I na bílkoviny pozor!
Dostatek bílkovin ve stravě je velmi důležitý, ale jako u všeho platí – nepřehánět to. „Navýšení bílkovin ve stravě může být i velmi nebezpečné. To se týká zejména diet doporučujících výlučně konzumaci masa, ryb, vajec a mléčných výrobků vedoucích k extrémnímu příjmu bílkovin, což může mít škodlivý vliv na ledviny, kosti a srdce,“ uvádí MUDr. Luděk Hrdlička, vedoucí lékař oddělení gastroenterologie na Poliklinice Budějovická, Medicon.

Internet se je plný všemožných diet a návodů, jak rychle a zaručeně zhubnout. Velmi populární je dnes zejména stravování s částečným omezením některých potravin od nízkosacharidových diet přes bezlepkové stravování, vegetariánství, veganství až po extrémní typy jako makrobiotika nebo raw strava.

Každý je však jiný, a klidně se tak může stát, že jídelníček, se kterým zhubla polovina vašich kolegyň, zrovna vám vůbec vyhovovat nebude. „Když vám někdo poradí ,zaručenou‘ dietu – například na základě omezení sacharidů ve stravě, keto dietu, paleo – měli byste si uvědomit, že kamarádka, která vám tento zázrak doporučila, je jiná individualita, a konkrétní typ stravování na ni proto může fungovat jinak než na vás,“ komentuje Radek Pajič, výživový specialista a osobní trenér z Bomton Power Concept.

Zvláště na tyhle 3 diety si dejte pozor!

Hlavní problém: nedostatek živin

Pokud vám nový způsob stravování nesedne, vaše tělo to dá bezpochyby vědět. Projevy mohou být různé, ale vesměs mají stejnou příčinu – chybí vám určité živiny.

„Všechny změny ve stravování, jejichž cílem je energetická nerovnováha za účelem hubnutí, bývají spojené s nerovnováhou v příjmu živin – sacharidů, tuků, bílkovin, stejně jako vitaminů a minerálů,“ uvádí MUDr. Luděk Hrdlička, vedoucí lékař oddělení gastroenterologie na Poliklinice Budějovická, Medicon.

Jinými slovy – držíte-li přísnou redukční dietu, tak i přesto, že se stravujete výhradně zdravými potravinami, je tělo nedostatečně vyživeno. Jednoduše proto, že toho sníte jen velmi málo.

Únava a vyčerpání jsou často prvními příznaky toho, že vaše tělo není dostatečně vyživeno; ProfimediaFoto: ProfimediaÚnava a vyčerpání jsou často prvními příznaky toho, že vaše tělo není dostatečně vyživeno

A jaké živiny tělu při hubnutí schází nejčastěji? „Největší deficit bývá v nedostatečném příjmu vlákniny, železa, hořčíku a vitaminů D, A, E a K – jde totiž o vitaminy rozpustné v tucích, jejichž konzumace je také zásadně omezena,“ dodává lékař.

Jaké jsou projevy?

Škála možných projevů je opravdu velmi široká. Jednoduše proto, že způsob stravování je gró vašeho zdraví. Mezi ty nejčastější ale patří:

Snížená imunita – Nedostatek živin ve vaší stravě znamená vesměs stoprocentní jistotu oslabení imunity a tím větší náchylnost k infekcím. Jakmile se tak ve vašem okolí objeví nějaký bacil, budete nejspíš první, kdo mu podlehne. Víte, jak se projíst k lepší imunitě?

Únava – Patří obvykle mezi první ukazatele, že něco není v pořádku. „Únava může být způsobena nedostatkem vitaminů, jako jsou například vitamin D, který je v mořských rybách nebo tvrdých sýrech, vitamin B12 – kobalamin, který je hojně obsažen v mase, mléce, sýrech a zvířecích vnitřnostech,“ uvádí trenér Radek Pajič. Podívejte se také na 10 potravin, které vás nakopnou a dodají energii.

Špatná kvalita vlasů, nehtů a pokožky – Z tohoto ohledu je velmi problematický nedostatek železa, ale i dalších minerálních látek jako zinek, selen a měď. Dále často chybí vitamin C, který je důležitý pro tvorbu kolagenu, což je významná složka kůže, a v neposlední řadě omega-3 mastné kyseliny. Aby vám vlasy rostly rychleji, je dobré zařadit tyto potraviny.

Nevhodná dieta nezřídka vede k zvýšenému vypadávání a lámavosti vlasů; ProfimediaFoto: ProfimediaNevhodná dieta nezřídka vede k zvýšenému vypadávání a lámavosti vlasů

Antioxidanty? Ano!
Balzámem pro vaše zdraví jsou potraviny s antioxidanty. Víte, v kterých potravinách jich najdete nejvíc?

Trávicí problémy – Rychlá radikální změna jídelníčku se také může projevit zažívacími potížemi, a to i v případě, že jste pouze zvýšili příjem zdravých potravin.

„Jestliže člověk do doby, než se rozhodl stravovat se jiným způsobem, například nekonzumoval mnoho zeleniny a celozrnných výrobků, mohou nastat mírné komplikace v podobě nadýmání, které je způsobeno vlákninou, na kterou tělo není zvyklé, a někdy dokonce křečemi,“ vysvětluje Radek Pajič. V tomto případě se však jedná o přechodné období, které brzy odezní. Je to váš problém? Podívejte se návod, jak upravit jídelníček pro lepší trávení.

  1. Ochranný lak

    Koupíte ZDE za 129 Kč

  2. Výživný krém na ruce

    Koupíte ZDE za 59 Kč

  3. Rukavice na zábaly

    Koupíte ZDE za 49 Kč

I vaše nehty a ruce potřebují péči. Stačí pár minut denně a vaše ruce doslova omládnou; Archiv firemFoto: Archiv firemI vaše nehty a ruce potřebují péči. Stačí pár minut denně a vaše ruce doslova omládnou

A co vy? Zkoušeli jste nějakou zásadní změnu způsobu stravování? A jak se vám podařilo zhubnout?

Denisa Chňoupková