Hlavní obsah

Víno a ženy? 7 důvodů, proč byste si měla dát sklenku vína!

Foto: nd3000, Shutterstock.com

Aby bylo jasno: rozhodně vás nenabádáme k nemírnému pití alkoholu. Podle některých odborníků však třeba právě víno umí prospívat našemu zdraví. Problém je jen v tom, že lidé často nedokážou uhlídat správnou míru – a pak se z alkoholu může stát skutečný zabiják.

Článek

Každý člověk, který dokáže ocenit dobré víno, jistě nemusí hledat důvody, proč si sklenku dopřát. Přitom ale existuje mnoho dalších benefitů, a to nejen společenských, které nám tenhle tradiční nápoj přináší. Jestli ovšem chcete všechny přínosy vína užít a zároveň minimalizovat prokázané neblahé působení alkoholu, zůstaňte opravdu jen u té jedné skleničky!

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Oblíbenost červeného vína vzrůstá zejména teď na podzim

1. Pro lepší paměť

Někteří mohou toto tvrzení rozporovat, ale podle výzkumů má víno dobrý vliv na paměť. Samozřejmě v malém množství. Ve velkém, jak už leckdo zažil, to může mít efekt právě opačný. I když není úplně jasné, co přesně je samotným spouštěčem Alzheimerovy choroby, existuje řada preventivních kroků, o nichž se předpokládá, že pomohou udržet mozek zdravý déle – jedním z nich může být právě sklenička vína denně. Flavonoidy obsažené ve víně pomáhají chránit buňky, které podporují zdraví krevních cév, a to má pak vliv i na lepší přívod toku krve do mozku. Tím se snižuje pravděpodobnost rozpadu buněk a vzniku škodlivých plaků, jež jsou s alzheimerem spojovány.

2. Pro tvrdší kosti

Konzumace malého množství vína, což je jedna až dvě skleničky denně, může snižovat riziko vzniku osteoporózy, tedy řídnutí kostí, jež postihuje zejména ženy. Podle studie, která vyšla v lékařském magazínu American Journal of Clinical Nutrition, měly ženy konzumující denně dvě deci vína větší hustotu kostí než ty, které nepily vůbec, anebo to naopak s pitím alkoholu přeháněly. Kostní hustota byla v těchto případech vyšší o dvanáct až šestnáct procent oproti abstinentkám.

3. Na dobrou náladu

Nebudeme si lhát do kapsy, málokdo sahá do vinotéky jako do lékárničky. Mnohem lepším důvodem (pokud tedy nějaký potřebujete) je ten hřejivý pocit dobré nálady, která se tělem rozlije. Není to rozhodně znak alkoholismu, ale sklenička pomůže uvolnit v mozku serotonin. Dělá to z nás milejší a příjemnější lidi, kteří dokážou komunikovat na lepší rovině a zbaví se zábran. Tohle všechno a mnohem víc jsou důvody, proč přibalit na návštěvu rodičů či prarodičů lahev dobrého vína. Serotonin se po napití uvolňuje mnohem jednodušeji právě u starších lidí – pomáhá zlepšovat jejich fyzické i mentální schopnosti.

4. Poznáte širý kraj

Víno a cestování si vzájemně prokazují skvělou službu. Mnohé milovníky tohoto alkoholového moku jejich vášeň donutí poznávat kraje, kde se plody i nápoj rodí, a spousta cestovatelů si zase nenechá ujít ochutnávku místních výrobků, když už jsou na místě. Skvělá kombinace, obzvlášť teď, kdy nás ze všech stran lákají na vinobraní v čele s čerstvým burčákem – například tenhle víkend si můžete užít ve Znojmě. Kromě toho, že vás tu čeká ochutnávka vína té nejlepší produkce, pobavíte se i doprovodným programem, kterým jsou nejen koncerty, ale třeba i rytířské turnaje, divadelní představení nebo průvody.

Až budete mít vína i kultury nad hlavu, odpočiňte si na Divišově náměstí v relax zóně Mapy.cz – v klidu si tu dobijete telefon a hned na něm můžete vyhledat tip na výlet v okolí. A že jich tu je! Mezi vinicemi se klikatí cyklostezky, jejichž nenáročný terén zvládne každý. S hledáním a tipy vám pomůže třeba i modelka Veronika Chmelířová, která v relax zóně bude také a Znojmo a jeho okolí jako místní rodačka skvěle zná.

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Vyrazte na vinobraní, ochutnejte nové odrůdy a poznejte tamější kraj

5. Zdravější srdce

Často se také hovoří o tom, že pití vína pomáhá v boji proti rakovině snad všech typů, na které si jen vzpomenete – to je bohužel nesmysl. Alkohol má opačné účinky, jeho nadměrná konzumace je spojena s různými druhy karcinomů, například tlustého střeva, slinivky nebo prsou. Stejně tak někteří lékaři prosazují skleničku vína denně jako preventivní lék proti onemocnění srdce a cév. O tom, jak je to zdravé, se dočtete v mnohých odborných knihách a publikacích. Na druhou stranu existuje spousta relevantních studií, které to vylučují. Podle Světové zdravotnické organizace to může být prospěšné jen u starších lidí, kteří si dají skleničku vína občas. Nezapomínejte, že účinná prevence proti srdečně-cévním nemocem je dostatečně známá: pravidelná fyzická aktivita a zdravá strava. Takže na víno v této věci raději nepoléhejte a držte se úsloví „Všeho s mírou“.

6. Pevnější vztahy

Mnohem lepší je dát si skleničku vína s partnerem a udělat si hezký večer. Na to nepotřebujete žádné studie, abyste věděli, že je příjemné občas si večer sednout, otevřít lahev a popovídat si, jaký byl den v práci, co je nového, případně u toho plánovat další společné zážitky. Tím se řídí i kardiolog Jan Pirk, který tvrdí, že by partneři měli společně vypít sedmičku vína denně. Když si k tomu uděláte nějakou chutnou večeři a prožijete pohodu a klid, nemůže být sklenka vína na škodu!

Foto: George Rudy, Shutterstock.com

Skleničku vína si dejte, když si chcete udělat hezký večer

7. Méně vypitých kalorií

Víno je také lepší volba, když se snažíte zbavit nějakého toho kilogramu navíc. Ačkoliv jeho energetická hodnota na 100 ml je o trochu vyšší (rozdíl mezi 100 ml suchého vína a 100 ml světlého piva je zhruba 130 kJ), je nutné myslet na množství, které vypijete. A zatímco litr a půl piva hravě zvládnete (jsou to přeci jen tři velká piva!), stejné množství vína pravděpodobně neustojíte. Jen pro srovnání: dvě skleničky vína mají 1 020 kJ, zatímco dvě velká piva 1 500 kJ. To samozřejmě platí, pokud sáhnete po bílém suchém víně.

Jak často si dáte skleničku vína vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC