Psychika
Duševní a fyzické zdraví jsou propojeny více, než se zdá. Zpomalení metabolismu a nárůst hmotnosti tak může souviset nejen přímo s depresemi, ale i s různými rizikovými životními etapami. „Je to například vstup do manželství, osamostatnění se od rodiny, nástup zejména do prvního zaměstnání, narození dítěte, ale i ukončení sportovní činnosti,“ uvádí Hana Mojžíšová.

Nárůst hmotnosti obvykle souvisí s nesprávnou životosprávou – špatné složení a nepravidelnost jídelníčku a nedostatek aktivního pohybu. Existují však výjimky. Pokud přibíráte zdánlivě bezdůvodně, tak nyní zpozorněte. Co všechno za tím může stát?

Stres

Prožívání neustálého stresu má nejen neblahý vliv na vaše fyzické i psychické zdraví, ale může být také příčinou přibírání na váze.

„Pokud jste vystaveni stresu, do krve se vyplaví stresový hormon kortizol a vyžádá si okamžitý přísun energie. A to zejména ve formě tučného a sladkého jídla. Pokud tuto přijatou energii nevyužijete, logicky se uloží ve formě tukových zásob, a to zejména v oblasti břicha,“ vysvětluje Zuzana Komůrková ze studia Výživou ke změně. Stres navíc zpomaluje metabolismus, čímž se množství uloženého tuku ještě násobí.

Stres často řešíte kounzumací sladkého, ale to si začně tělo hned ukládat do zásob. Tloustnete rychleji, než kdybyste byli psychicky v pořádku; ThinkstockFoto: ThinkstockStres často řešíte kounzumací sladkého, ale to si začně tělo hned ukládat do zásob. Tloustnete rychleji, než kdybyste byli psychicky v pořádku

Přechod

Přibírání na váze je bohužel přirozenou součástí přechodu. S rostoucím věkem a s ním spojenými hormonálními změnami se zpomaluje metabolismus, ubývá svalové hmoty a dochází k přesouvání tukových zásob do oblasti pasu.

Rada, co s tím, je vcelku prostá. Přidejte více pohybu a kalorický příjem snižte pod vaši dosavadní normu – obecně se doporučuje o 10 až 15 procent.

Spánek

Potřeba spánku je velmi individuální záležitost. Někomu postačí i pouhých pět hodin, a někdo zase nezvládá fungovat, když nemá naspáno svých devět. Pokud však spíte méně, než vaše tělo vyžaduje, může to vést ke značným problémům s hmotností.

„Je to záležitost mnoha hormonů, které se do těla vyplavují v průběhu spánku. Pokud jim nedopřejete dostatek času na práci, jsou v nerovnováze a ve dne se začnou ozývat. Zejména ty pro nás nejméně vhodné, jako je ghrelin, podporující chuť k jídlu,“ vysvětluje Zuzana Komůrková.

Léky

Nárůst hmotnosti může být také vedlejším účinkem některých léků. „Konkrétně jsou to například psychofarmaka, hormonální antikoncepce, hormonální terapie u neplodnosti nebo glukokortikoidy,“ upřesňuje MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a léčbu obezity.

Co v takovém případě dělat? „Měli byste tento efekt zmínit svému ošetřujícímu lékaři a ten se může pokusit, pokud je to možné, vyměnit lék za jiný s obdobným terapeutickým účinkem,“ radí lékařka.

Přibírání na váze může být vedlejším efektem užívání některých léků; ThinkstockFoto: ThinkstockPřibírání na váze může být vedlejším efektem užívání některých léků

A když záměna léku není možná? „Od začátku terapie – pokud jste ve stavu, že jste toho schopni – se zajímejte, jak nejlépe váš jídelníček vylepšit, abyste efekt nežádoucího účinku léku nepodpořili běžnými stravovacími nešvary. Vždy se nelze nežádoucímu účinku vyhnout, ale vhodnou stravou efekt minimalizujete,“ dodává Hana Mojžíšová.

Hubnoucí triky
Jste si jisti, že u vás souvisí přibírání na váze s nevhodnou stravou? Pomoci vám mohou tyto kuchyňské triky! Nevíte, jak ovládnout chuť na sladké? Podívejte se také na naše dietní finty!

Nemoci

Vliv na vaši váhu mají také poruchy obvykle hormonálního charakteru. Nejčastěji je to hypotyreóza, snížená funkce štítné žlázy, která neprodukuje dostatek hormonů. Příčinou může být i syndrom polycystických ovarií, který je často i příčinou ženské neplodnosti. Méně běžný je Cushingův syndrom, který kromě prudkého nárůstu hmotnosti doprovází vysoký krevní tlak a popraskání kůže.

Pokud máte podezření na nějakou z těchto nemocí, obraťte se na svého lékaře. „Prvním krokem je zaléčení základního onemocnění, například formou substituční terapie u hormonálních poruch. A pak opět maximální ozdravění jídelníčku a přidání pohybu, pokud je to ve vašem stavu možné,“ uvádí Hana Mojžíšová.

Máte s tímto vlastní zkušenost?

Denisa Chňoupková