Hlavní obsah

Jak ozdravit svůj šálek kávy?

Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

Káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů na světě a podle mnohých odborníků vám v přiměřeném množství prospívá. Pokud ovšem není plná cukru a tuku. Poradíme, co do kafe přidat, aby byl každý šálek ještě o něco zdravější.

Článek

Šálek kávy je pro mnohé způsob, jak začít nový den. Aby káva prospívala tělu i mysli, měli byste předně vybírat podle kvality. Ta se liší podle způsobu pěstování a zpracování zrn. Ideální je volit kávu organickou, jejíž zrna nebyla stříkána chemikáliemi. A když už si takový skvost vyberete, nekažte jej přidáváním cukru (Kdy (ne)pít kafe s mlékem aneb Na co si musíte dát pozor). Kromě kvality záleží i na přípravě. Podle Moniky Tělupilové, nutriční terapeutky z Brna, je nejvýhodnějším způsobem přípravy ristretto (15–25 ml) nebo espresso (25–30 ml).

„U obojího díky rychlosti přípravy získáte kvalitní nápoj bez nežádoucích látek. Ty se mohou do nápoje dostat při nadměrně dlouhé přípravě, tedy pokud si necháte do hrníčku natéct více vody přímo přes kávu v páce,“ vysvětluje odbornice. Při dlouhé přípravě do kávy vnikají škodliviny a současně ji přepalujete. Pokud máte rádi větší množství kávy, je vhodnou volbou espresso lungo, kdy do hotového espressa přidáte požadované množství horké vody.

A co do espressa po ránu přidat, aby bylo ještě zdravější?

1. Skořici

Skořice skvěle doplňuje plnou chuť kávy a snižuje hladiny glukózy a cholesterolu v těle. Denně byste ale neměli překročit 3 gramy. Při předávkování může způsobit alergickou reakci spočívající v nástupu kopřivky, bolesti hlavy, astmatu či poruchách srdečního tepu. Její konzumace by se měli vyvarovat lidé trpící žaludečními vředy, těhotné ženy a děti do dvou let. „Při nákupu skořice volte skořici cejlonskou, která obsahuje méně toxického kumarinu a je i chuťově výraznější než skořice cassia neboli čínská,“ radí RNDr. Michaela Bebová, biochemička z Prahy.

Foto: Gayvoronskaya_Yana, Shutterstock.com

Skořice skvěle chutná, a navíc může snižovat hladiny glukózu a cholesterolu v těle

2. Kakao

Podobně jako organická káva je i kakao cenným zdrojem antioxidantů. To je spojeno s řadou zdravotních benefitů, včetně sníženého rizika onemocnění srdce. Kávě přidá zajímavé chuťové tóny, které vás zbaví nutkání si ji po vzoru Karla Gotta osladit o trochu víc. „Kakao volte vždy v podobě čistého kakaového prášku bez přidaného cukru a dalších aditiv, ideálně nepraženého,“ dodává doktorka Michaela Bebová.

3. Kajenský pepř

Kajenský pepř v ranní kávě probudí vaše chuťové pohárky, může stimulovat chuť k jídlu a krevní oběh. V indiánské medicíně je pro tyto vlastnosti užíván po tisíciletí. Nedávné výzkumy ukazují, že může dokonce mírnit bolesti hlavy, zrychlovat trávení a předcházet onemocněním srdce.

Foto: Thanthima Lim, Shutterstock.com

Kajenský pepř podporuje trávení

4. Ovesné vločky

Snídani možná často nestihnete, zato vypít si ráno kávu nezapomenete nikdy. A co to spojit, zalít ovesné vločky šálkem kávy, nechat odstát, a vychutnat si skvělou ovesně-kávovou kaši (víte, co se stane, když budete jíst vločky denně?)? Chutný pokrm můžete vzít s sebou i v termohrnku a vypít cestou do práce. Ovesné vločky díky vláknině zasytí a přidají kávě minerály, jako je hořčík, zinek, mangan, selen a železo.

5. Kokosový olej

Kokosový olej je plný zdravých tuků. Konkrétně triglyceridů se středně dlouhým řetězcem. Ty jsou ve vědeckých studiích spojovány s rychlejším hubnutím, podporují zdraví mozku a snižují riziko Alzheimerovy choroby. Kokos v kávě vás také mírně zasytí.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama