Hlavní obsah

Dieta s mlékem: Jaké mléčné výrobky volit, když hubnete?

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Dvakrát až třikrát denně na vašem talíři. Jogurty, sýry a další potraviny z mléka neodmyslitelně patří jak do vyvážené stravy, tak do dietního jídelníčku. Výběr je ale široký, a ne všechny výrobky jsou právě pro hubnutí trefa do černého. Jak vybírat ty nejlepší a kterých se vyvarovat? Čtěte dále.

Článek

Zdaleka ne každý si libuje v pití mléka nebo si pochutná na kyselém bílém jogurtu. V nějaké formě ale produkty se základem z mléka konzumuje většina populace. Je to dobře, a ještě lepší pak je, když si vyberete takové, které jsou výživově nejhodnotnější.

Mléčných výrobků netřeba se bát

V posledních letech se mléčné potraviny dostaly na pranýř, a nejen internetovým světem se začaly šířit poplašné zprávy, že mléko vůbec není pro lidský organismus stravitelné. Evropané jsou však oproti Asijcům a dalším rasám geneticky vybaveni tak, že mléko a produkty z něj trávit zvládají. Jde o jistou genetickou odchylku, která zdravým jedincům umožňuje jejich každodenní konzumaci.

„Pokud nemáte alergii či intoleranci na laktózu ani netrpíte střevními potížemi, které by mohly být spojené s chybějícím enzymem laktázou ve střevech, rozhodně doporučuji do jídelníčku pravidelně zapojovat mléčné produkty,“ uvádí hlavní výživová poradkyně Naturhouse, Mgr. Alena Balíková Přídová. Pokud ale intolerancí trpíte, nebo si to alespoň myslíte, zkuste mléko třeba na dva měsíce z jídelníčku zcela vyřadit. Potom teprve uvidíte, zda je příčinou problémů skutečně mléko. Více v článku Co se stane, když vyřadíte mléčné výrobky?

Příchutě a tuky dodejte „vlastní“

Konkrétním mléčným produktům včetně sýrů se budeme věnovat níže, avšak v případě mlék, jogurtů i zakysaných výrobků se můžete řídit jednoduchým pravidlem, které popisuje osobní trenér Pavel Dvořáček: „V případě redukčního režimu používejte mléčné výrobky zásadně neochucené, jelikož obsahují oproti ochuceným minimální množství cukru. Pro zpestření chuti doporučuji použít lžičku marmelády, medu, případně jiného sladidla. Například takový skyr bude s domácí marmeládou pořád obsahovat méně cukru než výrobek ochucený z obchodu.“

Při výběru mlék, kefírů či jogurtů se často musíte rozhodnout mezi různě tučnými variantami. Avšak platí, že při dietě máte volit ty, které mají tuku nejméně? „Toto pravidlo nemusí vždy platit. Já osobně doporučuji zvolit méně tučný jogurt nebo tvaroh a ochutit ho třeba oříškovým máslem. V množství tuků se dostanete na podobné číslo jako u plnotučného výrobku, ale chuťově se mléčný výrobek posune na úplně jiný level,“ podotýká Pavel Dvořáček s tím, že jde pouze o priority.

Výživová odbornice Alena Balíková Přídová radí vybírat při dietě takové jogurty, které mají maximálně čtyři procenta tuku, ale vyhýbala by se těm úplně odtučněným, které mohou být zahuštěné „éčky“.

Foto: Elena M. Tarasova, Shutterstock.com

Vždy je lepší osladit si jogurt lžičkou domácí marmelády či čerstvým ovocem než věřit příchutím velkovýrobců

Kysané výrobky mají velké ANO

Chybu prakticky neuděláte s žádným neochuceným zakysaným výrobkem. „Obsahují prospěšné bakterie zvané probiotika, které posilují mikroflóru ve střevech, a pomáhají tak zvyšovat imunitu organismu,“ jmenuje jeden z mnoha benefitů těchto potravin Alena Balíková Přídová.

V obchodech tak sáhněte například po neochuceném jogurtu, kefíru, kefírovém mléku, acidofilním mléku, zákysu nebo třeba kysaném podmáslí. Pokud se v jednotlivých druzích kysaných produktů nevyznáte, čtěte našeho průvodce mléčnými produkty!

Foto: Yulia von Eisenstein, Shutterstock.com

Neochucené, nejlépe kysané, mléčné výrobky jsou vynikajícím doplňkem redukční diety

Hledat sílu v sýru?

V případě sýrů se příliš dobře nedá použít pravidlo volte „neochucené“, avšak při hubnutí platí jiná zásada. Přednost dejte méně tučným, včetně takových, které nesou označení „light“ nebo „fitness“. Na rozdíl od jogurtů zde nejsou rizika, kvůli kterým byste se jim měli vyhýbat.

Zelenou tak určitě mají 20% a 30% eidam, nízkotučná mozzarella nebo jiné „light“ plátkové sýry. Z mazacích sýrů požadavek „do 30 % tuku v sušině“ obvykle splňují žervé a další termizované tvarohové sýry. Vynikající je do diety také cottage nebo ricotta.

Při dietě byste se naopak měli spíše vyhýbat všem druhům, které mají více než 40 % tuku, jako jsou různé plísňové a zrající sýry. Do zdravého jídelníčku jsou obecně nevhodné sýry tavené, které obsahují příliš soli.

Kolikrát denně jíte mléčné výrobky? A vybíráte podle chuti, nebo výživových benefitů?

ynezorPumanzeSaNyknalC