Hlavní obsah

7 nejzdravějších druhů ovoce: Co sníží krevní tlak?

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Víte, že máte jíst ovoce, protože je zdravé. Jenže také víte, že existují desítky druhů a není možné, aby byly všechny zdravé stejně. Vybrali jsme pro vás sedmičku těch nejlepších.

Článek

Je pravda, že některé ovoce je zdravější a jiné méně. Může za to obsah cenných látek, jako jsou vitaminy, minerály či vláknina, ale také množství cukru. Ideální ovoce je to, které má málo cukru, zato hodně prospěšných živin.

Zdá se, že tohle by se mělo dát jednoduše spočítat, ale není tomu tak. Liší se totiž i plod od plodu – záleží na jeho zralosti, místě a době, kdy byl vypěstován. Vybrali jsme sedm druhů u nás běžně dostupného ovoce, které by se dalo označit za nejzdravější.

1. Skoro bez cukru? Avokádo

I když je avokádo znevýhodněno tím, že není lokální, přesto mu jako jedinému exotickému ovoci náleží místo v tomto seznamu. Svým nutričním složením totiž tento nedostatek zvládne vykompenzovat.

Avokádo je horkým favoritem aspoň na dvě ovocná prvenství. Je nejméně sladké – opomineme-li některé druhy oliv – a dost možná i nutričně nejbohatší ovoce vůbec. Je známé jako kvalitní zdroj tuků, ale také jako potravina, která obsahuje přes dvacet různých vitaminů a minerálních látek, a to ve velkém množství.

Foto: Nataliya Arzamasova, Shutterstock.com

Avokádo má málu cukru a je doslova nabité vitaminy, minerály a zdravými cukry

2. Černý rybíz pro zdravé cévy

Tradiční české ovoce, které lidem v tuzemsku běžně roste na zahrádkách, můžete směle zařadit k nejzdravějším bobulovinám. Černý rybíz obsahuje velké množství vitaminu C, vitaminy skupiny B, provitamin A, vápník, železo, zinek a další důležité živiny. Navíc má vysoký obsah rutinu, který zlepšuje stav cévních stěn, a samozřejmě jen zanedbatelně cukru.

3. Maliny nabité vlákninou

Tohle oblíbené ovoce obsahuje jak více vlákniny než ostatní bobuloviny, tak zároveň minimum cukru, což je zvláště pro dietáře ideální kombinace. Nutno zmínit, že samozřejmě představuje skvělý antioxidant a zdroj vitaminu A, B, C a minerálů, jako je zinek nebo vápník.

Foto: Dionisvera, Shutterstock.com

Po malinách neztloustnete, proto jsou vhodné pro všechny dietáře

4. Jahody plné céčka

Přestože jahody nejsou zdaleka tak bohaté na vlákninu jako maliny, také patří mezi mimořádně zdravé ovoce. Také mají jen minimum cukru a řadu cenných minerálních látek a vitaminů. Zejména jsou výjimečným zdrojem vitaminu C, kterého mají srovnatelné množství jako céčkem proslulé citrusové plody. Jejich výhodou je i to, že je tvoří až z devadesáti procent voda. Tím pádem jsou nejen dietní, ale také podporují hydrataci těla, což se v těchto vedrech víc než hodí.

5. Borůvky na probrání

Polyfenolové sloučeniny, nacházející se v borůvkách, zpomalují zánětlivé pochody, které stojí v pozadí srdečních onemocnění, nádorů a bakteriálních infekcí. Navíc borůvky mají i významné účinky antibakteriální, antivirové, chrání před močovými infekcemi a celkově zmírňují únavu. V lidovém léčitelství se využívá i listů borůvek, především pro jejich schopnost příznivě působit na hladinu krevního cukru.

Foto: 5 second Studio, Shutterstock.com

Borůvky pomáhají proti všem možným zánětům

6. Meruňky proti vysokému tlaku

Meruňky jsou bohatým zdrojem antioxidačně působícího beta-karotenu a vitaminu C. Z minerálních látek je významný především obsah draslíku, který je mimo jiné velmi účinný při snižování vysokého krevního tlaku. Meruňky jsou zajímavé i vysokým množstvím vitaminu K, jenž je nezbytný pro zdravé kosti.

7. Jablka na snížení cholesterolu

Jablka jsou vynikajícím zdrojem vlákniny. Nejen díky ní mají výborný vliv na zažívání. Jsou také bohatým zdrojem pektinu, který pomáhá snižovat cholesterol v krvi, ale rovněž výborně léčí průjmy, zácpu a další trávicí problémy. Zanedbatelné nejsou ani jejich protizánětlivé účinky.

Jaké ovoce jíte nejraději?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama