Hlavní obsah

Problémy se spánkem: Jak je zahnat nadobro?

Foto: Thinkstock

Partner už dávno spí, ale vy stále nemůžete zabrat? Poradíme, co s tím!

16. 4. 2014

Už dvě hodiny se převalujete na posteli, obracíte zpocený polštář – a pořád ne a ne usnout. Čím zoufaleji se snažíte na nic nemyslet, tím jste čilejší. Co váš spánek zahání a jak ho přivolat zpět?

Článek

Budíte se několikrát za noc a máte potíže znovu „zabrat“? Vstáváte ráno utahaní, jako kdybyste celou noc skládali uhlí? Něco takového asi občas zažije každý, zvláště při přepracování, starostech nebo stresu. Zhoršení spánku může způsobit i nějaká vnější změna, třeba pobyt v hotelu, nová matrace nebo potíže po leteckém překonání více časových pásem; během několika dnů by se ale měl organismus zase srovnat.

Pokud potíže přetrvávají déle než tři týdny a nevyspání začíná narušovat váš běžný život, znamená to, že něco děláte špatně – nebo trpíte nějakou poruchou. Co tedy může zahánět spánek?

Syndrom neklidných nohou

Slyšel o něm málokdo, přitom trápí odhadem asi desetinu Čechů. Neurologické onemocnění se projevuje mravenčením nebo tupou bolestí v nohou. Nepříjemné pocity propukají v klidu, nejčastěji při usínání, a vyvolávají potřebu ulevit si pohybem, tedy vstát a jít se projít nebo si s nohama aspoň zacvičit. Pokud se tohle opakuje vícekrát za noc, je jasné, za co takový spánek stojí.

Syndrom neklidných nohou je možné zmírnit dostatkem pohybu přes den, střídavými koupelemi (teplé a studené), promazáváním mentolovým krémem a masážemi. Pokud to nestačí, předepíše vám neurolog léky s obsahem dopaminu.

Foto: Thinkstock

Za to, že nemůžete dobře spát, paradoxně můžou být zodpovědné vaše nohy, tedy takzvaná nemoc neklidných nohou

Lapáte po dechu: syndrom spánkové apnoe

Jde o poruchu dýchání, způsobenou atypickým tvarem dýchacích cest nebo poškozením dechového centra v mozku. Trpí jí většinou muži. Apnoe výrazně narušuje spánek, projevuje se totiž nejen hlasitým chrápáním, ale hlavně více než desetivteřinovými zástavami dechu. Takových pauz bývá až deset za hodinu, takže se nemocný budí unavený, s bolestí hlavy, snižuje se jeho výkonnost a zvyšuje nebezpečí úrazu. Léčí se buď chirurgicky (plastika měkkého patra), nebo pomocí přístroje, který zabezpečuje správný tlak v dýchacích cestách.

Hrůza, určitě zase neusnu!

Nespavost „bez příčiny“ si většinou vypěstujete sami, třeba nesprávnou spánkovou hygienou – tedy tím, že pracujete dlouho do noci, dopřáváte si před spaním vydatné jídlo nebo alkohol, díváte se z postele na televizi nebo přetápíte v ložnici. Chronická porucha se často vyvine z nespavosti krátkodobé.

Foto: Thinkstock

S léky na spaní pozor, dle lékařů byste je neměli brát déle než čtyři týdny

„Problémy mohou nastat v okamžiku, kdy si kvůli několika probdělým nocím začnete dělat příliš mnoho starostí. Tyto obavy způsobí zvýšené napětí a automatické myšlenky na to, že zase neusnete, které vám skutečně budou bránit spát. To opět posílí vaše negativní očekávání. Takto vzniká bludný kruh nespavosti,“ vysvětluje psychiatr Ján Praško.

Tento typ nespavosti se dá zvládnout pomocí relaxačních technik, pod odborným dohledem lze nacvičit i zvládání nežádoucích myšlenek.

Škodí prášky na spaní? Jak které!

Hypnotika, léky na poruchy spánku, mají opravdu hodně špatnou pověst – a celkem oprávněně. Přípravky ze skupiny benzodiazepinů sice opravdu fungují, kvůli riziku závislosti by se ale v žádném případě neměly užívat déle než čtyři týdny. Jejich tlumicí účinky navíc doznívají ještě druhý den.

Posledním hitem jsou proto léky, založené na účincích melatoninu, hormonu, který ovlivňuje nastavení biorytmů, a tedy i navození spánku. Tyto přípravky jsou neškodné a navozují spánek přirozený. Předepsat vám je ale musí lékař, který určí správné dávkování přímo na míru. Lze je sice koupit i přes internet, před tím ale lékaři rozhodně varují.

Brali jste někdy prášky na spaní? Nebo máte jiné osvědčené recepty, třeba teplé mléko nebo něžný sex?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama