Tekutá svačinka

Mléčné koktejly mají pověst zdravého nápoje, takže po nich sáhnete s menšími výčitkami. Něco pravdy na tom je – koktejl bohatý na kalcium a připravený z čerstvého ovoce je určitě lepší než limonáda plná prázdných kalorií. V jediné sklenici lahodného nápoje ale může být tolik energie jako v hlavním jídle. Už mléko samotné je totiž velmi výživné, spíš jídlo než pití. A koktejly jsou většinou dochucované vysoce kalorickými ovocnými sirupy, slazenými cukrem. Naše rada: umixujte si ho doma z nízkotučného mléka a čerstvého ovoce. Mňam!

Celý den se držíte a ucucáváte čistou vodu, nanejvýš tak ochucenou trochou citronu. Vaříte ovocné a bylinkové čaje. A děláte dobře: proč se také „propíjet“ ke kilům navíc? Pak ale vyrazíte do společnosti, na dobrou večeři nebo prostě jen posedět s kamarádkami – a vaše chuťové buňky zatouží po změně!

Komerční sdělení

Co si dát v baru? Vinný střik!

„Ve srovnání s jinými alkoholickými nápoji je vinný střik jasně nejlepší volbou,“ ujišťuje odbornice na výživu Ing. Hana Málková. Pro představu: „trojka“ suchého bílého vína vám dodá 660 kJ a stejná sklenka burčáku dokonce 1260 kJ. Míchané nápoje jsou na tom ještě hůř, třeba oblíbená Piña Colada nepůjde pod 2000 kJ! Vinný střik (poměr vína a vody 2 : 3) má naproti tomu jen okolo 270 kJ.

„Další možnost je dealkoholizované víno, které má energetickou hodnotu ještě nižší. Sice asi nebudete ve stejné náladě jako vaši spolustolovníci, přece jen se ale budete cítit se skleničkou vína – ač nealkoholického – lépe, než kdybyste pili jen vodu,“ dodává Hana Málková. (Náš test bezalkoholových nápojů najdete tady!)

Při příjemném klábosení s přítelkyněmi se člověku nechce být za suchara a sedět jen nad minerálkou. Řešením je vinný střik; ThinkstockFoto: ThinkstockPři příjemném klábosení s přítelkyněmi se člověku nechce být za suchara a sedět jen nad minerálkou. Řešením je vinný střik

Oběd zapijte nealkoholickým pivem

„Půllitr nealkoholického piva obsahuje něco přes 400 kJ, což je stejné, jako kdybyste vypili malou skleničku limonády. Navíc obsahuje i prospěšné látky, například minerály, může být proto vhodný pro doplnění tekutin po sportovním výkonu. Stejně jako u všech nápojů s nenulovou energetickou hodnotou je však nutné hlídat vypité množství a započítat ho do denního energetického příjmu,“ varuje Hana Málková.

Light nápoje: zvýší chuť na sladké

Limonády s umělými sladidly vás můžou zachránit ve chvíli, kdy vás přepadne akutní touha po sladkém (pokud vám ovšem jejich specifická pachuť nevadí). Odborníci ale radí uchylovat se k tomu jen výjimečně. „Nebudete-li těchto nápojů pít velké množství, škodlivosti sladidel se bát nemusíte. Přesto je lepší si na ně nezvykat a postupně se snažit sladké pití, ať už slazené cukrem nebo sladidly, odbourávat,“ míní Hana Málková.

Je stévie řešení?
Pro nápoje s přídavkem stévie platí totéž jako pro jiné limonády, slazené nízkokalorickými či nekalorickými sladidly. Lze je občas využít pro chuťové uspokojení, neměli byste je ale pít pravidelně a ve větším množství, a zvykat si tak na sladkou chuť nápoje. Stévie je populární pro svůj přírodní původ, kvůli horším chuťovým vlastnostem se ale do nápojů většinou přidává v kombinaci se syntetickými sladidly. Více o přírodních sladidlech si přečtěte v článku Káva, čaj i moučníky: čím nahradit bílý cukr?.

Upozorňuje také na to, že umělá sladidla mohou chuť na sladké naopak zvyšovat. Sladká chuť v ústech totiž vyvolá signály pro následné zpracování cukru, který však tělo nedostane – a bude si ho žádat. Při správně sestaveném jídelníčku, kdy si dáte pozor na glykemický index potravin, se ale dá divokým chutím vyhnout.

Pivo obsahuje spoustu vitaminů a minerálů, ale také hodně energie. Jako základ pitného režimu se proto rozhodně nehodí; ThinkstockFoto: ThinkstockPivo obsahuje spoustu vitaminů a minerálů, ale také hodně energie. Jako základ pitného režimu se proto rozhodně nehodí

Nudí vás voda? Vylepšete si ji!

Klasikou je máta a citron, zkuste však vyzkoušet i jiné bylinky či ovoce. Výborná je třeba šťáva z grepu či pomeranče, do vody si ale můžete přisypat také drobné bobuloviny – maliny, borůvky nebo rybíz, čerstvé nebo mrazené. Přidáním několika kousků čerstvého či mrazeného ovoce vylepšíte i ovocné čaje. Pokud vaše chuťové buňky neuspokojuje ovoce, vyzkoušejte jiné typy čajů, například s příchutí čokolády nebo vanilky.

Výborným zpestřením jsou také zeleninové šťávy, které obsahují mnohem méně cukru než ovocné džusy. Nejlepší je připravit si čerstvou šťávu v odšťavňovači, ale i v obchodech lze najít kvalitní výrobky. Pokud vám samotná zelenina nechutná, zkombinujte ji s ovocem. „Výborná je třeba kombinace mrkvovo-pomerančová šťáva nebo šťáva z jablek a červené řepy, které doporučuji ředit vodou,“ uzavírá nutriční terapeutka Diana Chrpová.

A co kávička? Určitě víte, že ji musíte vyrovnat skleničkou vody, pokud to ale nepřeženete s cukrem a smetanou, může být vaším spojencem – zrychluje totiž metabolismus.

Eva Jedelská