Nám ženám se většinou ukládá tuk na stehnech nebo na zadečku. Když se ale dostatečně nepohybujeme a hřešíme v jídle, je jedno, jaký jsme typ, a začne se nám tuk ukládat i na bříšku (potvora se umí nafuknout jedna dvě, ale vytvarovat ho a zeštíhlit trvá měsíce – každodenním tréninkem). A tak...

...naučte se cviky, pomocí kterých lze každý den pár minut bříško posilovat a tvarovat. Video najdete zde:



I když budete jíst podle zdravého a redukčního jídelníčku (více v článku Novoroční dieta: Měníme jídelníček), teď už víme, že bez pohybu to nepůjde. S tím už byste ale neměly mít problém, jelikož cvičíme skoro měsíc. Než se začneme vzájemně dále motivovat, musíme si uvědomit, že každé z nás se tuk ukládá v jiných partiích, což je dáno geneticky, a když budete cvičit pouze cviky na problematické partie, budete hubnout po celém těle. Na vytoužených místech zpravidla až nakonec, přesto budou pevnější.

Základní pravidla při hubnutí a tvarování bříška
  • Úprava jídelníčku
  • Zařazení pohybové aktivity na denní pořádek
  • Energetický výdej musí být vyšší než příjem (docílíte cvičením)
  • Neomezujte se jen na posilování, tím se tukových polštářů ve střední části těla nezbavíte, i když při tom posílíte svalstvo. Břicho může vypadat i větší.
  • Cvičení kombinujte v poměru 2:1, aerobní (plavání, aerobik, tanec, lyžování, jízda na kole, rotoped...) by mělo převyšovat klasické posilování. Můj tip: Kamarádka si vysněnou postavu doslova vyskákala přes švihadlo. Každý den skákala 5 minut a po pár měsících jsem ji nemohla poznat. Ale i to se musí dělat správně a nedoporučuji lidem, kteří mají problém s páteří.
  • Vykašlete se na drahé „zázračné" přístroje, které vám slibují zaručený efekt a cvičte bez nich v pohodlí domova nebo na svých oblíbených hodinách.

Kdy konečně zhubnu?

Podle typu postavy se dá dopředu odhadnout, jak budeme hubnout. Já jsem spíš „jablko". Tuk se mi ukládá ve střední části těla. Proto není divu, že mi první hubnou nohy, které mám poměrně štíhlé, a o prsa se významně nemusím bát. Jste-li ovšem „hruška", budete ztrácet kilogramy nejprve na hrudníku a v pase, kde to až tolik nepotřebujete, a až nakonec půjde zadeček a boky. Pro práci břišního svalstva využívá tělo tukové zásoby ze všech tukových buněk a kde budete hubnout, rozhodují geny a hormony. Jen cviky na tuhle partii nebudou stačit, ale je třeba je zařadit na každodenní pořádek. Spolu s vyváženým jídelníčkem můžeme totiž ovlivnit poměry hormonů v těle a podpořit ty, které likvidují tuky.

Hitparáda cviků podporujících hubnutí a zpevnění bříška

Za nejúčinnější cvik se považuje simulace jízdy na kole vleže na zádech, svaly při něm pracují o 250 procent více, než při provádění notoricky známých sedů-lehů.

Druhý nejefektivnější cvik je přitahování kolen, kdy lokty jsou ve vyvýšené poloze a chodidla jsou nad zemí. Přitahujeme od země směrem k hrudníku opět v poloze vleže na zádech. Účinnost je 212 procent.

Na třetím místě je cvik na míči imitující sedy-lehy. Účinnost je ale už jen nepatrně větší oproti těm klasickým na zemi.

Jak na hladové chvilky?

Ještě bych se ráda vrátila k jídelníčku, protože tam nejvíce tápete. Často si stěžujete na „vlčí hlad" a nevíte, jak ho zvládnout. Mám pro vás pár tipů, které mohou pomoci.

Hladové chvilky zažeňte svačinou;shutterstock.comFoto: shutterstock.comHladové chvilky zažeňte svačinou

1. První z nich je dostatečný pitný režim. Nesmí se to ale přehnat, aby to neodnesly ledviny. Zpravidla se doporučuje denní dávka na každých 10 kg vaší váhy 0,3 až 0,4 litru tekutin. Opakuji, nejlepší je voda, neslazené nebublinkové minerálky, dobré jsou i bylinkové a ovocné čaje. Hodně si chválíte „maté". U ovocných čajů pozor na obsah cukru. Vždycky, když ucítíte, že na vás přichází hladová, a přitom jste před chvílí měly oběd nebo svačinu, trochu se napijte. Pomůže to.

2. Buďte vždy připravené a mějte po ruce nějakou malou svačinu. Může to být ovoce, zelenina, müsli tyčinka, celozrnné pečivo... Pokud nic takového nemáte, dejte si pár soust z klasického pokrmu, nebo co zbylo z oběda. Je to lepší než pocit hladu, který je naším největším nepřítelem.

3. Jezte pomalu a vychutnávejte si jídlo. Po jednotlivých soustech se zastavte, pořádně ho rozkousejte a klidně se mezi tím napijte vody. Sníte polovinu toho, co jste obvykle zvyklé si naložit, a tělu to bude stačit.

4. Při chuti na sladké se doporučuje čištění zubů. Můžete si myslet, že žvýkačka má podobný účinek, ale nemá. Žvýkání sice zaměstná ústa, ale podporuje trávení, a hlad se dostaví poměrně brzy.

Takže vzhůru za krásnou postavou a zdravým tělem! Další tipy, jak obohatit svůj jídelníček, najdete v mém deníčku zaměřeném na vlákninu. Nevíte-li si rady se cvičením, pomůže vám trenér Michal Šubr v naší poradně. A o svá vítězství a prohry se můžete s ostatními podělit v diskusích pod články mého seriálu nebo na info@prozeny.cz. Nezapomeňte také, že se blíží sobotní detox. A jestli jste ještě nezačaly, stále se můžete přidat. Nikdy není pozdě!