Hlavní obsah

Existuje denní doba, během níž spálíte nejvíce kalorií? Ano!

Foto: lithian, Shutterstock.com

Vnitřní hodiny těla aneb cirkadiánní rytmus. Diktují hodně – kdy máte hlad, kdy potřebujete jíst, kdy jste unavení, kdy byste se měli hýbat. Určují i čas, kdy organismus spaluje nejvíce kalorií, a to i tehdy, když jste v klidu a nic neděláte.

Článek

Studie, která nedávno vyšla v americkém magazínu Current Biology, přišla se zajímavým zjištěním. Podle ní tělo v klidovém stavu spaluje až o 10 procent více kilokalorií pozdě odpoledne a brzy večer než ráno. To v praxi znamená, že ideálním časem na odpočinek je pozdní odpoledne a vůbec nejlepší že je pravidelné uléhání do postele v pravidelných večerních hodinách.

Nepravidelný spánek příčinou nadváhy

Zjištění zmiňovaného výzkumu posílilo důležitou roli cirkadiánního rytmu při regulaci metabolismu. Osvětlilo také skutečnost, proč jsou často ti, kteří kvůli pracovním směnám nebo jiným faktorům nepravidelně spí, ohroženější nástupem nadváhy a obezity než jedinci, kteří dodržují pravidelný spánkový režim.

„Noční směny zvyšují rizika nemocí, zejména u lidí pracujících ve směnném provozu dlouhodobě,“ potvrzuje MUDr. David Frej z pražského Centra funkční a holistické medicíny. „Rizika se týkají trávicího, srdečně-cévního a nervového systému. Z dlouhodobého hlediska mohou vést i k autoimunitním nemocem a k rakovinnému bujení,“ dodává lékař. Vlivem nepravidelného spánku také nepracuje správně slinivka, čímž se zvyšuje riziko metabolického syndromu (obezita, cukrovka, dna), stoupá hladina škodlivých tuků a objevuje se neplodnost.

Foto: aslysun, Shutterstock.com

Nejvíce kalorií podle vědců pálíte pozdě odpoledne a večer. Využijte toho, a konečně tak zhubněte!

Co dokážou čtyři hodiny

V rámci studie sledovali vědci více než měsíc sedm jedinců zavřených v místnosti bez oken a dveří. Účastníci neměli přístup k mobilním telefonům ani k internetu a dostávali pouze pokyny, kdy mohou spát, probudit se a jíst. Pozorovány u nich byly změny metabolismu po celý den bez vlivu úrovně aktivity, stravovacích návyků a spánkových vzorců. Dobrovolníci se každou noc ukládali ke spánku o čtyři hodiny později než předchozí den/noc. To mělo napodobit změny rytmu a spánkového režimu při cestování na západ po celém světě za týden.

Simulací cestování nemohly zůstat v klidu ani vnitřní hodiny těla. Protože se nemohly spoléhat na nepravidelné signály vnějšího světa, musely si vytvořit vlastní „čas“. To vědcům umožnilo měřit rychlost metabolismu v různých biologických „časech“ během celého dne. Zjistili díky tomu, že nejméně kilokalorií účastníci během odpočinku spálili v pozdní noci, kdy se ochlazuje teplota těla. Energetický výdej byl o mnoho vyšší po 12 hodinách, v biologickém podvečeru (pozdním odpoledni) a večeru.

Foto: A. and I. Kruk, Shutterstock.com

Unavený člověk doplňuje chybějící síly tučnými a sladkými potravinami, které jsou pro něho rychlým zdrojem energie

Vnitřní hodiny ovlivňují metabolismus

Studie tedy pomohla osvětlit, jak cirkadiánní rytmus ovlivňuje metabolismus. Vědci naznačují, že nepravidelný nebo nedostatečný spánek může mít vliv na nárůst hmotnosti.

„Dlouhodobý nedostatek spánku vede k hormonálním změnám – například dochází k zvyšování hladiny ghrelinu, hormonu, který je zodpovědný za chuť k jídlu, nebo stresových hormonů, které hrají velkou roli v udržení si zdravé hmotnosti. Také dochází k lehkému zpomalení bazálního metabolismu, tělo má tedy tendenci šetřit,“ potvrzuje biochemička RNDr. Michaela Bebová. Nevyspalý člověk má podle ní větší tendenci konzumovat jednoduché cukry, které mu dodají potřebnou energii, a logicky má i mnohem víc času pro přijímání stravy.

A tak, přizpůsobte se svým biologickým hodinám – pozdě odpoledne už odpočívejte a choďte spát pravidelně rozumně a ve stejný čas.

A jak spánkový režim dodržujete vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama