Hlavní obsah

Orgánové hodiny: Kdy kouřit a pít, abyste nezatěžovali tělo?

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Záleží vám na zdraví, ale nechcete se vzdávat vína ani cigaret? Orgánové hodiny vysvětlují, ve které denní hodině jsou jednotlivé orgány posílené, a kdy je naopak dobré nechat je odpočinout. S kouřením, těžkým jídlem i alkoholem se pak organismus vypořádá mnohem lépe.

Článek

Tradiční čínská medicína vnímá úzké spojení člověka a přírody – a také to, že se do jednotlivých orgánů promítají biologické rytmy. Jejich působením jsou konkrétní části těla v určitých hodinách oslabené a jindy naopak vykazují zvýšenou činnost. Podle toho lze odhadnout, kdy je nejlepší užívat léky, případně na kdy plánovat neřesti, aby organismus tolik nezatěžovaly. Všechna doporučení během dne asi dodržet nedokážete, můžete však ve svůj prospěch využít alespoň ta, která se týkají orgánu, s nímž máte potíže. Současná západní medicína se řídí jinými pravidly, pokud vás ale lákají alternativy, orgánové hodiny jsou tu pro vás.

V sedm ráno teplá snídaně

Od sedmi do devíti je v pohotovosti žaludek – nezatěžujte ho těžkým, a už vůbec ne studeným jídlem. Místo ledového džusu a vychlazeného jogurtu posnídejte raději něco teplého: ovesnou kaši, vajíčka nebo mug cake, ať žaludku nepřiděláváte práci.

Mlsejte dopoledne

Milujete sladké? Ideální čas je mezi 9. a 11. hodinou. Tehdy tělo nejlépe spaluje a sladké mu prospěje. Cukr využije mozek, který je právě na vrcholu aktivity. Skvěle vám to myslí, takže je ideální čas na porady a složité pracovní úkoly. Právě teď organismus lépe zpracuje i těžší jídlo. (Mrkněte, jak dlouho se tráví třeba salát.)

Foto: Foxys Forest Manufacture, Shutterstock.com

Od sedmi ráno je vhodný čas na teplou lehkou snídani

Polední klid šetří srdce

Od jedenácti do jedné je hodně aktivní srdce. I když je to čas oběda, neměli byste se zatěžovat těžkým jídlem, kávou ani nikotinem: právě teď je nejvyšší pravděpodobnost infarktu! Po lehčím obědě se doporučuje mírná procházka a po ní malý odpočinek – tělo přechází do klidového režimu a soustředěnost klesá. Kolem 13. hodiny je tělo v útlumu, tak se vyhněte velké fyzické či mentální aktivitě.

Odpoledne sportujte

Od 13. do 17. hodiny je nejlepší čas pro sport: jste na vrcholu sil. Organismus lépe reguluje změny tělesné teploty a je odolnější vůči bolestivým vlivům. Na vrcholu je funkce tenkého střeva, naopak nejméně citlivé jsou zuby – takže znáte vhodnou dobu pro návštěvu zubaře. Od 15. hodiny se může ozvat močový měchýř, máte-li s ním potíže. Mezi 15. a 17. jsou v oslabení plíce, proto by si kuřáci měli dát pauzu a cigaretu si dopřát hned po obědě, nebo naopak až kolem 18. hodiny.

(Pod)večer v klidu a teple

V 17 hodin přichází čas ledvin. Buďte v teple a klidu, protože organismus přechází do útlumu. Je to doba krve – užíváte-li nějaké léky, teď je na ně ideální chvíle. Tělo je zpracuje a dobře na ně reaguje. Vzhledem ke zvýšené citlivosti se nedoporučuje pít alkohol a večeři byste měli stihnout do 20. hodiny.

Po deváté večer nejezte

Po 21. hodině začíná jít do útlumu trávicí trakt. Nezatěžujte ho těžkým jídlem, ideálně nejezte už vůbec, zvlášť pokud máte problémy s trávením. Tělo se připravuje na spánek, proto jsou nejlepší klidové aktivity, například četba nebo meditace.

Večerka nejpozději v jedenáct

Po 23. hodině byste měli podle orgánových hodin spát. Až do jedné hodiny v noci se začíná aktivovat žlučník. Pokud se tedy v této době budíte, možná není v pořádku. V noci proto nejezte nic, co by mohlo žlučník podráždit, a vyhněte se mastným a tučným jídlům k večeři.

Od jedné do tří nepijte alkohol

Hodinu po půlnoci se játra zapnou na maximum. Až do tří nepijte alkohol – jsou zaneprázdněná detoxikací, tudíž oslabená a hůř ho zpracují. (Co se děje, když játra nefungují správně?) Mozek je okysličen nejméně z celého dne, neboť je tělo přirozeně nastaveno na spánek – a když teď nespíte, připravujete se o nejvhodnější dobu pro kvalitní odpočinek.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Nejméně vhodný čas na pití alkoholu je po půlnoci

Po třetí ráno nekuřte

Od tří do pěti ráno se nejčastěji budí astmatici a kuřáci. Tato doba patří plicím, které se čistí. Nezatěžujte je a nekuřte. Hodně aktivní je i tlusté střevo. Podle čínské medicíny má souvislost s úzkostmi a depresemi – budit se proto můžete, i když nemáte potíže s dýcháním, ale nejste v psychické pohodě.

Rozbřesk je čas nemocí

Možná jste už slyšeli, že staří lidé umírají nejčastěji nad ránem – organismus je po páté ráno hodně citlivý, při nemoci stoupá teplota a člověku se přitíží. Od pěti do sedmi je proto nutné udržovat tělo v teple a klidu. Nehodí se jakákoli fyzicky náročná aktivita. Tato doba patří tlustému střevu – jestli zrovna vstáváte, vyprázdněte se.

ynezorPumanzeSaNyknalC