Jak se žilo bez podprsenky
Venkovanky to zvládaly snadno. Svalový korzet vytvořený těžkou prací váhu prsou udržel. U vyšších vrstev ale poprsí patřilo mezi nejutlačovanější části těla. Korzet je sice v některých obdobích podpíral, současně ale bránil dýchání a omezoval vnitřní orgány. V renesanci byl v módě plochý hrudník, takže účelem šněrovačky bylo ňadra co nejvíc stáhnout. Ani první podprsenky, sešité ze stuh a hedvábných kapesníčků, nepředstavovaly pro poprsí účinnou oporu. První prádlo, které plnilo svůj účel, se objevilo až po 2. světové válce.

Představte si, že s sebou neustále taháte tříkilový batoh. Ve dne i v noci. Ovšem pozor: ne na zádech, ale vpředu, na hrudníku! Něco podobného může zažívat majitelka větších prsou a nepadnoucí podprsenky.

Dvoukilové poprsí? Běžná věc

Nejtypičtějším prohřeškem při výběru prádla je příliš velký obvod a malé košíčky. Celá váha ňader tak spočívá na ramínkách. „Vede to k tomu, že se ramena dostávají do vnitřní rotace a stahují se k sobě,“ názorně popisuje fyzioterapeutka Eva Prokůpková. To samozřejmě vypadá ošklivě, protože si tak vytvoříte kulatá záda a propadlý hrudník. Přesně tak, jako kdybyste si batůžek pověsily obráceně, a ne zrovna lehký. Ňadro vážící kilo nebo i kilo a půl není žádná výjimka.

„Ramenní svaly se snaží proti zátěži bojovat. Táhnou ramena nahoru, tím ale zatěžují šíjové svaly – stejné, které už tak dostávají zabrat sezením u počítače a nošením tašek na jedné straně,“ pokračuje fyzioterapeutka. „Přetížení šíjových svalů vede k bolestem krční páteře a k takzvaným tenzním bolestem hlavy. Hluboký stabilizační systém – svaly, které poskytují páteři oporu – se stává nefunkčním, což vede ke špatnému držení těla,“ dodává Eva Prokůpková.

Ve správném případě prsa drží obvodová linka hrudníku, nikoli ramínka; thinkstockFoto: thinkstockVe správném případě prsa drží obvodová linka hrudníku, nikoli ramínka

Když se úží dech

Schválně si to zkuste: udělejte kulatá záda a snažte se zhluboka nadechnout. Nejde to, viďte! „Zdravá žena si to omezení třeba ani neuvědomí, ale u astmatiček nebo pacientek s chronickou obstrukční plicní nemocí může být ten rozdíl docela velký,“ upozorňuje Eva Prokůpková. Dech omezuje i nevhodně zvolený tvar či velikost košíčku. Pokud se vám totiž kostice při každém nádechu zatíná ze strany do prsu, budete podvědomě dýchat opatrněji a mělčeji.

Jedovaté prádlo

Nevyhovující velikost není jediný způsob, jak si můžete prostřednictvím podprsenky ublížit. Důležitá je i volba materiálu! Levný kousek z tržnice vám může podráždit pokožku, a dostat vás tak do ordinace dermatologa nebo alergologa (platí zejména u prádla zářivých barev a opatřeném spoustou krajek) . Chcete si být s výběrem jisté? Navštivte naši internetovou Školu výběru podprsenek, kde najdete samé kvalitní kousky.

Netlačí a nepíchá

„Dostatečně prostorné košíčky poznáte tak, že kostice ňadra lemuje. V žádném případě nesmí končit v tkáni poprsí, ale až za ním, tedy směřovat do podpaží. Po celé délce musí být přitisknutá k tělu a nikde neodstávat. Nepřipadá v úvahu, aby způsobovala otlaky,“ vysvětluje Klára Doubková ze specializovaného obchodu s prádlem Caresse.

Kostice musí sedět přesně a krajka by měla být pevná a kvalitní; isifaFoto: isifaKostice musí sedět přesně a krajka by měla být pevná a kvalitní

A pokračuje: „Dalším důležitým ukazatelem jsou ramínka, která by neměla být zaříznutá do kůže ramen, ale nesmí ani padat. U padnoucí podprsenky drží hlavní část váhy ňader obvod. Zákaznicím často ze začátku připadá moc pevný a brání se, rychle si ale zvyknou. Opravdu se setkávám s tím, že jim různé mírné, ale vytrvalé bolesti po změně prádla ustoupí.“

Každé ňadro jinak těžké

Úplně stejná prsa nemá žádná žena. Je-li nepoměr velký, táhne majitelku asymetrického poprsí k jedné straně. I proto je užitečné mít prsa pevně podepřená, aby se rozdíl eliminoval. Totéž platí i v případě, že máte jedno rameno výš než druhé (třeba v důsledku toho, že jste v dětství z frajeřiny odmítaly batoh). Odborníci radí nedorovnávat rozdíl různou délkou ramínek u podprsenky, ale přehodit kabelku na druhou stranu a objednat se k terapeutovi na speciální cvičení.

Také nedáte dopustit na svoji milovanou vytahanou 75B? Tady si přečtěte, jak by to mělo správně vypadat. Možná se zbavíte nejen ohnutých zad, ale i otravných bolestí. Za zkoušku to stojí, nemyslíte?

Eva Jedelská