Hlavní obsah

Hubnutí na podzim? Jde to snáze, než si myslíte!

Foto: Thinkstock

V chladných dnech je třeba myslet při pohybu venku na správné oblečení

Venkovní teploty klesají, večer se stmívá čím dál dřív, a tak se místo pravidelného běhu raději zachumláte doma na gauči. Na shazování kil je ale podzim ideálním obdobím. Nebojte se a běžte do toho!

Článek

Proč hubnout na podzim? Zaprvé se zmírňuje počasí. Ve vzduchu není tolik alergenů, tudíž aktivně zvládají fungovat i alergici. Po létě jste také odpočatí. A nastává tak ten správný čas začít se sebou něco dělat.

Navíc pokud plánujte výraznější redukci váhy, načasování je perfektní. Pomalým zdravým hubnutím dosáhnete do jara svých cílů a na léto už budete ve formě.

Co při podzimním hubnutí neopomíjet?

Sezona zdravých plodin

Podzim je obdobím úrody. Do svého jídelníčku proto zařaďte maximum toho, co naše zeměpisné pásmo nabízí. „Vhodná při hubnutí je červená řepa, která zbavuje tělo škodlivin a působí močopudně. Výborná je vařená i syrová,“ uvádí specialistka na výživu Pavlína Dostalíková z Institutu zdravého životního stylu NutriCentrum.

V podzimním jídelníčku byste měli mít i kořenovou zeleninu, jako je mrkev, celer nebo petržel. Ty skvěle působí na trávení a zároveň vás dobře zasytí. „Vynechejte však studené saláty. Zeleninu si připravujte restovanou, pečenou nebo jako hustou polévku,“ radí nutriční specialistka.

Foto: Thinkstock

Odbornice na výživu nedají na podzim dopustit na červenou řepu. Vpusťte ji do svého jídelníčku i vy!

Velmi univerzální zeleninou je také dýně. „Ta je vhodná k přípravě jak slaných, tak sladkých pokrmů – moučníky, polévky, rizota, pod maso. Je velmi dietní, na 100 g obsahuje zhruba 50 kJ. Obsahuje především vodu a důležité minerální látky,“ pokračuje Pavlína Dostalíková.

Nezapomínejte ale ani na vlašské ořechy s výborným antioxidačními schopnostmi a plné omega-3 mastných kyselin. A dále na výborné zdroje vlákniny, jako jsou jablka, zelí nebo kapusta. Více o vláknině si přečtěte zde.

Ideální jsou také pikantní potraviny, které vás prohřejí. „Pro podporu trávení a urychlení metabolismu doporučuji koření jako chilli papričky, zázvor, kari, skořice a fenykl,“ podotýká Pavlína Dostalíková.

Jak na podzimní sport?

Ani v chladnějším počasí hned nevzdávejte cvičení venku. Svoje aktivity si jednoduše můžete rozdělit na dvojí. Ty, které provádíte v pohodlí tělocvičny, a ty, za kterými se vydáte ven do přírody.

„Ten pravý prožitek pro váš unavený mozek zažijete především venku. Ať již při intenzivní procházce v lese nebo při joggingu krajinou. Doslova vás zahltí čerstvý vzduch a tělo se krásně okysličí,“ říká fitness instruktorka a spolumajitelka pohybového Studia Fascinace Tereza Semrádová. „Nesmíte však zapomínat na dobré zahřátí a protažení, aby se vám v chladném počasí nic nestalo,“ dodává fitness trenérka.

Foto: Thinkstock

Před během je nutné tělo prohřát protažením, nezapomínejte na to! Jinak si můžete ublížit

Venkovní aktivity mají skvělý vliv na odolnost vašeho organismu. Přesto dodržujte několik zásad. Při sportu v chladném počasí myslete na vhodné funkční oblečení. Vzhledem k tomu, že po ránu se můžete setkat s mlhou a večer s časnějším stmíváním, zvolte oblečení ve světlých barvách, případně s dostatkem reflexních ploch.

Po doběhnutí, kdy jste celí zadýchaní, také hned nechoďte do sprchy, ale ještě se tak pět minut procházejte a vydýchávejte se. Předejdete tak potenciálním potížím kardiovaskulárního charakteru.

Co se týče indoorového cvičení, na výběr máte širokou škálu možností. Kromě posilování na strojích, také můžete zkusit lekce předcvičované instruktorem. Skvělou podzimní terapií je například jóga nebo pilates.

Tak co? Pustíte se do hubnutí už nyní?

ynezorPumanzeSaNyknalC