Hlavní obsah

Ranní zabijáci hubnutí! 6 věcí, které po probuzení nedělejte

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Co (ne)uděláte ráno, má často vliv na celý váš den. Nejen na vaši náladu a produktivitu, ale také na váš boj s kily navíc. Na co si dát ráno pozor, když chcete zvládat hubnutí bez problémů?

Článek

Ranní rituály mohou mít až překvapivě velký vliv na hubnutí. Dokážete-li vstát v době, kdy jste chtěli, a začnete den vodou s citronem, krátkou rozcvičkou a výtečnou zdravou snídaní, máte výborně našlápnuto. Pokud ale děláte to, co je popsané níže, své hubnutí si dost komplikujete.

1. Spíte moc dlouho

Jistě jste už slyšeli, že pokud máte nedostatek spánku, je to špatně. Ono to ale platí i naopak. Ti, kteří vyspávají až příliš, si hubnutí patrně komplikují. To potvrdil mimo jiné i výzkum, který v roce 2014 prováděli vědci z amerického National Center for Biotechnology Information. Pracovali se vzorkem asi 24 tisíc dospělých lidí a došli k závěru, že lidé spící deset a více hodin denně mají vyšší BMI (index tělesné hmotnosti) než lidé s průměrnou dobou spánku kolem sedmi hodin.

2. Když vstáváte, je venku tma

Co naděláte, když musíte být už na šestou v práci. Pokud ale máte možnost volby, snažte si svůj spánkový režim nastavit tak, abyste vstávali s východem slunce nebo až za světla.

Ve vědeckém časopisu „Plos One“ byla v roce 2014 publikována studie, která se zabývala vlivem denního slunečního svitu na index tělesné hmotnosti. Podle autorů studie mají lidé, kteří vstávají za světla, obvykle menší problémy s nadváhou než ti, kteří vstávají do tmy. Je to proto, že organismus funguje v biorytmech. Ve chvíli, kdy se dostanete do kontaktu s přirozeným denním světlem, tělo přejde z útlumu do režimu aktivity, což má dopad na váš metabolismus.

Foto: Evgeny Atamanenko, Shutterstock.com

Ti, kdo vstávají za tmy, mívají větší potíže s nadváhou. Kdo se probouzí se sluníčkem, snáze hubne

3. Jen co se probudíte, myslíte na práci

Sotva jste rozlepili oči, už vám to v hlavě šrotuje. Co musíte dneska udělat, co nestíháte, z čeho bude průšvih, kdo se zase bude rozčilovat a tak podobně. Už v prvních minutách dne se dostanete do stresu (jak jste na tom podle horoskopu?), což mimo jiné znamená, že vaše tělo začne produkovat stresový hormon kortizol. Ten sice působí jako přirozená ochrana těla před vyčerpáním, nicméně jeho úkolem je zajistit, aby mělo tělo zásoby energie. Jinými slovy přispívá ke zpomalení metabolismu a ukládá tuky jako energii na horší časy.

4. Celé ráno se pořádně nenapijete

Hned po probuzení vypijte sklenici čisté vody. Proč? Když se ráno probudíte, je vaše tělo na prahu mírné dehydratace. Během spánku totiž odpařuje tekutiny, avšak nedostává žádné na doplnění. Proto je třeba to hned po probuzení dohnat. Navíc pokud ráno vypijete dvě sklenice vody nalačno, aktivujete vnitřní orgány a nastartujete metabolismus.

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Vypijte nalačno dvě sklenice vody, prospěje to vašemu břichu i metabolismu

5. Chcete se nasnídat za každou cenu

Tak moc do sebe chcete po ránu ve spěchu aspoň nějaké jídlo dostat, až sníte úplnou zbytečnost. Když se po ránu zastavíte pro snídaňové menu ve fastfoodu, nebo do sebe rychle nasoukáte dvě tatranky, co ležely ve spíži, tak to není moc velká výhra. Ani dobrý základ dne. V takovém případě je mnohem lepší dát si jídlo později, zato kvalitní. Když už ale musíte snídat cestou, klikněte sem.

6. Dáte si čistě sacharidovou snídani

Spousta lidí se snaží snídat správně a zdravě. Bohužel ale volí jídla, která jsou pouze zdrojem sacharidů. Pokud si dáváte instantní ovesnou kaši, müsli tyčinky či sladké cereálie s ovocem, dostanete do sebe velké množství sacharidů i cukrů. Za to jen minimum bílkovin.

Každé denní jídlo, nehledě na to, zda se jedná o snídani či večeři, by mělo obsahovat jak sacharidy, tak bílkoviny a tuky. Pokud chcete ovesnou kaši, dejte si ji (ideálně domácí), ale přidejte si do ní nějaká semínka a třeba trochu tvarohu, případně lžíci proteinového prášku.

A jaké jsou vaše ranní rituály?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama