Nízkosacharidové diety
Pokud hodláte hubnout, určitě svůj dietní režim dobře naplánujte. Zvláště pozor si dejte na nízkosacharidové diety. „Lidé, kteří právě v těchto dnech zahajují přísné diety s velkým omezením sacharidů, by měli pamatovat, že pro svou výkonnost a všechny funkce mozku jsou sacharidy jako zdroj energie potřeba. Některé tyto diety inzerují, že při nich nemusíte cvičit. Ono je to trochu jinak, na cvičení se vám energie nedostává, takže cvičit spíše nemůžete, ani kdybyste chtěli. Často u těchto diet ženy popisují pocity na omdlení, bolesti hlavy, únavu,“ upozorňuje MUDr. Hana Mojžíšová.

Možná jste si už zvykli, že je pro vás často problém udržet víc věcí v paměti, a podle toho jste se už tak nějak zařídili. Všechno si zapisujete, vedete si seznamy úkolů, nastavujete si připomínky a podobně.

Když se nad tím ale zamyslíte, musíte uznat, že lepší paměť by se stejně hodila. Ve spoustě situací vám totiž ani perfektně vedený notes nepomůže. Odhalte proto, co stojí za vaším zapomínáním!

1. Kdo nespí, ten si nepamatuje

„Spánek je jedním z nejdůležitějších faktorů při správném fungování paměti. Malé děti tak často spí, protože si při spánku ukládají mnoho nových věcí. Také se doporučuje studentům, když se něco naučí, jít hned poté spát. Mozek při spánku ukládá nové záležitosti tam, kam má. Pokud člověk nemá dobrý spánkový režim, ohrožuje nejen svoji paměť, ale i své zdraví fyzické i duševní,“ uvádí psycholožka a koučka Mgr. Jitka Nesnídalová.

Ideální je chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu. To vede ke kvalitnímu hlubokému spánku. Potřeba spánku je individuální věc, ovšem měla by se pohybovat mezi pěti až devíti hodinami denně.

Kvalitní spánek je naprostý základ pro dobře fungující paměť; ProfimediaFoto: ProfimediaKvalitní spánek je naprostý základ pro dobře fungující paměť

2. Mozek potřebuje pravidelně dobíjet

Bez dostatečného přísunu energie nemůže mozek, tedy ani paměť, správně fungovat. „Energií pro mozek je jednoduchý cukr neboli glukóza. Mozek na rozdíl od zbytku těla nevyužívá zásobní glykogen. Pro jeho funkci jsou proto velmi potřebné potraviny s nízkým glykemickým indexem, které udržují stálejší hladinu krevního cukru,“ vysvětluje MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

„Je to třeba celozrnné pečivo, vločky či luštěniny. Pomalejší vstřebávání cukru zajistí i dostatek vlákniny přijímaný z ovoce a zeleniny,“ doplňuje lékařka.

3. Čím víc práce, tím nižší výkonnost

Potřebujete toho tolik stihnout, že pracujete skoro pořád, bez pauzy, bez odpočinku. Paradoxně právě to ale vede k tomu, že se přestáváte soustředit a taky zapomínáte, což vám práci často komplikuje.

„Pokud jste přepracovaní, mozek nemá jak a kdy regenerovat. V takovém případě pak tělo toto přetížení vyřeší tím, že neudržíte v paměti, co byste rádi,“ říká psycholožka Jitka Nesnídalová. I když máte práce až nad hlavu, vždy byste si měli vyhradit aspoň trochu času na odpočinek. Uvidíte, že pak budete mnohem produktivnější.

Podívejte se na další 6 tipů, jak být v práci výkonnější a nedělat chyby.

Pokud to budete se svým pracovním nasazením přehánět, mohou se dostavit problémy, jako je třeba právě selhávání paměti; ProfimediaFoto: ProfimediaPokud to budete se svým pracovním nasazením přehánět, mohou se dostavit problémy, jako je třeba právě selhávání paměti

Chraňte si svůj mozek

Nesprávná životospráva, má negativní vliv na celé vaše tělo, včetně mozku. Podívejte se na 5 nejhorších věcí, které vám pomalu, ale jistě ničí mozek.

4. Živiny, které nesmí chybět

V mozku probíhají velmi složité chemické procesy. Ty vyžadují dostatek vhodných živin pro obnovu. „Je to například zinek, který je mimo jiné součástí mnoha enzymů, jež chrání mozek před stárnutím a uplatňují se i v procesu zapamatování nových informací. Dále také železo, hořčík, omega-3 a -6 mastné kyseliny a řada aminokyselin,“ uvádí MUDr. Hana Mojžíšová.

„Vhodné zdroje zmíněných látek jsou olejnatá semena, lněné semínko, luštěniny, rostlinné oleje, mořské ryby, hořká čokoláda, ořechy, kakao, celozrnné výrobky, sušené ovoce, banány, rýže, droždí, jogurty a zelenina,“ dodává Hana Mojžíšová.

Zapomínáte často?

Denisa Chňoupková