Hlavní obsah

7 tipů, jak být zdravější za pět minut!

Foto: Thinkstock

Být zdravější a krásnější není zas tak časově náročné

29. 2. 2012

Říkáte si, že pro to, abyste začali žít zdravěji, musíte kompletně překopat jídelníček, změnit od základu všechny špatné návyky a proměnit se v úplně jiného člověka? Nemusí to být tak úplně pravda! Našli jsme pro vás několik tipů, jak být zdravější a krásnější už za pět minut. Zkuste je!

Článek

Skupina amerických doktorů (říkají si The Doctors) začala nedávno veřejnost přesvědčovat o tom, že můžete žít zdravěji i bez toho, abyste na péči o svůj ukázkový životní styl měli několik hodin denně nazbyt. Mají dokonce svou vlastní televizní show, během které jim lidé volají přímo do studia a řeší své zdravotní problémy. Během hodiny vysílacího času se však zdaleka nedostane na všechny dotazy, proto prý vydali knihu „5-Minute Health Fixes“, jejíž název lze volně přeložit jako „Jak zlepšit své zdraví v pěti minutách“.

Několik jejich tipů jsme vybrali i pro vás. Tak na co čekáte? Máte volných pět minut? Začněte hned!

1. Když nechcete tloustnout

Tím, že budete při jídle zbytečně spěchat a budete do sebe futrovat jedno sousto za druhým, zvýšíte pravděpodobnost, že časem sklouznete k obezitě, a to až dvakrát. Stejný efekt má i strategie „jíst, dokud nebudu mít dost“. Řešení se zdá být jednoduché – jezte pomalu a jedno sousto žvýkejte třeba i dvacet vteřin.

„Když polykáte velké kusy jídla, a to ještě většinou v nevhodném, těžko stravitelném složení, okrádáte se o energii, kterou tělo musí vynaložit na trávení. Může to být jeden z důvodů, proč se cítíte unaveni nebo vás bolí hlava,“ upozorňuje výživová poradkyně Monika Divišová z Wellnessia.cz. Prodlužte si čas na jídlo třeba o pět minut, než jste zvyklí. Stojí to za to!

2. Pro zdravé srdce

Dlouhodobé sledování 130 000 můžu a žen, které se soustředilo na jejich zdravotní stav v závislosti na tom, zda pijí, či nepijí kávu, odhalilo, že ti, co zkonzumovali čtyři a více šálků kávy denně, byli mnohem méně náchylní k srdečním onemocněním. Takže je to jasné, ne? Chce to dalších pět minut a jedno další kafe!

Foto: Thinkstock

Dopřejte si klidně více kávy denně

3. Abyste se lépe soustředili

To, že žvýkačka upravuje pH v ústech, osvěžuje dech a snižuje riziko zubního kazu, jistě umíte dobře nazpaměť díky televizním reklamám. Nové testy časopisu Nutritional Neuroscience však také dokázaly, že se díky žvýkání člověk dokáže lépe soustředit, je pozornější a má rychlejší reakce na různé podněty. Co z toho vyplývá? Že vám celé dětství učitelky příkazem „Jdi ji vyplivnout do koše“ šlapaly po štěstí!

4. Aby kůže omládla

Vitamin C, který se hojně vyskytuje i v citronové šťávě, je přírodním zesvětlovačem. A jelikož kůže na loktech s věkem tmavne, můžete díky citronu čas trochu ošidit! Stačí rozdělit citron na poloviny a špičky loktů pořádně vydrhnout. Ovoce obecně obsahuje kyseliny, které odkážou celkově omladit pleť, i proto se hojně využívá v kosmetice i domácích maskách. Pokud hledáte tip na dobrou pleťovou masku, zkuste vyšlehat sníh z bílků, přidat lžičku citronové šťávy, naneste na pleť a nechte pár minut působit. Úspěch zaručen!

5. Pro zdravé svaly

Začátečníci, kteří se vrhnou po hlavě do hubnutí a naběhnou do fitka, často dělají jednu zásadní chybu – cvičí, aniž by pořádně zahřáli tělo. Zvyšují tím však riziko natažení či natržení svalů a jiných poranění. Přitom na zahřátí stačí třeba jen 5 minut. „Doporučuji provádět rozehřátí jednoduchým cyklickým pohybem na pásu, tedy chůzi, běh, či na rotopedu, cross-traineru nebo veslařském trenažéru,“ radí trenér Ondřej Diviš z Fitness-trenink-doma.cz. „Po rozehřátí by mělo následovat celkové rozpohybování kloubů a dynamický střečink – například švihání horních a dolních končetin, různé poskoky rovně či stranou,“ doplňuje trenér.

Foto: Thinkstock

I příjemné věci vám pomáhají být krásnější

6. S čištěním zubů raději počkejte

Čištění zubů vám obvykle nezabere více než pět minut. Někdy se však rozhodně nevyplatí spěchat – například poté, co jste si vychutnali džus, ovocnou šťávu, víno nebo ovoce, které v ústech působí kysele. Kvůli kyselému nápoji je totiž zubní sklovina na povrchu mírně naleptaná a mohli byste si tuto vrstvičku okamžitým čištěním porušit. „Na to, aby se kyselé prostředí v ústech slinou zneutralizovalo, je potřeba zhruba třicet minut. Toto nebezpečí poškození se objevuje především u lidí s odhalenými krčky a takzvanými klínovitými krčkovitými defekty,“ potvrzuje zubní lékař Jan Stuchlík.

7. Dělejte „to“

Sex, nebo aspoň mazlení či líbání vám prodlouží život a má kromě společného prožitku s vaším partnerem i spoustu dalších kladů. Je to fyzická námaha jako každá jiná, a tudíž je prospěšná pro vaše srdce – pravidelným sexem výrazně snižujete riziko infarktu. Sexem a něžnostmi se odbourává stres, zvyšuje se imunita, zbaví vás bolestí hlavy (!). Pravidelná dávka milostných hrátek vám pomůže dokonce i zhubnout. Při takové rychlovce spotřebujete až 1000 kJ, což vydá přibližně za 15 minut volnějšího běhu. Už víte, co si vyberete?

A co stihnete za pět minut udělat pro své zdraví vy? Máte pravidelné rituály, na které ostatní většinou kašlou? A jak moc jsou podle vás výše popsané tipy na změnu životního stylu opravdu účinné? Přidejte svůj názor do diskuse pod článkem!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.