku.

„Vysoká hmotnost matky však také ohrožuje život dítěte předčasným nebo komplikovaným porodem, a především vrozenými vadami plodu, jako jsou rozštěpe páteře, srdeční vady a pupeční kýla. Po porodu se mohou diagnostikovat i některé metabolické vady,“ varuje Renata Zelenáková.

Cvičení se nebojte, čím dřív začnete, tím lépe. Ale nechejte si každopádně poradit od lékaře, kdy už je taková zátěž možná!; thinkstockFoto: thinkstockCvičení se nebojte, čím dřív začnete, tím lépe. Ale nechejte si každopádně poradit od lékaře, kdy už je taková zátěž možná!

Cvičte i s bříškem

I když vás ani miminko žádný z vyjmenovaných problémů nepotká, nebude shazování kil po porodu žádný ráj. Času a sil bude málo, pokud se přidá nepravidelná strava, je stará postava v nedohlednu. „Po porodu záleží na tom, jestli byl spontánní, nebo císařským řezem. Není ale dobré návrat do formy odkládat, první zhruba tři týdny jsou nejtěžší,“ vysvětluje Kateřina Hollerová, trenérka Fitness centra pro ženy Contours.

Pokud jste zvyklá cvičit už před těhotenstvím, nevzdávejte se pohybu ani s miminkem v břiše. Buďte ale opatrná a dbejte na pravidla, cvičte třeba na pevném neklouzavém povrchu a vyhýbejte se skokům, trhavým a nárazovým pohybům a rychlým změnám poloh.

A nezáviďte těhotným, které skoro nepřibírají. I nápadně nízký váhový přírůstek v těhotenství totiž může značit problém. Jaké jsou vaše zkušenosti?