Hlavní obsah

Hubnutí vs. alkohol: Je při dietě lepší víno, nebo burčák?

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Začátkem září se na mnoha místech Moravy, ale i Čech, konají velkolepá vinobraní, kde burčák i lokální vína tečou proudem. Máte se podobných akcí obávat, pokud si hlídáte linii?

Článek

Držíte-li redukční dietu, snad každý výživový poradce vám doporučí alkohol úplně vyřadit. „Alkohol totiž představuje jen prázdné kalorie a žádné živiny,“ zdůrazňuje výživová poradkyně Mgr. Alena Balíková Přídová z Naturhouse. Navíc narušuje přirozený trávicí proces, spalování tuků a štěpení cukrů. Při hubnutí se rovněž tělo detoxikuje, zbavuje usazených odpadních látek, i tento proces se nadměrnou konzumací alkoholu brzdí. Podporuje rovněž chuť k jídlu.

Jeden gram čistého alkoholu obsahuje asi 7,1 kcal, čím alkoholičtější nápoj tedy zvolíte, tím hůře. Nejhorší je tvrdý alkohol, a to i v koktejlech, kde je ho sice menší množství, ale doprovázené neméně kalorickými džusy, sirupy nebo smetanou. Víno nebo pivo v tomto srovnání představují menší zlo.

Kolik kalorií?

Jestliže nepotřebujete rapidně zhubnout, ale snažíte se žít jen podle zásad zdravého životního stylu, víte, že občasné hřešení tělu neuškodí. Pokud vám to udělá dobře pro stránce psychické, klidně si čas od času dejte to, na co máte chuť, ať už je to čokoláda, smažák nebo právě sklenka vína.

I mezi víny ale můžete vybírat ta dietnější. Dvě deci vína obsahují asi 150 kcal (to představuje u žen zhruba 8 % doporučené denní dávky kalorií), ale pouze v případě, že zvolené víno má nižší procento alkoholu (pohybuje se mezi deseti a patnácti procenty). Hlídejte si také hodnoty zbytkového cukru. Ten sice dodává vínu chuť a aroma, při hubnutí ale rozhodně není vítaný.

Jak je to s cukrem

„Ideální je volit suchá lehčí vína, která mají menší množství zbytkového cukru. Dvě deci suchého vína neobsahují více než 150 kalorií, u vín polosladkých se už počet kalorií pohybuje kolem 170,“ uvádí Jitka Pomykalová, obchodní ředitelka vinařství Víno Blatel.

Rozdíl v množství kalorií i zbytkového cukru pak samozřejmě existuje i v rámci jedné odrůdy. „I v případě, že si oblíbíte konkrétní druh vína, musíte pozorně číst etikety. Stejný název vína totiž ještě neznamená stejné složení. Například suchý Sauvignon nemusí obsahovat ani 2 gramy zbytkového cukru na litr. Totéž víno v polosuché variantě už ho ale obsahuje přes 11 gramů,“ vysvětluje Jitka Pomykalová.

Foto: lithian, Shutterstock.com

Vsaďte na suchá lehčí bílá vína, v těch je nejméně kalorií

Červené, nebo růžové?

Dietní mohou ale být i některá vína červená. Například Frankovka má jen kolem jednoho gramu zbytkového cukru. Naopak pozor na vína růžová, bývají zpravidla polosladká a mají i přes 20 gramů cukru na litr. Překvapivě také dražší, kvalitní přívlastková vína jsou v tomto ohledu znevýhodněna: zpravidla se vyrábějí z více cukernatých hroznů a obsahují i více alkoholu.

Zdraví ve sklence vína

Doporučená denní dávka alkoholu v případě žen představuje 2 dl vína (nebo jedno malé pivo). Jestliže dokážete dodržet doporučené množství, benefity vína budou pro tělo přínosnější než jeho negativa. Přínosně působí na psychiku: přispívá k relaxaci a dobré náladě, stmeluje a napomáhá naší socializaci. Prospívá ale tělu i fyzicky.

„Víno, ale například i pivo jsou nápoje, které vznikly přírodním kvašením látek a obsahují polyfenoly s antioxidačním účinkem. V přiměřeném množství pozitivně působí v prevenci srdečně cévních onemocnění, chrání tedy srdeční sval před infarktem a mozek před mozkovou mrtvicí,“ vysvětluje interní lékařka MUDr. Hana Mojžíšová, garantka kampaně Alkohol zodpovědně.

Foto: Rawpixel.com, Shutterstock.com

Víno v přiměřeném množství prospívá cévám a srdci. Doporučená denní dávka pro ženy jsou dvě deci

Burčák rozhodně ano

Dvě deci burčáku obsahují i přes slaďoučkou chuť jen něco málo přes sto kalorií – tedy méně než suché bílé víno, jeho cukry jsou navíc přírodní a tělo je dokáže rychle zpracovat. I hodnoty alkoholu jsou nižší, má do sedmi procent. Zkvašený hroznový mošt obsahuje i řadu živin: železo, zinek, vitaminy skupiny B, ale například i tiamin, který svědčí srdci, niacin, sloužící k prevenci nervových poruch, nebo kyselinu pantotenovou, která přispívá k obranyschopnosti trávicího ústrojí. Je ale bohatý především na kvasinky a probiotika, které napomáhají s obnovou střevní mikroflóry. Pomáhá srovnat trávení, dobře působí především proti zácpě, v tomto ohledu tak může být přínosný – v přiměřeném množství – i když hledíte na linii.

Máte raději víno, nebo burčák?

ynezorPumanzeSaNyknalC