Proč ho používají takoví sportovní fanatici jako Madonna, Nicol Kidman, Kylie Minouge, Sting, Jane Fonda, Ivana Trump a Julia Roberts? U nás představuje tento „zázrak" modelka Simona Krainová a její životní partner hokejista Jiří Hudler. Sám jsem ho osobně vyzkoušel a zaujal mě natolik, že jsem si o tomto „divochu" posiloven zjistil víc.

Historie tréninku

Power Plate se v České republice objevil teprve nedávno, ale podobnou technologii popsal už profesor Biermann z NDR, který roku 1960 objevil takzvanou Advanced Vibration Technology, díky níž mohli ruští kosmonauti o deset let později setrvat ve vesmíru rekordních 420 dní, kdežto jejich věční soupeři z USA se museli vrátit na Zemi již po 120 dnech. Dále jsem se dočetl, že roku 1999 vyvinul slavný trenér holandského atletického týmu Guus Van Der Meer Power Plate jako účinnou součást tréninkových metod a následně v roce 2003 zavedlo NASA Power Plate pro své vesmírné programy. Marně čekám, kdy mě také něco takového napadne...

Advenced Vibration Technology

AVT - využívá mimovolního strečového reflexu, jako přirozené reakce těla na narušení rovnováhy za účelem zvýšení stimulace svalových vláken. Velmi záhy jsem zjistil, že je to pěkná dřina.

Jak funguje?

Je to speciální plošinka a funguje na principu přenášení vibrací do svalů. Různé polohy jako dřep, napnutí bicepsu nebo břišních svalů mohou být až po dobu šedesáti sekund řízeny vibrační platformou stroje a ten aktivuje různé skupiny svalů a zaměřuje se na konkrétní tělesné partie. Aktivuje svalové stahy 25-50x za sekundu. Prostě obyčejný Newtonův pohybový zákon. Síla vyvíjená tělesem je rovna součinu jeho hmotnosti a zrychlení f=m x, a to znamená, že stabilitu, sílu a výkon lze zlepšit pomocí větší zátěže nebo většího zrychlení. A už jsme v jádru věci. Power Plate používá zrychlení při zachování tělesné hmotnosti (druhá část rovnice). Tělo jako by vážilo víc. Bylo mi řečeno, že cvičení je nenáročné, a cvičí se na něm bez ohledu na věk (no, chtěl bych na tom vidět moji babičku) a lze na něm vykonávat rychlý a efektivní trénink bez námahy kloubů. Je to ideální pro zpevnění těla a zlepšení kondice. Na hubnutí bych ale raději použil jiné styly cvičení.

Simona Krainová a Jiří Hudler; Power PlateFoto: Power PlateSimona Krainová a Jiří Hudler

Jak často cvičit?

Toť otázka, trenér mi říkal, že stačí 3x týdně po 15 minutách a vydá to až za 90 minut v posilovně. Bohužel jsem neměl možnost používat Power Plate po delší dobu. Zastávám názor, že se vše musí dělat pravidelně a vytvořit si příjemný návyk. Výsledky jsou vždy vidět až po určité době. Při vibrování stroje vyrovnáváte rovnováhu a tím se simuluje mnohonásobný počet opakování. Na každý cvik stačí jedna série, v posilovně dělám tři a dokáži to značně ošidit. Zde se to nedá. Buď to zvládnete, nebo padnete. Můj názor je, že se pravidelným cvičením na Power Platu zlepší síla svalů, ohebnost, rozsah a možná, a to pozor - zmírní se i celulitida. Power Plate nabízí možnost i masáže celého těla a relaxace!

Pro koho je vhodný?

Není to fráze, ale hlavně pro ženy! No, možná i pro sportovce, hvězdy, osoby po úrazech - téměř pro všechny. Ženy si zlepší postavu a vzhled, sportovci výsledky svých tréninků, poskytuje jim rychlé zotavení a pro ostatní zlepší kondici, navodí duševní pohodu a vyrýsuje postavu. A hvězdy - ty mohou říct, že nejsou pozadu. Naprosto však není vhodný pro osoby s cukrovkou, srdečními potížemi, těhotné ženy, lidi s otevřeným poraněním atd. Vždy se poraďte s trenérem.

Na vlastní kůži

Cvičení je poměrně jednoduché, ale prosím vždy si vezměte na začátku trenéra. Sami poznáte kolik hodin vám stačí. Trenér je tam od toho, aby vše vysvětlil a pomohl vám. Nastavíte si na panelu čas a frekvenci a začnete. Upravujete si pouze stupně vibrace, ale to je už na mě moc složité. Na první pohled se mi zdá, že je to dost pasivní pohyb, ale stačí jedna minuta a vše je jinak. Po dobu jedné minuty se snažím udržet nějakou pozici, pak vždy přijde změna. Držet je to správné slovo - mám co dělat. Buď stojíte, ležíte, opíráte nějakou část těla o stroj. Samozřejmě jsem chtěl nastavit hned největší stupeň vibrace, ale začněte hezky polehounku. Vyplatí se vám to. Na konci je strečink - masáž a tu já miluji. Trenér mi zdůrazňoval, že mám pít, ale to já říkám pořád (čistá voda je základ). Hotovo, pohoda. Ale ten druhý den stál za to, musím ještě hodně na sobě pracovat. Svaly bolely další tři dny.

Existují čtyři základní skupiny cvičení:

Posilování - kliky, posilování bicepsů, tricepsů, ramen, břicha, atd.

Protahování - stehna, lýtka, prsní svaly, přitahovače

Masáž - celé tělo

Relaxace - sedací partie, krk, záda atd.

Učinky Power Plate, jak tvrdí propagační materiály:
  • redukce celulitidy (konečně něco zabere)
  • síla
  • flexibilita
  • cirkulace krve
  • hormony
  • hustota kostní tkáně
  • krásně tvaruje tělo a velmi rychle dostává do kondice
  • kosmetický

Kdyby alespoň polovina z toho opravdu fungovala, a já si myslím, že ano, tak je to malý zázrak v posilovnách a domácnostech.

Kde je možné Power Plate vyzkoušet?

Kluby Holmes Place (zde jsem to vyzkoušel i já), Erpet golf centrum, Hany Bany atd. Pozor, ve většině center cvičení není poskytováno zadarmo (cena se pohybuje od 100 do 350 korun za trénink s trenérem), záleží na městě a centru. Můžete si přístroj pořídit i domů, ale to snad jen hvězdy a nebo bohatší klientela. Stojí od 60 do 300 tisíc korun.

A můj sen bude pořídit si tohoto mazlíčka domů. Tak co, dámy, vydáte se zacvičit si? Chcete přece vypadat a cítit se lépe!

Michal Šubr