„Nenávidím svoje tělo, to, že na břiše nosím pneumatiky, to, jak se jich chce Petr dotýkat. Dohání mě to k šílenství. Jak se mu můžu vůbec líbit? Vždyť jsem jako lokomotiva křížená se slonem. Jen funím a hraju si na dietářku. Nechce se mi svlékat ani ve tmě, natož mít sex,“ zoufale popisuje svoji situaci čtenářka Jana. Dle svých slov jí zdravě, chodí cvičit a celkově se snaží zhubnout, nicméně váha ne a ne se pohnout směrem k pozitivnějším hodnotám.

Vyměním špeky. Značka: Za cokoli!

„To pak člověka přejde chuť na všechno,“ dodává, a zároveň přiznává, že se se svým partnerem nemilovala už přes čtyři měsíce. „Nemám na to žaludek.“ Co dělat v situaci, ve které snaha nechybí, avšak výsledky jsou v nedohlednu? Je to snad v nedostatečné motivaci? Nebo snad nízkým sebevědomím, které brání milovat se naplno? Lenka Černá, kouč partnerských vztahů z portálu Mujvztah.cz radí, jak se dostat z bludiště depresivních stavů a jak začít znovu žít – i sexuálně.

I když vám není loňská sukně, není důvod trpět; ThinkstockFoto: ThinkstockI když vám není loňská sukně, není důvod trpět

Technika číslo 1 – Pozitivní seznam

Pozitivní seznam vám pomůže ve chvíli, kdy se budete cítit se sebevědomím na nule. Zkuste si ho vyvěsit na lednici (a to i když nebydlíte sama), noste ho v kabelce. Prostě jej mějte vždy při sobě. Jak si takový seznam sestavit?

„Jsem přesvědčená o tom, že všechno neděláte špatně a rozhodně nejste k ničemu. A určitě se vám za život alespoň jedna věc podařila. Zcela jistě někdy nastal moment, kdy jste se poplácaly po rameni a řekly si, že jste dobré. Obecně si mnohdy více všímáte svých negativních stránek a za ty pozitivní se nechválíte. A tak vám nezbude nic jiného než si všechna ta pozitiva napsat,“ uvádí kouč. Udělejte si jednoduše svůj pozitivní seznam. Může vypadat takto:

  • Umím dobře vařit – lidé ocení mé jídlo.
  • Mám hezké oči.
  • Podařilo se mi ukončit vysokou školu.
  • Chovám se hezky k dětem, jsem pro ně dobrou učitelkou.
  • Mám hezky vybavenou domácnost.
  • Díky mně má firma vyšší obrat.
  • Jedné kolegyni jsem zachránila manželství dobrou radou.

Prostě si napište cokoli, co vás na sebe napadne. Možná se budete divit, jak dlouho vám bude trvat, než si vzpomenete, v čem jste vlastně dobré. „Není to tím, že by toho bylo málo, ale proto, že člověk není zvyklý přemýšlet o sobě v pozitivech. Proto vydržte a nevzdávejte to! A pokud si skutečně nevíte rady, zkuste se zeptat blízkých a přátel. Oni jistě budou vědět, jaké kvality máte,“ radí odbornice.

Važte si sebe sama; ThinkstockFoto: ThinkstockVažte si sebe sama

Technika číslo 2 – Emoční léčba

„Emoční léčba je praktika, kterou já osobně aplikuji snad na každého svého klienta s nízkým sebevědomím. Je výborným pomocníkem také pro ženy, které nemají rády vlastní tělo. Jedná se o jednoduchou techniku, která však chce špetku odvahy,“ popisuje Lenka Černá.

Stoupněte si ráno v koupelně před zrcadlo, podívejte se na sebe, a místo obvyklé kritiky si nahlas řekněte: Mám se ráda. Anebo si řekněte: Vážím si sebe a jsem šikovná. Vyslovení chvály nahlas vám ze začátku bude nepříjemné. Vydržte to ale se sebou a věnujte se sobě každý den. Emoční léčbu můžete použít i na své tělo. Tak třeba, dámy, když se ráno sprchujete, pochvalte svá stehna, zadeček, prsa. Emoční léčbu zkuste praktikovat i přes den, když se vám podaří sebemenší maličkost, pochvalte se.

Technika číslo 3 – Mějte své dny

Kolem rodiny, přátel a ostatních poletujete. Kde jste ale vy? „Doporučuji mít každý měsíc jeden den pouze pro sebe. Dopředu si naplánujte, jak jej strávíte. Buďte si tou nejlepší kamarádkou, která vám splní vše, co si přejete,“ uvádí kouč. Rozhodně ten den nechoďte do práce. Ráno si zajděte na kosmetiku, masáž, dejte si dobrý oběd, jděte si třeba zacvičit. Tento den se s nikým nepotkávejte, je to den jen pro vás. Užijte si jej od rána do večera a dělejte si dobře. Když ne dnes, kdy jindy? A s kým jiným byste měly mít skvělý vztah než samy se sebou?

Technika číslo 4 – Berte své chyby s rezervou

Každá někdy něco zkazí, ale většina z vás se u chyb zbytečně stresuje. Samy si tak podkopáváte sebedůvěru, a to zcela zbytečně. Chybovat přece můžete v drobných záležitostech, ty důležité oblasti je dobré si zabezpečit. Když však vylijete kávu nebo zhřešíte sladkým zákuskem, svět se nezboří! Zkuste se tedy nad vlastní drobnou chybou zasmát a brát ji s nadhledem.

Technika číslo 5 – Pečujte o svůj vzhled

I když máte kila navíc, neznamená to, že budete ušmudlaná. To, jak se oblékáte a upravujete, jasně značí, jaký vztah máte k sobě. I když se tedy nemáte zcela v lásce, začněte postupně dělat první krůčky k tomu, abyste se na sebe ráda podívala do zrcadla. Nechte se hezky ostříhat, kupte si pěkné oblečení, a hlavně neodbývejte spodní prádlo! Mějte upravené nehty a vyberte si hezký parfém. Uvidíte, že se budete ve svém těle cítit mnohem lépe. Další rady určené pro milence s velikostí XXL najdete v článku Boubelky při sexu trpí?!.

Jak navnadit tělo na lásku?

A odtud už je jen krůček k tomu, aby pozitivní mysl ovládla i vaše libido. To, jak vidíte sebe samu, má významný vliv právě na sexualitu. Proto znovu postupně navazujte vztah se svým tělem. Dotýkejte se při koupeli na těch místech, která na sobě obdivujete, nebojte se objednat si krajkové prádlo nebo rovnou vibrátor, který splní vaše tajná přání. Jakmile budete přístupná k něze a touze sama k sobě, ráda se o ni podělíte s partnerem. Pak už všechno půjde jako po másle…

Pakliže však máte pocit, že vina nesouladu sexuálního života není jen na vaší straně, ale partner se vám doslova odcizil, přečtěte si náš článek Prý už ho nepřitahujete. Co s tím?.

A co vy a vaše kila? Řešíte je v posteli, nebo máte na starosti důležitější věci – třeba jako sexuální blaho svoje nebo partnerovo?

Lucie Maixnerová