Dietologická poradna: Jiří Šusta

komerční

Zakladatel a hlavní diet kouč oblíbeného programu proteinové diety KetoDiet. Aktivně a rád se věnuje poradenství při redukci nadváhy. Více na Ketodiet.cz!

Položit svůj dotaz »

Dobrý den, budu končit s léčn´bou rakoviny prsu. Než jsem onemocněla, hodně jsem chodila na túry, na procházky se psem.Pohybu jsem měla myslím si dost. Bohužel vlivem nemoci jsem musela od těchto činností upustit. Nyní se k nim ale pomalju vracím, Chtěla jsem poradit, jakou stravu mám jíst, aby mi dala energii a a bych si zformovala břicho. Sama o sebe nejsem tlustá. Jen to bříško bych ráda zhubla :) Nyní mám váhu 60kg. Před nemocí jsem měla 58kg. Děkuji Verča :)

Odpověď na dotaz

Dobrý den, je vhodné zařadit do jídelníčku stravu bohatou na komplexní sacharidy - rýže, těstoviny, luštěniny. Vyřadit tučná, smažená jídla, zařadit zeleninu, neslazené nápoje. Redukce 2kg spadá do "kosmetické redukce" a je spíše o zařazení např. posilovacích cviků na problémové partie bříška. Pokud ještě užíváte hormonální léčbu, mohou být tyto kilogramy k redukci problémové. J.Š.

Dobrý den. Od minulého pondělí držím ketodiet. Za první tři dny jsem měla o 1,4kg méně. Držím opravdu poctivě. Ale za od té doby mám na váze o jen 0.2kg méně. Je mi 51 let, vážím 91 kg, měřím 164 cm. Proč to na mne nefunguje?

Odpověď na dotaz

Dobrý den, doporučím kontaktovat přímo výživovou poradnu - kontakt na www.ketodiet.cz, kde vám poskytnou potřebnou radu a pomoc. J.Š.

Dobrý den, potřebuji hubnout a potřebuji pohyb. Nikdy jsem zvlášť necvičila, ale všímám si velmi znepokojivého jevu. Ať jde o jakoukoli aktivitu, když se mi zvedne tep a vydrží v té úrovni, začínám být naštvaná. A to tak, že hodně. Postupně jde o prakticky vražednou ráži, kdyby se na mě někdo v tu chvíli špatně podíval, neváhala bych mu dát jednu přes ústa a to by měl ještě štěstí. Jsem jinak velmi klidný, milý člověk a tohle se mi rozhodně nelíbí. Podobnou reakci jsem měla vždy (někdy šlo spíše o beznaděj/depresi), proto se aktivitě spíše vyhýbám. Tyto pocity nejsou navázané na nic konkrétního, je to jen oblak vzteku, který se chytá všeho, co jde zrovna kolem. Nechápu, jak to lidi dělají, že se po cvičení cítí dobře, mě se chce akorát brečet nebo něco rozbít. Setkal jste se s něčím takovým? Na internetu nacházím lidi s podobnými zkušenostmi, ale zatím to nikdo rozumně nezdůvodnil ani neporadil, co s tím, zmiňuje se psychika, krevní cukr, hormony... Mám, pravda, zkušenost s obrovskými (srovnatelnými nebo i horšími) emočními veletoči, ale tam šlo o aktivní dny, kdy jsem se třeba 16 hodin nenajedla, to si už hlídám. Co to mám za problém? Děkuji za radu...

Odpověď na dotaz

Dobrý den, doporučil bych absolvovat zátěžové testy u sportovního výživového poradce s kontrolními odběry krve před a po zátěži. Důvodem může být opravdu kolísavá hladina cukru v krvi nebo hormonální výkyvy.J.Š.

Dobrý večer, mám možnost podstoupit operaci - odstranění půlky žaludku, ale je mi již 24 let a řekla jsem si, že dobrovolně pod nůž už nepůjdu, když srovnávám s lidmi, kteří na tom byli, opravdu každý den pili, jedli samá tučná jídla, já se zdravou výživou problém nemám ba naopak, chutná mi mnohem víc než nějaké klobásy, vysočiny, bůček a tak, takže si říkám, že jediné, co mi chybí, abych to zvládla svými vlastními silami je jídelníček a pohyb na míru.( jíst víckrát za den a méně a hlavně pohyb) BMI ukazuje obezitu, což je jasné při své výšce 166 cm a váze 105. A tak prosím o radu, bez jakékoliv reklamy, o účinnou radu, jakou pomoc mám vyhledat? Jsem student a vše jde z mé kapsy a tak bych uvítala jakousi jednorázovou pomoc, na základě váhy, výšky, potřebných informací sestavit redukční jídelníček a pohybový plán alespoň na měsíc. Víte o něčem efektivním a ne příliš drahém? Předem moc děkuji za odpověď a hezký večer. B.M.

Odpověď na dotaz

Dobrý den, každému vyhovuje jiná cesta ke změně životního stylu, kam nepochybně patří i oblast stravování a pohybové aktivity. Pro úspěch doporučuji stanovit si menší cíl na kratší dobu. Neznám vaše stravovací návyky, skladbu jídelníčku, celkový energetický výdej, hodnoty bazálního metabolismu apod. Nicméně můžete si upravit jídelníček dle jednoduchých zásad. Vyřadit cukry, bílé pečivo, slazené nápoje, tučná a smažená jídla. Cukry nahradit komplexními sacharidy - luštěniny, těstoviny, rýže, brambory, ovoce. Tyto sacharidy zařazovat převážně do první poloviny dne. Z pečiva je vhodný žitný chléb - bohatý zdroj bílkovin a vlákniny. Ovoce na dopolední svačinu. Do jídelníčku zařadit bílkoviny - maso, ryby, vejce, tvaroh s nízkým obsahem tuku, jogurty, sýry do 30% tuku v sušině, z mléčných výrobků doporučuji zakysané výrobky - kefíry apod. Doplnit jídla zeleninou. Celodenní příjem rozdělit do minimálně 5 porcí v pravidelných intervalech, nejdůležitějším zdrojem energie je snídaně, celkový příjem by měl být 70% do 14h. Vyvarujte se slazených nápojů, alkoholu. Tekutiny - neslazené minerální vody, voda s citronem, čaje apod. Vhodným zdrojem energie jsou ořechy - zejména vlašské, dýňová semínka. Výdej podpořit vhodnou pohybovou aktivitou - výborné je plavání, rychlá chůze, jízda na kole. Tento režim je třeba dodržet minimálně měsíc. Pro přesnější nastavení kalorického příjmu je samozřejmě nejvhodnější navštívit výživového poradce, který vám sestaví jídelníček přímo na míru. Důležitá je také podpora okolí.J.Š.

Dobrý den, prosím o radu. Je mi 26, měřím 163cm, vážím 56kg. Potřebovala bych radu jak hubnout na 50kg, vždz jsem tuto váhu měla a byla jsem tak spokojená, bohužel nemám moc čas cvičit. Maximálně 1 týdně, mám dvě práce, jsem víc unavená. Zaplatila jsem si plán cvičení bez jídelníčku a nechala si poradit od odborníka, ale proste na to nemám čas 3-4 týdně cvičit, asi na to budu muset přez stravu. Najela jsem na detoxikační kůru. Poraďte co je nejjednodušší a nejjrychlejší. Děkuji

Odpověď na dotaz

Dobrý den, vaše váha je vzhledem k výšce ideální. Detoxikační kůra není překážkou, nicméně důležitý je celkový energetický příjem - trojpoměr živin - sacharidy, bílkoviny, tuky. Neznám vaše stravovací návyky, ale při ozdravném jídelníčku by měly ve stravě převažovat bílkoviny, komplexní sacharidy, vynechány cukry, tučné a smažené pokrmy, zařazena zeleninu. Celkový denní příjem rozdělit do 5 pravidelných dávek cca po 3h. Neopomenout pitný režim - 2l/den. Pro spíše "kosmetickou" redukci je zařazení pohybové aktivity vhodné, posilování problematických partií. Účinným prostředkem je např. cvičení na vibrační plošině.J.Š.

Dobry den je mi 63 let měřím 184 cm jsem ještě pracující pořád se píše o snidaních kdy mám snídat. Vstávam ve 3.30.do práce cestuji skoro hodinu.a půl.Přijedu a začnu hned pracovat na jídlo je čas po uplinutí 4až 6 hodin.Všude se píše že se má snidat ale to je jenom pro ty co začínají pracovat v 8 né v 6. Dekuji

Odpověď na dotaz

Dobrý den, dle mého názoru nemožnost přijmout první a v zásadě nejdůležitější jídlo celého dne, výmluvou. Existují formy energetických jídel - např. proteinové tyčinky, bílkovinnové nápoje. Tělo by mělo dostat první jídlo nejdéle do hodiny po probuzení. Další jídlo by mělo být cca po 4 hodinách, ovoce apod. Je to spíše o změně návyků, které se nám zdají být nepřekonatelné, ale cesta vždy existuje.J.Š.

Dobrý den, mám 31let, měřím 161cm a vážím 66,5kg. Chtěla bych zhubnout ještě aspoň 6kg. řekla bych že se stravuji celkem zdravě, jím hodně zeleniny a ryby jím taky. Až na to že nejím brambory a chleba, ale občas si vezmu grahamové rohlíky. A občas( dvakrát za měsíc) taky zahřeším nějakým zákuskem a kávou Latte bez cukru. Mám sníženou funkci štítné žlázy a beru Euthyrox 125. Myslím že hladina je stabilizovaná, takže bych hubnout relativně měla, ale nehubnu. Nevíte v čem by mohl být ten problém?

Odpověď na dotaz

Dobrý den, problém může být v nedostatečném energetickém příjmu - nesprávné skladbě živin, nedostatečném výdeji - absenci pohybové aktivity. Pro možný start metabolismu bych doporučil navštívit webové stránky proteinového programu Ketodiet. Mohl by být vhodným začátkem v cestě k pravidelnosti a správnému životnímu stylu. J.Š.

Dobrý den, přítel dělá noční směny jako hlídač depa. Snaží se zhubnout i cvičit, ale stále se nám to nedaří. Vařím dietnější jídla, přesto nehubne. Má teď dokonce i vysoký tlak a to vzhledem k jeho práci není dobré. Měří 180 cm a váží 110 kg. Když přijde z práce, má čas jen na 6i hodinový spánek, pak se nají a zase jde. Směny nemá moc pravidelné a často ho volají na poplachy, když je v práci. Snaží se jíst tzvn. "polystyreny" a tmavé pečivo. Jogurty nemůže, po chvíli je vyzvrací. Děkuji za jakoukoliv radu

Odpověď na dotaz

Dobrý den, nepravidelnost ve stravování je jedním z důvodů vzniku nadváhy. Připočteme-li nesprávnou skladbu živin, stres apod., organismus si energii ukládá. Je třeba, aby tělo dostávalo dávku jídla pravidelně, tedy v bdělém stavu každé cca 3 hodiny - tedy i při nočních směnách. Vhodné je vynechání cukrů, pečiva, tzv. "polystyren" není pro redukci také vhodný, jedná se o extrudované kukuřičné pečivo. Pokud má intoleranci na mléčné výrobky, může zařadit náhradu bílkovin - maso, ryby, sýry do 30% tuku v sušině, Cottage,. Vhodné jsou luštěniny, z příloh brambory. Neopomeňte zeleninu, pitný režim - neslazené minerální vody, čaje. Doporučil bych návštěvu přímo výživového poradce a sestavení jídelníčku "na míru" dle věku, zdravotního stavu, výdeje apod. J.Š.

Dobrý den, je mi 19 let a před rokem jsem zjistila sníženou funkci štítné žlázy. Užívám Letrox 75, ale stále jsem unavená a mým největším problémem je přibírání na váze. Jsem 166 cm vysoká a vážím 61 kg. Před dvěma lety jsem vážila 51 kg. Potřebovala bych poradit jakým potravinám se mám vyvarovat, nebo jak upravit jídelníček. (Jako studentka maturitního ročníku nemám čas na pravidelný pohyb, když to jde sportuji a snažím se nepřejídat a nejíst v noci.) Děkuji za odpověď. J.

Odpověď na dotaz

Dobrý den, hormonální léčba má vliv na rychlost metabolismu. Vaše váha je vzhledem k výšce optimální. Doporučil bych z jídelníčku vyřadit cukry - slazené nápoje, bílé pečivo, tučná a smažená jídla. Energetický celkový denní příjem směřujte do 5 dávek v pravidelných intervalech. Snídani zvolte sacharido-bílkovinnovou, ovoce je vhodné pro dopolední svačinu, hlavní jídla zkuste doplnit zeleninou místo příloh. Doplňte jídelníček o luštěniny, ořechy. Pitný režim - neslazené čaje, voda s citrónem apod. Režim je třeba dodržet nejméně měsíc - po této době tělo reaguje na změny.J.Š.

Dobrý den,je mi 62 let,měřím 156cm,vážím 64kg.CHtěla bych zhubnout ješte 5kg na svou původní váhu ale nedaří se mi.Ráno nesnídám,zkoušela jsem ale bylo mi vždycky těžko.Obědy mám bez polévek, porce normální ne velké.Na svačinu ovoce a tmavé pečivo.K večeři čisté bílé jogurty se sypaným mysli,ne ty zapečené.Jím ryby a kuřecí maso,červené a salámy nejím,mezi tím hodně zeleniny.Pečivo tmavé,přílohy-rýže, těstoviny,brambory.Každý den cvičím cvičení pro seniory dvacet minut na posílení břicha a zad.Všude chodím pěšky a přesto hezhubnu ani deko.Poradíte mi co dělám špatně a jestli se mi v mém věku ještě vůbec podaří zhubnout.Děkuji za odpovědˇ.M.R.

Odpověď na dotaz

Dobrý den, věk může být jedním z faktorů zpomalujících redukci,nicméně ve vašem případě vidím problém v nepravidelnosti stravy - snídaně je základem správného fungovaní metabolismu. Začít lze i s malou porcí - např. vámi zmiňovaný jogurt s mussli či ořechy, ovoce v dopolední svačině je v pořádku. Oběd a odpolední svačina s večeří by měly obsahovat již v převaze bílkoviny - sýr, tvarohy, netučné maso, ryby + zeleninu. Lze těžko zcela přesně odpovědět, jaký by měl být celkový denní příjem - důležitý je i bazální metabolismus apod. Doporučil bych např. i doplňkovou pohybovou aktivitu - chůzi ve vacushape nebo lymfodrenáže. J.Š.

Staňte se naším fanouškem na Facebooku