Arašídy
Burské oříšky se do tohoto článku dostaly tak trochu podvodem. Ve skutečnosti se totiž nejedná o ořechy, ale luštěniny – semena podzemnice olejné. Na jejich zdravotních účincích to ale nic nemění. Obsahují významné množství látky resveratrolu, která má silné antibakteriální a antioxidační schopnosti a bývá častou součástí detoxikačních doplňků stravy. Arašídy obsahují také velké množství vlákniny, díky níž se snižuje riziko cukrovky, stejně jako zdravé tuky, které působí preventivně proti srdečním chorobám.

Ořechy jsou přirozeným a velmi prospěšným zdroje energie. „Kromě obsahu cenných vitaminů, minerálů, zdravých tuků a bílkovin také zvyšují odolnost vůči stresu, jsou prevencí i pomocnou léčbou řady neurologických onemocnění a zlepšují paměť,“ uvádí MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a léčbu obezity.

Na jednotlivé druhy jsme se proto podívali podrobněji.

Lískové ořechy

Patří k nejlépe dostupným ořechům u nás. Obsahují spoustu bílkovin, minerálů a polynenasycených mastných kyselin. Dále látku betasisterol, která je velmi účinná při snižování cholesterolu. „Lískové ořechy patří k nejhůře stravitelným oříškům, proto se doporučuje je důkladně rozžvýkat či pomlít, eventuálně je předem na několik hodin namočit, a poté nastrouhat, například do ranní kaše,“ radí lékařka Mojžíšová.

Vlašské ořechy

„Tvar vyloupnutého vlašského ořechu se podobá lidskému mozku. Je to krásný příklad podobnosti mezi surovinou a orgánem, kterému její konzumace prospívá. Pomáhají nejen mozku a paměti, ale také srdci, tepnám, mají vliv i na ledviny, plíce, tlusté střevo, zlepšují astma, snižují cholesterol, posilují střeva a podporují rytmické smršťování svalstva trávicího ústrojí,“ popisuje účinky vlašáků nutriční specialistka Zuzana Komůrková ze studia Výživou ke změně.

Vlašské ořechy jsou doslova nabité prospěšnými látkami, zařaďte je do vašeho jídelníčku i vy; ThinkstockFoto: ThinkstockVlašské ořechy jsou doslova nabité prospěšnými látkami, zařaďte je do vašeho jídelníčku i vy

Pistácie v kuchyni

Pistácie se nejen o Vánocích skvěle zobou jen tak, samotné. Zkuste si s nimi ale trochu pohrát v kuchyni. „Pistácie se hodí zejména pro vaření ,nasladko‘ – do kaší, moučníků, zmrzliny –, ale třeba i pro výrobu výborné domácí pistáciové pomazánky. Tu si vyrobíte naprosto jednoduše rozmixováním pistácií, zralého avokáda a agáve sirupu,“ radí instruktorka zdravého vaření Zuzana Komůrková.

Co se týče jejich chuti, ta je už sama o sobě skvělá. Zuzana Komůrková však radí, jak se dá ještě vylepšit: „Vyloupané vlašské ořechy namočte přes noc nebo alespoň na 4 hodiny do vody. Budete překvapeni jejich svěží chutí. Budou šťavnaté, jako byste je zrovna vyloupli ze zelené slupky. Navíc namočením se zvýší množství prospěšných látek.“

Mandle

Ze všech ořechů obsahují mandle nejvíce vlákniny. Jsou ideální nejen při střevních a trávicích potížích, ale i při hubnutí. Obsahují totiž minimum sacharidů, zato spoustu bílkovin, prospěšných tuků a antioxidantů. Mandle regulují obsah cukru v krvi, a navíc velmi významně snižují riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Para ořechy

Jejich nejvýznamnější složkou je selen, který působí preventivně proti rakovině. „Uvádí se, že pouhé dva para ořechy za den jsou dostatečným zdrojem selenu. Ten se v přírodě vyskytuje poměrně vzácně. Kromě rakoviny se selen uplatňuje i v prevenci šedého zákalu a okulární degenerace, je důležitý při tvorbě hormonů štítné žlázy, spolu s vitaminem E se podílí na elasticitě buněčných tkání. Je tedy prospěšný i v kosmetice – zmírňuje vrásky a vyhlazuje pleť,“ přibližuje Hana Mojžíšová.

Pistácie zvolte, když máte málo draslíku či potřebujete upravit krevní tlak; ThinkstockFoto: ThinkstockPistácie zvolte, když máte málo draslíku či potřebujete upravit krevní tlak

Semínka
Podobně úžasné účinky jako ořechy mají i semínka! O tom, která jsou nejlepší, si přečtěte zde.

Pistácie

Pistácie patří z hlediska obsahu nenasycených mastných kyselin a minerálů mezi nejvýživnější ořechy. „Jsou také přímo nabité antioxidanty. Prospěšné budou zejména vašemu srdci. Mimo jiné upravují krevní tlak, jelikož obsahují tolik prospěšný draslík,“ říká Zuzana Komůrková. Pro představu – draslíku je v pistáciích mnohem více než v banánu.

Kešu

Především jsou známé svým vysokým obsahem minerálů, jako je hořčík, železo, ale i zinek. Nedostatek železa postihuje ve velkém hlavně ženy a jeho častými důsledky jsou chudokrevnost, migrény i chronická únava. Kešu celkově zlepšují imunitu a jsou účinné v boji proti potížím psychického charakteru.

Jaké ořechy jíte nejraději vy?

Denisa Chňoupková