Vyvážený jídelníček

Bezlepkové dietě se často vytýká, že neobsahuje dostatek důležitých živin, zejména vlákniny. Jak tomu předejít? „Chybou je podle mého názoru nahradit ,jen‘ pečivo s obsahem lepku za to bezlepkové. Hotové směsi nejsou nejlepším řešením, protože také obsahují mnoho škrobů, a hlavně přidaných látek. Řešením je naučit se vařit a péct s obilninami, které přirozeně lepek neobsahují, jako je pohanka, rýže, jáhly, cizrna a quinoa,“ radí výživová specialistka Zuzana Komůrková.

Lepek je směs dvou bílkovin obsažených v obilninách. V pekárenském průmyslu je velmi ceněný, protože těstu dodává pružnost. Pro nemalou část populace je však těžce stravitelný. Jedná se o alergiky, a především lidi trpící nesnášenlivostí lepku neboli celiakií.

Komerční sdělení

„V České republice je již hodně diagnostikovaných celiaků, pro které je toto stravování nezbytné pro přežití, a také těch, kteří celiaky jsou, ale nevědí o tom. Těch může být v ČR kolem desítek tisíc, až čtvrt milionu,“ upozorňuje Petr Mesároš, výživový poradce při hubnutí.

Právě skryté intolerance lepku, které se podle některých odborníků šíří jako epidemie, jsou důvodem, proč řada lidí po přestupu na bezlepkovou stravu obvykle zaznamená nejen úbytek na váze, ale celkově se začne cítit lépe.

Pryč s „moučným“ břichem!

A proč se při bezlepkové stravě hubne? „Drtivá většina potravin s lepkem je základem z mouky – všechny druhy slaného pečiva a těstoviny. Dále koláče, buchty, dorty, sušenky, oplatky, částečně dokonce i čokoláda a některé uzeniny. Když je kvůli lepku nebudete jíst, tak váš nižší příjem kalorií z nich se logicky projeví poklesem váhy,“ komentuje Petr Mesároš.

Pokud chcete zhubnout tuk na břiše, bude vyloučení lepku ze stravy správnou volbou; ProfimediaFoto: ProfimediaPokud chcete zhubnout tuk na břiše, bude vyloučení lepku ze stravy správnou volbou

Zvláště prospěšná může být bezlepková strava v případě, že se chcete zbavit tuku na břiše. „Lepek se totiž ukládá v tucích zejména v oblasti břicha. Je znám pojem ,moučné břicho‘. Pokud redukujete váhu, je právě v této oblasti hubnutí nejtěžší. Při bezlepkovém stravování krásně vytvarujete i tyto partie,“ říká Zuzana Komůrková, specialistka na bezlepkové stravování ze studia Výživou ke změně.

I bez lepku si můžete pochutnat!

Myslíte si, že při bezlepkové stravě máte na dobré pečivo utrum? To jste ještě nezkoušeli recepty Zuzany Komůrkové! Tady je máte!

Mrkvové muffiny

Tady je lepek!
Myslíte si, že máte zhruba představu o tom, v jakých potravinách může být mouka? Aby jste se nedivili! Napadl by vás třeba kečup nebo saláty?

Potřebujete na tekutou směs: 1/2 hrnku jablečného pyré, 1/2 hrnku oleje, 3 lžíce lněného semínka rozmixovaného s 8 lžícemi vody

Na sypkou směs: 1 a 1/2 hrnku rýžové mouky nebo jiné bezlepkové mouky, 1/2 hrnku strouhaného kokosu, 1/2 hrnku třtinového cukru, 1 lžičku prášku do pečiva z vinného kamene, 1 lžičku skořice, špetku muškátového oříšku a sušeného mletého zázvoru, špetku soli, 3 hrnky strouhané mrkve

Postup: Smíchejte tekutou a sypkou směs včetně nastrouhané mrkve. Plech na muffiny vyložte papírovými košíčky, do 2/3 je naplňte směsí. Můžete posypat zbytkem strouhané mrkve a kokosem. Pečte asi 30 minut na 175 stupňů.

Nemusíte se vzdávat pečiva, i bezlepkové varianty mohou být velmi chutné; ProfimediaFoto: ProfimediaNemusíte se vzdávat pečiva, i bezlepkové varianty mohou být velmi chutné

Cuketový chléb

Potřebujete: 3 hrnky nastrouhané cukety i se slupkou, 2 lžičky soli, 1 malou cibuli, 2 stroužky česneku, 2 lžíce olivového oleje, 2 hrnky hladké bezlepkové mouky, 7 g sušených kvasnic, 2 lžičky sušené bazalky, hrubou sůl na posypání, 2 lžíce oleje, 125 ml vlažné vody

Postup: Nastrouhejte cuketu, posolte a nechte ji vypotit. Mezitím začněte restovat najemno nakrájenou cibulku, k níž po chvíli cuketu přidejte. Po 5 minutách přidejte česnek a směs nechte vychladnout. Dále v míse smíchejte sypké suroviny, mouku smíchejte spolu s droždím, přidejte sůl, olivový olej, bazalku a cuketovou směs. Přilejte vodu a hněťte. Dokud není těsto ve stavu vytvarování bochníku, tak přidávejte mouku. Pak ho přendejte na promaštěný plech a vytvarujte vyšší bochník. Potřete ho olejem, zakryjte fólií a dejte zhruba na půl hodiny kynout.

Troubu předehřejte na 240 stupňů, nakynutý bochník pokapejte vodou, posypejte hrubou solí a dejte ho péct. Až bude mít světle hnědou barvu, snižte teplotu na 190 a dopečte po dobu zhruba 30 minut.

Zvládli byste se zříct lepku?

Denisa Chňoupková