Hlavní obsah

Zadek pod drobnohledem: Co všechno o vás a vašem zdraví vyčtete z pozadí?

Foto: sergiophoto, Shutterstock.com

Zatímco své tváři, dekoltu či vlasům věnujete pozornost dennodenně a jakékoli změny si všimnete hned, odvrácená strana vašeho těla takové pozornosti mnohdy uniká. Není ale radno ji podceňovat.

Článek

V kurzu jsou zadky kulaté, pevné a bez stop celulitidy. Ovšem všímat si svého pozadí byste měly nejen s ohledem na jeho fyzickou přitažlivost, ale i na zdraví. I laik si může povšimnout změn, které signalizují, že něco není v pořádku...

Svědění a pálení

Častý a mimořádné nepříjemný problém mívá řadu příčin. Za podrážděním mohou být pikantní pokrmy a svědí i kůže zpocená a opruzená. Vážnější příčinu představuje alergická reakce, kvasinková infekce či paraziti roupi – potíže je třeba řešit s odborníkem. Některé infekce jsou i pohlavně přenosné!

Nepohodlí bývá způsobeno holením. I kolem konečníku se může objevit folikulitida, tedy zarůstající chloupky. Podráždění citlivých partií způsobí i příliš drastický epilátor nebo IPL epilace – ta se pro domácí použití v místech, kde je pokožka tmavší, nedoporučuje.

Pupínky na kůži

Zanícené pupínky na zadku sice nejsou vidět, zato jsou při sezení či ležení pod bolestivým tlakem. Kdykoliv máte možnost, nechte pokožku dýchat. Spěte nahé a noste vzdušné oblečení z bavlny, syntetika a upnuté džíny problém zhorší. Spojovat akné automaticky s jídelníčkem nelze, ale snížit obsah živočišných tuků, jednoduchých cukrů, bílé mouky a kravského mléka by mohlo pomoci. Zkuste vysledovat, jestli právě vám něco z toho neškodí.

Pomoci může i vyšetření štítné žlázy či změna hormonální antikoncepce. Trudovitost a výrazné, složitě ustupující boláčky mohou být hormonálně podmíněné. Potýkáte-li se s nepravidelnou menstruací nebo nepříjemným PMS, vnímejte své potíže komplexněji a poraďte se s gynekologem či endokrinologem.

Foto: Arturs Budkevics, Shutterstock.com

Péče o aknózní pleť na pozadí je v zásadě stejná jako kdekoliv jinde na těle

Krev a bolest při stolici

Čerstvá krev na toaletním papíře a doslova muka při vyprazdňování... Může se jednat o hemoroidy: trápí lidi se sedavým zaměstnáním i mnoho žen v těhotenství a po porodu. „U viditelných projevů onemocnění je vhodné užívat účinné venofarmakum – tedy lék na žíly, které vám předepíše praktický lékař nebo žilní specialista,“ doporučuje gynekolog Tomáš Fait z Gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze. Čerstvá červená krev pochází většinou z konečníku a nemusí být způsobena jen hemoroidy, ale i bolestivou prasklinou v konečníku či kolorektálním karcinomem.

Tím to však nekončí. Je-li stolice dočerna a silně zapáchá, obsahuje zřejmě krev natrávenou, což značí, že v trávicím traktu dochází ke krvácení (nejčastěji se jedná o žaludeční vředy). Problém je třeba najít a řešit!

Nenormální stolice

Stolice se liší v závislosti na stravě a krátkodobé změny neřešte. Dlouhodobé odklony od normálu ale konzultujte s lékařem. Mohou poukazovat na přítomnost zánětu (krev ve stolici), zánět střev či slinivky (zácpa, lesklá, mastná stolice), nefunkčnost jater (šedá či žlutá řídká stolice) i neschopnost těla trávit například lepek nebo tuk (průjem, zácpa). Počty nemocných s nespecifickými střevními záněty i rakovinou střev rostou, včasná diagnóza je tedy důležitá.

Zápach a plynatost

Potíže mohou způsobovat i jinak prospěšné luštěniny či některé druhy zeleniny. Zkuste je kombinovat s bylinkami. Více budete cítit i po masu a alkoholu, neholdujete jim nadmíru? Opravdu nepříjemný a netypický pach plynů může být příznakem infekce.

Plochý zadek

Zdá se vám váš zadek stále plošší a širší? Pravděpodobně to bude sedavým způsobem života. Řešení? Občas se zvedněte a protáhněte a ve volném čase se snažte zadek, kyčle a stehna co nejvíce aktivovat: zkuste chůzi, skákání přes švihadlo i cvičení na stepperu, bosu či trampolínkách.

Foto: Dragon Images, Shutterstock.com

Pozor při cvičení – když to přeženete, mohou být vaše proporce nerovnoměrné

Nerovnoměrné proporce

Pokud cvičíte až moc, tělo nebere energii jen z cukrů a tukových zásob, ale bohužel i ze svalů, a v dotyčných partiích tak mohou vzniknout i viditelné disproporce. A jestli necvičíte rovnoměrně, můžete si navíc způsobit svalové oslabení některých částí těla. „Chcete-li modelovat zadek, je důležité hlídat množství bílkovin ve stravě. Mějte jídlo rozvržené tak, abyste měly potraviny bohaté na bílkoviny při každém jídle,“ radí výživový specialista Martin Škába. Pevný a oblý zadek vám zajistí kombinace aerobní aktivity a posilování, hlídejte si i tepovou frekvenci. Po cvičení si do dvaceti minut dopřejte jednoduché sacharidy (ovoce), maximálně do jedné hodiny bílkoviny (proteinový koktejl, netučné maso).

A jaký problém máte se svým pozadím vy? 

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama