„Jste-li úplný začátečník, doporučuji na výběr jógu toho nejjemnějšího stylu – hatha nebo klasickou. Tělo se pomalu rozhýbe, zvykne si na pohyb, a pak vám samo řekne, co si žádá,“ říká lektorka Jaroslava Sedláčková, která se k józe dostala sama před sedmi lety. „Nejprve mi byla pomocníkem fyzickým, a posléze i psychickým. A totéž se může stát i vám,“ doporučuje Jarka. Stačí jen vyzkoušet různé styly, ale i instruktory.

Co si mám vybrat?

„Kdo hledá silovější jógu, je pro něj vhodná power jóga,“ radí odbornice. „Zjistíte-li, že silově chcete ještě více, může být vaším dalším krokem vinyasa yoga nebo ashtanga jóga.“ Vybere si opravdu každý. Pokud jste třeba zimomřivky, zajděte na bikram či hot jógu, která se cvičí v teple. Pro milovnice tance je to zase dance jóga, která kombinuje pozice s tanečními prvky...

Jdete poprvé?

Instruktorka Jana Jílková upozorňuje na fakt, že začátečník musí brát v potaz také svůj zdravotní stav a kondici: „Pokud se hýbete často, jsou pro vás výše uvedené dynamické styly jógy vhodné. Jestliže je ale vaše kondice na bodu nula či se chcete jen protáhnout, zklidnit, zbavit stresu, vsaďte na klidnější formu cvičení. Tu představuje právě klasická jóga či hathajóga. Každopádně každý by si měl na první hodinu zvolit lekci pro začátečníky."

Dobré je vybrat formu cvičení, která vám bude vyhovovat; ThinkstockFoto: ThinkstockDobré je vybrat formu cvičení, která vám bude vyhovovat

Všude slyšíte, že je skvělá. Ale která je dobrá právě pro vás? My jsme je zkusili. A naše resumé si přečtěte.

Klasická jóga

O co jde: Pomáhá tělu zbavit se bolesti a stresu. Je zaměřená hlavně na dýchací a uvolňovací cviky, relaxaci, koncetraci. Cílem je zlepšení zdravotního stavu, uvolnění, harmonizace těla a duše. Cvičí se pomalu.

Pro koho se hodí: Pro toho, kdo dlouho necvičil, není v kondici či hledá spíše duchovní než fyzické účinky. Začít můžete kdykoli, bez ohledu na věk.

Powerjóga

O co jde: Je určitě silovější a méně přísná ve filozofii a pravidlech, která naopak klasická jóga dodržuje. Cvičí se v rychlejším tempu spíše s fyzickými účinky na svalový aparát.

Pro koho se hodí: Pro toho, kdo nerad posiluje tělo ve fitcentru s činkami. Powerjóga využívá váhy vlastního těla a posílení je nejen vnitřních, ale i vnějších svalů. Momentálně nejoblíbenější styl jógy.

Ashtanga jóga

O co jde: Kombinace klasické (v duchovním efektu) a powerjógy (fyzické účinky). Jde o plynulé cvičení, mezi pozicemi neprobíhá relaxace. Zklidňuje výrazně nervový systém, probouzí energii.

Pro koho se hodí: Fyzicky náročnější cvičení už je spíše pro ty, co mají s jógou zkušenosti. Vzhledem k dynamice a silovosti mohou být lekce nevhodné pro osoby vyššího věku a oslabené nemocí.

Bikram či Hot jóga

O co jde: Čekejte cvičení ve 42 stupních Celsia. Vysoká teplota má hloubkově prospěšné účinky na zranění, bolesti či pooperační stavy. Stlačováním, protahováním a posilováním za pomoci tepla dojde k dokonalému prokrvení a regeneraci tkáně.

Pro koho se hodí: Rozhodně ne pro ty, co nemají teplo rádi! Umí ale pomoci při poruchách spánku, bolestech hlavy či nedostatku životní energie. Hodinu Bikram jógy jsme už dříve vyzkoušeli na vlastní kůži. Jak to dopadlo? Podívejte se na video zde!

Vinyasa jóga

O co jde: Dynamický styl jógy, který předpokládá základní znalost a praxi jógového cvičení a řízení dechu. Jednotlivé ásany jsou spojovány sestavou vinyasy, a to vede k prohřátí svalů, posílení a protažení, ale také ke zvýšení tepové frekvence.

Pro koho se hodí: Pro pokročilejší cvičence. Cvičení vede k detoxikačnímu účinku a k celkové regeneraci organismu.

Mezi dalšími styly najdete také: jógu pro děti, gravidjógu, partnerskou, wellness či hubnoucí jógu a podobně.

Ať si vyberete jakýkoli styl, slibuji vám, že jde o jedno z nejpříjemnějších pohlazení po náročném dni. Jóga vám totiž skoro zázračně občerství tělo i mysl. A ještě jedna rada na závěr: Smyslem všech druhů jógy je nepoměřovat se s ostatními. Jde jen o vás. Jak příjemné, nemyslíte?

Blanka Kubíčková