Hlavní obsah

Nejhloupější rady pro dietářky: Těchto 5 věcí neberte vážně

Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV, Shutterstock.com

Když přijde řeč na shazování kil, kdekdo se stane korunovaným odborníkem. Zejména celoživotní dietáři, kteří nikdy pořádně nezhubli, často sypou svoje rady z rukávu. Které bude lepší ihned zapomenout?

Článek

Není nad dobře míněnou radu, že? Zvlášť pokud jde o hubnutí vás bude chtít nejeden kamarád či známý obohatit o svoje těžce nabytá moudra. Některá z nich mohou být určitě užitečná, teď se ale podíváme na ta, se kterými je to přesně naopak. Tyhle rady určitě neposlouchejte...

1. Je to jen otázka pohybu

Ne, není to jen otázka pohybu. Při hubnutí je důležité i jídlo. Vlastně mnohem důležitější. Zatímco lenoch, který jí jako vrabec, může v klidu shazovat (pevnost postavy je zas jiný příběh), aktivní sportovec, jenž si po výběhu dá nejradši večeři z fastfoodu a dva větrníky, bude s velkou pravděpodobností trpět nadváhou. Sportem sice dokážete spálit hodně kalorií, ale neřízená strava vám jich dodá ještě mnohem více. Svíčkovou se šesti většina lidí nespálí ani hodinou v posilovně.

Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV, Shutterstock.com

Pohyb je při hubnutí důležitý, ale strava hraje mnohem větší roli

2. Tělo si řekne samo

To si sice řekne, ale rozhodně ne o dietu. Leda o další pytlík chipsů. Když je organismus zvyklý na velké porce jídla a pravidelné dávky cukru, bude si o ně říkat i nadále. Vaším úkolem je tělo přeprogramovat – dopřávejte mu umírněné množství především přirozených potravin a nepřipusťte žádné závislosti na konkrétních potravinách a nápojích.

3. Počítání kalorií je nesmysl

Nejsilnějším argumentem proti počítání kalorií je, že přestože má hrst ořechů stejně energie jako tabulka čokolády, není to pro tělo to samé. To jistě ne, ořechy jsou samozřejmě zdravější, lépe zasytí a podobně.

Na druhé straně – je jedno, jestli svým kalorickým příjmem přesáhnete výdej kvůli zdravé, nebo nezdravé potravině. Tloustnout budete tak jako tak. Energie, kterou do sebe dostanete nad rámec, se vždy bude mít tendenci uložit. Počítání kalorií je tak stále nejsnazší způsob, jak si především začátečníci mohou udělat přehled, kolik toho sníst, v jakém množství a jak často, aby skutečně zhubli.

Foto: Daisy Daisy, Shutterstock.com

Je samozřejmě důležité, co jíte, ale sama zdravá strava hubnutí nezajistí. Hlídejte i velikost porcí

4. Sněz něco každé dvě hodiny

Kdyby vás zajímalo jen to, co stačí tělu pro zdravé fungování, klidně byste mohli jíst jen dvakrát denně. K tomu vás ale nabádat nebudeme, jídlo je přece jenom také požitek a radost.

Není ale třeba jíst několik svačinek, druhou večeři a podobně. Váš metabolismus se opravdu nezastaví po dvou hodinách od chvíle, kdy jste jedli naposledy. Jediné, co pro něj může být užitečné, je režim. Tím ale mohou být i tři čtyři jídla denně – a nepochybně postačí. Dle frekvence pak samozřejmě upravíte velikost porcí.

5. Takhle pozdě už nejez

Nejhloupější redukční rada, která přežila z devadesátých let, doporučuje pokud možno nevečeřet. Jediné, co platí, je, že není dobré jíst méně než dvě hodiny před spaním, protože tělo má pak těžkosti s trávením, což může například narušit spánek.

Avšak rohlík s máslem bude vždycky jenom rohlík s máslem bez ohledu na to, jestli je pět ráno, poledne či jedenáct večer. Denní doba neurčuje, budete-li z jídla tloustnout, nebo ne. Zásadní je stále rozdíl mezi energetickým příjmem a výdejem – v průběhu celého dne či za celý den.

Jakou nejhorší hubnoucí radu jste dostali?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama