Probiotika

Výbornou cestou ke zlepšení trávení je pravidelné doplňování probiotických bakterií. „Pokud si nechcete koupit bakterie v kapslích v lékárně, měli byste navýšit konzumaci zakysaných mléčných výrobků. Dostatečná denní dávka přátelských bakterií je obsažena například ve 100 ml jogurtu,“ radí MUDr. Hana Mojžíšová.

Problémy s trávením bývají z velké části výsledkem vašeho životního stylu. Vliv na něj má stres, nedostatek pohybu, nekvalitní spánek a samozřejmě nepravidelná a nevyvážená strava. „Moderní uspěchaná doba vašemu trávení neprospívá. Uvádí se, že až 80 procent lidí má v různé míře trávicí problémy,“ upozorňuje specialistka na výživu a léčbu obezity MUDr. Hana Mojžíšová.

Základní pravidla pro lepší trávení

Každá jednotlivá potíž se zažíváním má svá specifika, na která se při léčbě budete muset zaměřit, u všech je však důležité dodržovat tato režimová opatření:

  • Jezte pravidelně se zhruba 3hodinovými rozestupy
  • Každé sousto důkladně rozžvýkejte
  • Nepřejídejte se a myslete na přiměřenou velikost porcí
  • Omezte tučná, smažená jídla a jednoduché cukry
  • Dodržujte pitný režim

A co dělat v případě jednotlivých problémů? Podívali jsme se na ty nejčastější!

Pokud trpíte na zácpu, je extrémně důležité dodržovat pitný režim!; ThinkstockFoto: ThinkstockPokud trpíte na zácpu, je extrémně důležité dodržovat pitný režim!

Pálení žáhy

Nepříjemné pálení žáhy může mít mnoho příčin, ale běžně nastává po konzumaci většího objemu jídla a často za ním stojí i nevyvážený jídelníček. Na vině také může být kouření, alkohol nebo některé léky.

Zaprvé navyšte vlákninu ve stravě. „Vláknina vás nutí lépe žvýkat a usnadnit tak trávení potravin. Dodává větší pocit sytosti při menším objemu stravy, čímž předchází přejedení se,“ vysvětluje lékařka. Nejlépe ji doplníte zvýšenou konzumací ovoce, zeleniny a celozrnných potravin. Další konkrétní tipy najdete v článku Vláknina pomáhá hubnout. V jakých potravinách je jí nejvíce?.

Pálení žáhy pak mohou ulevit i některá koření, například zázvor nebo kurkuma. Stejně tak má zklidňující účinky lékořice, ale i obyčejná voda. „Doplňkovou přírodní léčbou může být i popíjení čaje z jilmu plavého, který obsahuje rozpustnou vlákninu, po které nastává úleva od pálení žáhy,“ dodává Hana Mojžíšová.

Zácpa

Většina případů zácpy je prvotně způsobena nesprávným jídelníčkem s velkým podílem sladkých pokrmů a nedostatkem čisté vody. V případě, že ji řešíte častým užíváním projímadel, mohou se i ty posléze stát původcem problému.

Opět nejlepším řešením je navýšení vlákniny ve stravě. „U klientů se osvědčuje zařadit více zeleniny, dále lněné semínko a Psyllium,“ komentuje Zuzana Komůrková ze studia Výživou ke změně, která také doporučuje zkusit i některé z osvědčených babských rad: „Pomáhají například sušené švestky nebo fíky namočené přes noc ve vodě, které ráno sníte. Můžete si také dát nalačno lžičku olivového oleje s několika kapkami citronu nebo lžíci kysaného zelí.“ Chcete další tipy, které pomohou? Tady jsou: Problém, o kterém se nemluví: Zácpa!.

Antioxidanty
Trávení zlepšují i potraviny bohaté na antioxidanty, které zároveň posilují imunitu, zpomalují stárnutí a chrání před srdečními nemocemi. Přečtěte si, které potraviny jsou antioxidanty přímo nadopovány.

Nadýmání je nepříjemné! Pokud je vaším častým problémem, zkuste přidat do vaší stravy koření, například kopr, oregano, kmín nebo majoránku; ThinkstockFoto: ThinkstockNadýmání je nepříjemné! Pokud je vaším častým problémem, zkuste přidat do vaší stravy koření, například kopr, oregano, kmín nebo majoránku

Plynatost

Příčin tohoto problému může být celá řada. Od rychlého hltání jídla přes přílišnou konzumaci sycených nápojů po časté pojídání mezi jídly nebo náhlou změnu jídelníčku. Ostatně, co na rychlé změny způsobu stravování říkají odborníci, si můžete přečíst zde.

S nadýmáním pomohou bylinné čaje. Konkrétně to je mátový, fenyklový a heřmánkový. Dále některá koření, jako je oregano, bazalka, anýz, kopr, majoránka nebo kmín. Vhodné jsou také některé druhy exotického ovoce, a to zralé banány, mango a grepy. Zařaďte i bílé druhy masa (krůtí, kuřecí, králičí, rybí) a zakysané mléčné výrobky.

Vyhýbat se nemusíte ani luštěninám, myslete však na správnou přípravu. Máčet by se měly minimálně osm hodin. Pro zvýšení účinku přidejte do vody lžíci syrovátky nebo bílého jogurtu, které pomohou nastartovat proces fermentace (luštěniny fermentuje voda, mléčné bílkoviny tento proces urychlí). Sušenou syrovátku v prášku seženete v každém běžném obchodě.

  1. Zelený ječmen

    Koupíte ZDE za 269 Kč

  2. Chlorella

    Koupíte ZDE za 299 Kč

  3. Spirulina

    Koupíte ZDE za 187 Kč

Nadchli jste se pro zelené hity současnosti? I ty vám pomůžou s trávením či překyselením žaludku. Stačí si vybrat!; Archiv firemFoto: Archiv firemNadchli jste se pro zelené hity současnosti? I ty vám pomůžou s trávením či překyselením žaludku. Stačí si vybrat!

Máte problémy s trávením? Jak je řešíte?

Denisa Chňoupková