Hlavní obsah

Nedostatek vitaminu B? Mastné vlasy, únava i demence

Foto: Olena Zaskochenko, Shutterstock.com

Vypadávání vlasů, kožní problémy, únava i záněty – nic z toho nemusí být nutně příznaky vážné nemoci, ale třeba jen  nedostatku vitaminů. Starají se o správné fungování těla i mysli. Zvlášť významné jsou ty ze skupiny B. Zjistěte, co všechno ovlivňují a jak je doplnit, abyste byla fit!

Článek

B-komplex je označení pro souhrn vitaminů ze skupiny B. Těch je totiž víc, než byste si mohli myslet. Patří mezi ně např. kyselina pantothenová, biotin, kyselina listová nebo také riboflavin.

Poruchy spánku, úzkost a nechutenství

Vitamin B1 neboli thiamin je nezbytný pro správnou činnost nervového systému. Pokud ho pravidelně tělu nedodáváte, projeví se to velkou únavou, ale zároveň nespavostí, špatným soustředěním, bolestmi hlavy i nechutenstvím. Kvůli nedostatku tohoto vitaminu můžete být víc úzkostliví, zmatení a náchylnější k depresím.

Nevýhodou tohoto vitaminu je, že v těle zůstává pouze několik dní a musí se proto pravidelně doplňovat. Thiamin obsahují např. brambory, fazole, vepřové maso, ryby, droždí, drůbež, ale také obiloviny či ořechy. Celkem bez problémů se dá doplnit přirozenou cestou, bez nutnosti jíst jakékoli doplňky stravy.

Foto: FTiare, Shutterstock.com

Nedostatek těch správných vitaminů může za nepříjemnou nespavost i velkou únavu

Závratě, záněty a koktání

Nedostatek vitaminu B12, který je obsažený ve vejcích, masu a rybách, může vést až k dušnosti nebo závratím, a to především při zvýšené fyzické námaze. Vitamin B12 neboli kobalamin je totiž důležitý pro tvorbu červených krvinek. Pokud tělu chybí červené krvinky, nedostávají tkáně a buňky dost kyslíku, což způsobuje únavu a dušnost. Když nemáte dost kobalaminu řadu let, můžete mít dokonce problémy se zrakem, mluvením i pohybem. Jeho dlouhodobý nedostatek totiž narušuje nervový systém.

Vitamin B12 najdete hlavně v potravinách živočišného původu, tedy ve vepřovém a hovězím mase, drůbeži, rybách, mléčných výrobcích a vejcích. Přidává se ale často i do některých druhů pečiva nebo rostlinných mlék.

Foto: Lisovskaya Natalia, Shutterstock.com

Celou řadu vitaminů ze skupiny B najdete v hovězím masu, vepřovém, drůbeži i rybách

Mastné vlasy, intimní a kožní problémy

Další významný vitamin ze skupiny B je riboflavin. Ten se stará o správný růst a pomáhá v těle spalovat cukry. Pokud v těle chybí, dojde ke zpomalení těchto funkcí, což může způsobit nepříjemné zdravotní problémy. Projevuje se to rozpraskanými koutky, záněty hrtanu, nadměrně mastnými vlasy, lámavými nehty, ale i svěděním v okolí intimních partií nebo záněty kůže a očních víček. Také se pro jeho nedostatek mohou objevit šupiny na nose, čele nebo uších a rohovatění kůže.

Tomuto lze předcházet konzumací pestré stravy. Zařaďte tvaroh, luštěniny, játra, mořské řasy, vejce a mléko.

Zažívací problémy, křeče a bolesti kloubů

Také vitaminy B3 nebo niacin a B5, jinak zvaný kyselina pantothenová, jsou pro zdraví velmi důležité. Působí proti zácpě, křečím v rukou a nohou, bolestem kloubů i šedivění vlasů. Niacin přispívá k řádnému chodu mozkových procesů a zajišťuje odbourávání některých složek cholesterolu a tuků z těla. Vážný nedostatek vitaminu B3 může způsobit pelagru, onemocnění, které může vést až k demenci. Kyselina pantothenová zlepšuje kvalitu vlasů, kůže i nehtů a zlepšuje stav při migréně i některých alergiích. Oba tyto vitaminy obsahují ořechy, maso a luštěniny.

Zajímáte se o dostatek vitaminů ve vašem jídelníčku?

ynezorPumanzeSaNyknalC