Dýchání a stres
Špatné dýchací stereotypy si hodně lidí osvojí kvůli častému stresu, kdy dochází k rychlému a mělkému dýchání. „Dýchání je řízeno reflexně a velmi citlivě reaguje na změny fyzického a tělesného stavu. Při zátěži, stresu, napětí se dech zrychluje. Při psychickém vypětí se často dostaví pocit nemožnosti dodechnout. Správné dýchání ale dokáže tyto situace pozitivně ovlivnit,“ říká MUDr. Václava Bártů, Ph.D.

Možná si říkáte, jak je vůbec možné, aby člověk dýchal špatně?! Vždyť i pár minut narozené miminko se zvládne správně nadechovat a vydechovat...

Ano, to je naprostá pravda. A pravděpodobně to zvládne lépe než vy! Techniku dýchání si totiž nevhodnými pohybovými návyky, životosprávou, ale i vlivem různých společenských aspektů zkazíte v průběhu života. Lékaři tak odhadují, že až 75 procent lidí neumí dýchat správně.

„Nesprávné dýchání však vede ke špatným stereotypům a odráží se to na celém těle, a to jak po fyzické stránce, tak po té psychické,“ upozorňuje osobní trenér a nutriční specialista Radek Pajič z Bomton Power Concept s tím, že naučit se dobře dýchat je tak nanejvýš žádoucí.

Co je špatné dýchání?

Chyby v technice dýchání jsou v podstatě dvojího typu. Může to být takzvaný dolní typ, kdy člověk dýchá jen a pouze do břicha. To vede k povolení břišních svalů, a tím k přetížení bederní páteře. Tato varianta ale není moc častá a u žen přímo výjimečná.

Co je však naprosto běžné, je takzvaný horní typ dýchání. „Namísto správného dýchání, kdy má pracovat bránice a mezižeberní svaly, zapojujete svaly pomocné. Jednoduše to spatříte pouhým pohledem, kdy se zvedá hrudník – ,prsíte se‘,“ popisuje nejčastější špatný způsob dýchání Radek Pajič.

Nejpřirozeněji se dá správné dýchání natrénovat při pohybových aktivitách; ProfimediaFoto: ProfimediaNejpřirozeněji se dá správné dýchání natrénovat při pohybových aktivitách

Chybné dýchání stojí za únavou i migrénami

Dýchání je zajímavý pohyb z toho hlediska, že ho můžete provádět se zapojením různých svalů. Když jejich zatížení není ideální, vede to ke svalovým dysbalancím, což ovlivňuje držení těla.

„K výše popsanému špatnému dechovému vzorci – horní typ dýchání – musíte zapojit část trapézového svalu a svaly okolo krku. Tím přetěžujete krční páteř, a to může vést ke vzniku migrén, bolestem zad, únavě, pocitu nepohodlí a podobně,“ uvádí Radek Pajič.

Dále vysvětluje, proč to, jak dýcháte, může způsobit bolesti téměř v jakékoli části pohybového aparátu: „Tělo je jeden velký sval, takže nevyváženost jednoho svalu negativně ovlivňuje další svaly, a prohlubují se tak dysbalance, které vedou k celkové nerovnováze těla, a tak i nesprávnému fungování dalších svalů.“

Při józe se na dýchání klade velký důraz; ProfimediaFoto: ProfimediaPři józe se na dýchání klade velký důraz

Jak se naučit dýchat správně?

Dýchání se dá rozdělit na brániční a hrudní. Oba tyto typy jsou správné v případě, že nedýcháte rychle a mělce, ale pomalu, plynule a hluboce. V prvním případě se hrudník nehýbe, ale pomalu se zvedá a klesá břišní stěna. U druhého typu se zase pomalu rozepíná a zase stahuje hrudník.

Pohyb

Nejlépe dýchání natrénujete pravidelným zdravým pohybem. Chcete zkusit jógu? Poradíme vám, jaký druh vybrat! A nebo začněte pravidelně běhat. Díky těmto společníkům to jen tak nevzdáte!

Absolutně nejlepší cestou, jak posílit brániční i hrudní dýchání, je pravidelný cílený pohyb. „Nejsnazší je svižná chůze, i s pomocí hůlek – takzvaný nordic walking. Jde o jeden z nezdravějších sportů, který je dostupný prakticky pro každého. Při této dynamické chůzi se zároveň rozvíjí hrudník a posilují se dýchací mezižeberní svaly. Každý člověk by měl denně ujít kolem 10 000 kroků, což je asi 5 km chůze,“ říká MUDr. Václava Bártů, Ph.D., vedoucí lékařka plicního oddělení na Poliklinice Budějovická.

Skvělým způsobem, jak se naučit správně dýchat, je také cvičení jógy, pilates či dalších obdobných metod, jako je třeba bodybalance.

„Sami si můžete vyzkoušet brániční dýchání, kdy si vleže položíte jednu ruku na horní část břicha a druhou ruku na hrudník. Při správném bráničním dýcháním by měl hrudník zůstat nehybný, pracujete s břichem, kdy se zhluboka nadechnete do břicha, o trochu více než obvykle, a poté ho necháte dlouze a plynule klesat,“ radí Radek Pajič.

Štíhlý pas jako bonus za správné dýchání

„Správné dýchání napomůže i vaší snaze o štíhlejší postavu. Aktivování příčného břišního svalu, u kterého je zapotřebí právě správné dýchání, vám napomůže zúžit váš pas a vaše křivky. Působí totiž jako jakýsi ,vnitřní opasek‘. Když bude pevný a stabilní, bude takové i vaše břicho,“ uzavírá Radek Pajič.

Jdete trénovat?

Denisa Chňoupková