Již několik set let jsou cukry nedílnou součástí jídelníčků snad všech zemí světa. U nás se v hojné míře používá ke slazení bílý cukr. A to je možná kámen úrazu pro všechny naše baculky a boubelky. I když se totiž zařeknete, že si nebudete sladit čaj, vzdáte se čokolády, zákusků a vůbec všech sladkostí, nemusíte zhubnout. Důvod je jednoduchý - skryté cukry!

„Pod pojmem skryté cukry si můžete jednoduše představit cukr v jiné podobě. V takové, kde ho na první pohled nevidíte, ale přesto se může na vaší postavě nepěkně podepsat. Najdete ho třeba v jogurtu, v kečupu, ve většině uzenin, dále v energetických nápojích a třeba i ve víně," vysvětluje na úvod dietoložka Petra Dědičová.

Boj se skrytým nepřítelem

Jenže, dá se vůbec před takto „maskovaným" obsahem cukru bránit? Chcete-li zhubnout, pak byste z jídelníčku měla alespoň částečně vyškrtat právě i tyto cukry. „Nejlepším řešením je pečlivě studovat složení všech potravin. Největší dietní hrozbu v tomto směru představují cornflakes a podobné výrobky. V nich je totiž mnohdy až 75 procent skrytých cukrů. Podobně nenápadné a s velkým obsahem cukru jsou i nejrůznější mléčné a jogurtové nápoje. Ty navíc obsahují i tuky," varuje dietoložka Petra Dědičová. Ovšem zcela vyškrtnout cukry z jídelníčku by nejen nebylo správné (tělo přece jenom něco málo cukrů musí dostávat každý den), ale také nereálné. Ideálním řešením je tedy vyškrtat pouze ty potraviny, které mají obsah cukru příliš vysoký.

Slazení čaje se vzdávat nemusíte; samphoto.cz/jiunlimitedFoto: samphoto.cz/jiunlimitedSlazení čaje se vzdávat nemusíte

Bílý, hnědý nebo přírodní?

Ani slazení čaje a kávy se nemusíte vzdávat. Ale raději si namísto klasického a levnějšího bílého cukru připlaťte za cukr třtinový. „Přírodní třtinový cukr má hnědou barvu, je zdravější a pro oslazení čaje postačí menší množství," říká Dědičová. Je ale třeba také dávat pozor, zda kupujete skutečně přírodní cukr. Mnohdy si ho totiž lidé pletou s hnědým cukrem, což je vlastně jen obarvený bílý cukr. „K obarvování cukru se používá melasa. Ta je svým způsobem zdravá, protože obsahuje několik stopových prvků minerálních látek, které se do těla jen tak nedostanou. Ale pro dietu se hnědý ani bílý cukr příliš nehodí, protože ho obvykle k doslazení spotřebujete více," objasňuje Dědičová.

Je libo med?

Používat pravidelně jako sladidlo med není zrovna ideální řešení. Alespoň vaše postava po něm netouží. Je totiž velmi kalorický. Doporučuje se proto sáhnout po medu jen v případech, kdy jste nachlazená nebo při pocitech úzkosti. „Med je totiž díky svému velkému obsahu cukru tak trochu homeopatikum. A uklidňuje," říká Dědičová.

Nebezpečné nahrážky?

Zcela nejméně kalorickým sladidlem jsou sladidla umělá. Prodávají se v podobě malinkatých pilulek a zaručí vám sladkou chuť všeho, do čeho je dáte. „Po umělých sladidlech nepřiberete. Takže pokud budete třeba nápoje takto sladit, je to pro dietu jak stvořené. Někdo umělá sladidla používá i do vaření. To také není špatné, ale měla byste pamatovat na to, že alespoň nějaký normální cukr je třeba přijímat. Takže nelze sladit vše čistě jen sladidlem," upozorňuje  Petra Dědičová.

Umělá sladidla sice kalorie příliš neobsahují a vy po nich nepřiberete, ale na druhou stranu jejich zdravotní nezávadnost není zcela jistá. Dietoložka Jana Vodouchová upozorňuje na to, že jejich chemické složení není zrovna ideální. "Umělá sladidla obsahují acesulfam, aspartam i sacharin. Všechny tyto látky jsou v dnešní době zkoumány z důvodu možné karcinogenity. Při laboratorních pokusech vědci zjistili, že krysy po pozření nějaké z těchto látek dostaly rakovinu. Je jen otázkou času, zda se něco podobného neprojeví i u člověka. Navíc umělá sladidla obsahují i sukralozu, což je látka složená z atomu chloru. Ten vytváří, jak známo, celou řadu toxických sloučenin," říká Vodouchová. A dodává, že velké množství chemických umělých sladitel nemá přiznivý vliv ani na játra a ledviny. "Je to podobné, jako když užíváte hodně léků. Vždy trpí ledviny a játra," míní Vodouchová.

Přírodní umělá sladidla

Existují sice ještě umělá sladidla na přírodní bazi, ale ani u nich není zcela vyloučena přítomnost některých ne zcela zdravých látek. Například zmiňovaný sacharin v nich totiž naleznete také. "Sacharin je právě tou látkou, která dodává umělému sladidlu sladkou chuť. Je až 300x sladší než běžný cukr. A nekalorický je pochopitelně také. Takže pokud chcete pomocí umělých sladidel na přírodní bázi hubnout, nevyhnete se mu. Pokud byste ale netrvala na nekalorickém cukru, najdete mezi přírodními umělými sladidly i taková, která ho neobsahují. Jsou zdravější, téměř nechemická. Ale přiberete po nich zhruba stejně jako po medu," vysvětluje Ing. Marek Jarkovič, analytik potravin a výzkumný pracovník. Mezi přírodní sladidla patří třeba i hroznový cukr, často prodávaný s doplňkem vitaminu C.

Je tedy jen na vás, pro jaké sladidlo a pro jaký cukr se rozhodnete. Vždy je ale dobré prostudovat složení, abyste věděla, co svému tělu "dopřáváte".

A jaký názor máte na umělá sladidla vy? Používáte je při dietách? Anebo dáte raději přednost několika kaloriím navíc za cenu zdravějšího složení? Napište nám na info@prozeny.cz