Odborníci se shodli na tom, že v některých případech jsou léky opravdu při hubnutí nutné. Ve všech takových případech by je měl předepsat lékař, neboť léky podporující hubnutí mívají řadu nepříznivých účinků pro organismus. A primárně jsou určené lidem trpícím vysokou nadváhou.

Co jsou léky na hubnutí zač

Zapomeňte na ně, trápí-li vás pár kilogramů navíc. Samy o sobě vás nepřimějí k dodržování zdravého životního stylu a nemění dlouhodobé stravovací návyky! Tohle všechno je třeba si před podáním první pilulky uvědomit. Dá se ale říci, že při dodržení určitých opatření se jejich efekt významně zvyšuje. A teď trochu konkrétněji.

ADIPEX

Jde o lék omezující chuť k jídlu, známý jako „zlatá vejce“. Účinnou látkou je fentermin. „Adipex nelze podávat u osob trpících dalšími komplikacemi obezity, jako jsou těžší hypertenze, ischemická choroba srdeční, glaukom," varuje Gabriela Knosová z brněnského Institutu Kompliment. Má vedlejší účinky v podobě sucha v ústech, zvracení, závratí nebo nespavosti. Dnes už jde o zastaralý lék, který se v Evropě už téměř neprodává.

MERIDIA, LINDAXA (na Slovensku pod názvem Reductil)

V těchto lécích má účinky na starosti sibutramin, který omezuje chuť k jídlu. Pozitivně ovlivňuje hladinu cholesterolu tím, že ji snižuje. „Sibutramin je možné aplikovat i u diabetiků 2. typu a u osob trpících metabolickým syndromem," říká Gabriela Knosová. Mezi vedlejší účinky patří ty samé co u Adipexu, s tím rozdílem, že se vyskytují méně často a bývá to přechodně. Může však působit na zvýšení krevního tlaku a srdeční frekvence.

XENICAL, ALLI

U obou těchto léků je účinnou látkou orlistat. V Xenicalu je ho 120 mg a seženete ho pouze na předpis. Alli obsahuje 60 mg a je volně prodejný. Odborníci tvrdí, že volně prodejné produkty, u kterých nemusí rozhodovat o jejich aplikaci lékař, nejsou vlastně léky a bývají k ničemu. Jak je to tedy s Alli? Látka orlistat se aktivně váže na enzym lipázu ve střevech a tím brání vstřebávání tuků z potravy až o 30 %. Takže účinek tu jakýsi je. Alli lze použít prakticky u kohokoliv, počítejte ovšem s vedlejšími účinky v podobě průjmů, nutkavé stolice nebo bolestí břicha. Pokud se tomu nepříjemnému budete chtít vyhnout, musíte si hlídat skladbu svého jídelníčku, zejména kvůli obsahu tuků. „Bohužel na vzniku obezity se podílí i vysoká konzumace sacharidů, a proto doporučuji poradit se o vyvážené stravě s odborníkem," říká odbornice z Institutu Kompliment. Jinak se ale dá říci, že tyto dva léky mají potenciál snížit hmotnost, zlepšit kompenzaci diabetu a pokles inzulinu a zlepšit hodnoty krevního tlaku. Všechny tyto účinky byly prokázány.

Doplňujte energii iontovými nápoji;shutterstock.comFoto: shutterstock.comDoplňujte energii iontovými nápoji

Pokoutní kšeftaření

Žádný rozumný lékař vám ovšem nenapíše něco, co vaše tělo nepotřebuje, protože stále platí, že když nejsou léky potřeba a spraví to změna jídelníčku a pohyb, je to pro tělo nejlepší cesta. Trenér Michal Šubr říká: „Trošku mě mrzí, že si spousty žen ordinuje Meridii, Lindaxu, Adipex a další prášky na vlastní pěst a pořizují je přes černý trh na internetu. Vám všem bych chtěl vzkázat, že opravdu riskujete. Vyšetření je nutné, a pokud vám je předepíše lékař bez předešlého vyšetření, je to na jeho triko. Ale zdraví je jen jedno a je vaše!" Jestli raději dáte na přírodní produkty, přečtěte si článek Prášky na hubnutí! Které fungují?.

Sacharidy při sportu, i když hubnu?

Ano, ale... Při zvýšené aktivitě si tělo doslova říká o potřebné doplnění některých látek. Jak je to tedy s výživovými doplňky při sportu? „Potřebujeme sacharidy, které přestavují prvotně důležitý a rychlý zdroj energie pro pracující svaly. Bez dostatečné zásoby sacharidů ve formě glykogenu ve svalech a játrech a jejich častého doplňování vhodnými potravinami a nápoji mohou být tělesné výkony podstatně sníženy," upozorňuje trenér Michal Šubr. Když budete hodně sportovat, myšleno tím delší dobu než hodinu, musíte, i když máte hubnoucí režim, doplnit sacharidy. Ideálně formou potravin s jejich vysokým obsahem.

Dalším faktorem, který snižuje výkonnost, je dehydratace. „Sportovci by např. v průběhu soutěže neměli ztratit více než 2 % hmotnosti. Na to se dost zapomíná," říká ze zkušenosti trenér. V takových případech se tedy pořádně zavodňujte, a to před, během i po výkonu. Nic se ovšem nesmí přehnat, neudělejte si ze žaludku rybník. Při velké zátěži je třeba doplnit i sodík. Jestli jste se pustily s vervou do cvičení, nezapomeňte na něj, protože tak předejdete křečím.

„Z potravinových doplňků si vybírejte ty, které mohou obsahovat proteiny, sacharidy, bcaa atd. Proteiny jsou na nárůst svalové hmoty a hlavně slouží jako jejich ochrana. Jsou to nejzákladnější a nejpoužívanější doplňky výživy. Bcaa obnoví sílu, urychluje regeneraci, chrání svalovou hmotu před devastací v průběhu snižování nadváhy a spaluje tuky," doporučuje Michal Šubr.

Problém může být cena a případné pojídání více prášků. „Doplňky jsou vhodné, ale jen pro sportovce nebo lidi, kteří mají tréninky každý den. Není od věci pít iontové nápoje při hodinách. Můžete si dát koktejl sacharidový nebo proteinový po tréninku. Vždycky však záleží na tom, jestli chcete hubnout, přibrat a nebo rýsovat," dodává trenér. Nehazardujte, ale poraďte se. Na baru ve fitku vám rádi poradí stejně jako v obchodě s potravinovými doplňky.

Hubnutí je běh na dlouhou trať. Pamatujte, že čím pomaleji to půjde, tím je větší šance si kila udržet, a to je náš cíl, stejně jako zlepšit své zdraví a životní styl. Nebo ne?