Antiperspiranty způsobují rakovinu prsu, čokoláda zase akné, jantarové korálky pomáhají dětem při prořezávání zoubků... To ví přece každý, stejně jako to, že po kojení vám vždy zůstanou povislá ňadra! Co mají společného tyto věci? Všechno jsou to mýty, kterým ale ženy rády věří. Které polopravdy ještě patří k těm populárním?
Některé mýty mezi sebou šíří lidé proto, aby si odůvodnili své zlozvyky, jako je třeba kouření. Lehké cigarety jsou přece skoro neškodné, a navíc stejně dostáváte do těla mnohem horší látky ze znečištěného vzduchu! Jiné jsou zase doslova legendami, které si žijí svým vlastním životem a je těžké začarovaný kruh rozetnout. My jsme se o to pokusili!
Mýtus: Po kojení budu mít povislá prsa
Pravda: Kojení (ne)vadí, kouření ano
Plastickému chirurgu Brianu Rinkerovi z University of Kentucky se nezdálo, že by kojení způsobilo všem jeho pacientkám pokles ňader, jak si stěžovaly. Do svého výzkumu proto zapojil 132 žen ve věku okolo 39 let, kterým prováděl zvětšení nebo modelaci prsou. Devadesát tři procent žen mělo za sebou nejméně jeden porod a téměř 60 procent z nich kojilo. Rinker vedl o každé ženě podrobné záznamy, v nichž sledoval tělesnou hmotnost, zdravotní příhody, velikost prsou před těhotenstvím či kouření. Výslednou zprávu Rinkerova týmu chirurgů uvítá mnoho novopečených maminek: kojení samo o sobě nemusí být jedinou příčinou poklesu prsů! Výrazně vyšší riziko totiž podstupují ženy kuřačky, v jejichž těle podle Rinkera dochází k poškozování elastinu a kolagenu ve vazivových tkáních, a ty tak přicházejí o pružnost.
Jen kojení vám prsa neovlivní
Mýtus: Čokoláda zhoršuje akné
Pravda: Horší je odstředěné mléko
Čokoláda a tučná jídla vaší figuře moc neprospějí, ale na stav pleti podle nových studií skutečně vliv nemají. Podle dermatoložky Audrey Kunin z lékařské univerzity v Kansasu jde jen o zažitý mýtus. „Akné nejčastěji způsobuje množení bakterií a nadměrná tvorba mazu. Naše studie ale potvrdily, že tuk z mastných jídel žádným způsobem produkci mazových žláz v pokožce neovlivňuje,“ říká Audrey Kunin. Ke stejnému závěru došli v roce 2007 i lékaři z Harvardu, kteří zkoumali vliv jídelníčku na stav pleti u téměř 50 tisíc lidí. Zatímco čokoláda, pizza nebo chipsy se na pleti neprojevily, akné se výrazně zhoršilo mladým ženám, které často pily odstředěné mléko (tedy opět tuk za akné nemůže, vědci se zatím přiklánějí k tom, že na vině mohou být hormony obsažené v mléce).
Mýtus: Mamograf mačká prsa a může vyvolat rakovinu
Pravda: Pomáhá karcinomu předcházet
Pro provedení kvalitního mamografického vyšetření je stlačení prsu zcela nezbytné, neboť tkáň prsu je nutno rozložit tak, aby byly vidět jednotlivé struktury. „Tento tlak ale prs rozhodně nezraňuje a v žádném případě nevyvolává rakovinu, naopak může včas odhalit i velmi nenápadné počáteční změny tkáně,“ říká profesor Jan Daneš z Radiologické kliniky VFN v Praze. Jde jen o mýtus, který mezi sebou zbytečně šíří ženy samy z obav z vyšetření, které může být trochu nepříjemné. „Je proto vhodné, aby se provádělo v první polovině menstruačního cyklu, kdy jsou prsy méně citlivé,“ doporučuje profesor Daneš.
Tip redakce: Čtenářka Dana má ale jiný názor. Jí při vyšetření na mamografu sestra prso prý přiskřípla tak, že jí u něj povolilo vazivo. Více si přečtěte ve článku Nové přístroje odhalí nemoc bez odběru krve a bezbolestně!.
Antiperspiranty rakovinu nezpůsobují
Mýtus: Antiperspiranty způsobují rakovinu prsu
Pravda: Panika z jediné studie
Tady máte důkaz, co všechno dokáže jedna malá studie! „V ní se pravilo, že vědci našli ve vzorku 20 rakovinných tkání stopy parabenu, což je konzervační látka, která se požívá mimo jiné i v kosmetice,“ vysvětluje MUDr. Václav Pecha, primář onkochirurgického oddělení DTC Medicon. To, že může paraben napodobit aktivity ženského hormonu estrogenu, který může v jistých podmínkách urychlit bujení rakovinových buněk (to také říkala zmiňovaná studie), žádný z dalších výzkumů nepotvrdil. „Navíc je prokázáno, že toto malé množství parabenů, které skrze antiperspiranty dostáváme do těla, se za účasti enzymů a podkožních tukových buněk poměrně rychle z těla odbourává,“ dodává MUDr. Pecha.
Mýtus: Znečištěné ovzduší je horší než kouření
Pravda: Smog příčinou u pěti nemocných ze sta
Odmítat přestat kouřit s odůvodněním, že ze zamořeného vzduchu stejně přijmete mnohanásobně více škodlivin, navíc když kouříte jen „lightky“, je čirý alibismus. „Smog a škodlivé splodiny se podílejí na vzniku rakoviny plic zhruba jen v 5 % případů, a to většinou v extrémně znečištěných průmyslových městech,“ uvádí tvrzení na pravou míru praktický lékař MUDr. Pavel Šach a dodává: „Nejvíce obětí rakoviny plic je samozřejmě z řad kuřáků. Lehké cigarety přitom nejsou o nic bezpečnější než ty klasické – je statisticky dokázáno, že nutí kuřáka inhalovat hlouběji a déle a vykouřit jich více, aby dostal svou denní dávku nikotinu.“
Mýtus: Korálky z jantaru pomáhají prořezávání zoubků
Pravda: Náhrdelníky v databázi nebezpečných výrobků
Jantarové korálky jsou mezi maminkami označovány za všelék a velký hit. Mají usnadnit prořezávání zoubků, jantar prý dokonce léčí alergie a ekzémy, tiší bolesti a dokáže dítě i uspat! Lékaři ale mají jný názor. „Navlékat několikaměsíčnímu kojenci na krk jakékoli korálky bych rozhodně nedoporučil. Kromě toho, že mi nejsou známa žádná fakta o analgetických nebo antialergických účincích jantaru, existuje reálné nebezpečí, že dítě se korálky uškrtí nebo je rozkousne a vdechne,“ varuje MUDr. Tomáš Moravec, ORL specialista z Asklepionu – Kliniky a institutu estetické medicíny. Několik druhů jantarových náhrdelníků je dokonce zařazeno v systému Rapex, mezinárodní databázi nebezpečných výrobků. Takže maminky, nevěřte všemu, co vám poradí kamarádky!
Přečtěte si také: Které další babské rady mohou ohrozit zdraví?.
Které hlouposti o zdraví dostaly v poslední době vás? Podělte se s námi v diskusi!



Reakce na článek
Imatice
Parabeny
Nevim tedy, ale nejsem si jista, zda-li se telo dokaze zbavovat tak rychle parabanu. V clanku sice tvrdi, ze z antiperspirantu je to male mnozstvi, jenze kouknete na vsechnu kosmetiku, co mate doma a uvidite, ze je plna parabenu. A k cemu slouzi parabany? jako konzervanty proti plisnim a muzou ovlivnovat hormonalni hladiny. Doporucuji se takovych to vyrobku zbavit, staci cist slozeni, ne vsechna prirodni kosmetika je draha.
Martbla
Zajímavé studie
Fak zajímavé studie. Asi jako, že vejce škodí, neškodí, škodí, nešk... a podobně je na tom např. mléko. Čokoláda akné možná přímo nezpůsobuje, ale u určitých jedinců ano, anebo alespoň zhoršuje. Moje známá, milovnice čokolády, byla bohužel ten typ a i v 25ti měla pleť jako puboška. Pak se kousla, čokoládu zcela vynechala a ejhle. Za pár týdnů byla OK. Že kojení je jeden z podstatných faktorů pro povisnutí prsou, o tom snad nemusíme diskutovat. Myslím, že léty a mámami prověřená praxe, nejde obkecat. Antiperspiranty způsobují rakovinu lymfatických žláz (o prsu nic nevím) a to ty, které obsahují aluminium. Jelikož to je jedna z bází na kterých jsou některé anti založeny. Hliník vniká do pórů a zabraňuje pocení, ale zároveň proniká do lymfatického systému a tam dělá neplechu. Stejně jako to dělá hliníkové nádobí. Samozřejmě musí jít o dlouhodobé užívání. Proto si přečtěte na svém anti jestli obsahuje Al. Kouření je jasné a ke zbytku se nemůžu vyjádřit, neboť o tom nemám bližší info.
nieki
Dobrá myšlenka, špatná slova
Přímo bych to nenazvala "hnilobný proces", ale svým způsobem je to pravda. Cukry podporují kvašení v těle. Ve střevech, ale třeba i podporují kvasinkové infekce v pohlavních orgánech. Pokud se tedy hodláte zbavit výtokových problémů, omezte cukry.