„Každá klientka, která k nám přijde, musí povinně podstoupit test kyselosti moči,“ říká majitelka estetického studia Rolletic Hradčanská Zdena Šandová. „Ženy přicházejí s různými problémy – nejčastěji však s tím, že nemohou zhubnout na bříšku a bocích, často i přesto, že tráví několik hodin týdně aktivním pohybem. V 90 % se přijde na to, že za to může jejich překyselený organismus,“ dodává Zdena Šandová.

V čem je problém?

V našem těle neustále probíhá množství chemických procesů, jedním z nich je i neutralizace. Velmi zjednodušeně jde o to, že se kyselinotvorné látky musí vyrovnat s těmi zásadotvornými tak, aby prostředí v organismu bylo neutrální, přesněji řečeno lehce zásadité (pH krve se pohybuje okolo hladiny 7,4). „Když je náš organismus neustále překyselený a my mu vědomě příliš nepomáháme dostat se opět do rovnováhy – jídlem, dechem či spánkem, tak musí bojovat sám. Využívá k tomu naše vlastní zásoby živin, například minerálů, jako je vápník. I tukové buňky v tomto procesu hrají důležitou roli,“ říká Monika Divišová, odbornice na výživu z Wellnessia.cz, „proto se jich pak logicky překyselený organismus nerad zbavuje,“ dodává. To vše v důsledku přispívá například k obezitě, osteoporóze, infarktu či mozkové mrtvici.

Komerční sdělení

Překyselený organismus se projevuje neustálou únavou, bolestmi ve svalech, citlivostí na chlad, poruchami prokrvování končetin, zvýšenou náchylností k infekčním nemocem či zřetelnou změnou váhy. Kyselost organismu můžete zjistit i jednoduchým domácím testem. Zajděte do lékárny pro lakmusový papírek a ten následující den zkropte ranní močí. Zbarvený papírek pak přiložte ke stupnici, abyste zjistili hodnotu svého pH. Za ideální dietologové považují rozmezí 6,8–7,4 (zbarvení papírku světle zelené a lehce fialové). Pokud jste podle nich naměřili nižší, nebo naopak vyšší hodnoty než kolem sedmi (což je vzácnější případ, nicméně také nebezpečný), tou nejlepší cestou je úprava jídelníčku – na zdravou stravu.

Tuk se vás možná drží kvůli překyselenému organismu; ThinkstockFoto: ThinkstockTuk se vás možná drží kvůli překyselenému organismu

Které potraviny ano, a které ne?

Je nutné zdůraznit, že kyselé a zásadité potraviny neznamená totéž jako kyselinotvorné a zásadotvorné potraviny. Tak například citron: po jeho olíznutí se vám sice stáhnou veškeré mimické svaly v kyselou grimasu, nicméně je zásadotvornou potravinou, a po pozření tedy vyvolá zásaditou reakci. Pokud hledáte nějaký tip pro boj proti překyselení, zkuste pít každé ráno litr vody, do kterého jste vymačkali dva citrony. Kyselinotvorné a zásadotvorné živiny by měly být ve vzájemné rovnováze. „U redukčních programů jídelníček vždy upravujeme směrem k zásaditosti,“ radí nutriční poradkyně Monika Divišová. To neznamená, že překyselující potraviny nesmíme jíst! Pro dobrou kondici a pohodové hubnutí by v našem jídelníčku by však měly převládat spíše ty zásadotvorné.

Stručný přehled potravin
Silně kyselinotvorné potraviny: alkohol, káva, černý čaj, cukr a sladkosti, kakao, droždí, maso, mléčné výrobky, umělá sladidla a bílá pšeničná mouka.
Silně zásadotvorné potraviny: zelená zelenina (špenát, brokolice, petržel, mořské řasy, okurka, všechny druhy salátů), nové brambory, celer, česnek, červené zelí, avokádo, květák, kopr, mrkev, ředkvičky, citron, zelený čaj, sója, quinoa, fazole, pohanka, špalda, kokosový olej.

V boji v překyselování vám pomůže i správný hluboký dech a pitný režim s dostatečným přísunem vody. A první pomoc? Pokud nechcete čekat na to, až jídelníček zabere, pomožte si doplňkem stravy, speciálním čajem nebo směsí z lékárny, kterou rozpustíte ve vodě. Zbavíte se více problémů než jen přebytečných kil! A jestli chcete, aby bylo vaše hubnutí ještě efektivnější, řiďte se spoustou rad a nápadů z našeho Hubnoucího komanda. Hodně zdaru!

Michal Vaníček