Hlavní obsah

Snídají vaše děti s tabletem v ruce? Naučte se snídat spolu, i když nestíháte

Umíte se s dětmi kvalitně a v klidu nasnídat?

Chcete po dětech, aby se ráno dobře nasnídaly, ale možná si uvědomujete, že to ani vy neumíte. Sice se snažíte žít a jíst zdravě, ale na pravidelnou snídani prostě někdy není čas! Proč je chybou nesnídat a proč jde pak většina vašeho snažení vniveč?

Článek

Opakuje se to skoro denně. Vy jste sice přes noc spali, ale vaše tělo intenzivně pracovalo na regeneraci celého organismu. K tomu vyčerpalo spoustu živin a dalších látek, které potřebuje co nejdříve doplnit zpět, aby mohlo zase dobře a naplno fungovat.

A to je to, co přece od rána potřebujete – přece chcete být hned od rána aktivní a plni energie a ne půl dne „probručet“ bez života. Bez toho, abyste se nasnídali, organismus prostě není schopen podávat takové výkony, jaké by mohl, kdyby potřebné látky dostal.

Vaše děti nejsou líné. Chybí jim jenom snídaně

Představte si tuto situaci. Ráno pošlete vaše dítko (nebo sebe) do školy bez snídaně. Co bude výsledkem? Je zcela jisté – a i vědecky potvrzené –, že výsledky jeho (nebo vašeho) snažení budou výrazně horší, než kdyby se nasnídalo.

Mozek prostě v tomto stavu nedokáže vstřebat informace a už vůbec ne je využít tak, jak by bylo v dané situaci třeba. Podobně to samozřejmě funguje u fyzických výkonů.

Dětem, které vynechávají snídani, chybí přes den energie na další aktivity

Nevyčerpávejte zásoby při sportu

Pokud tedy chodíte sportovat bez snídaně a myslíte si, že děláte to nejlepší, co můžete, není to tak. Jasně, pokud se jedná o nějakou lehkou, zhruba do třiceti minut trvající aerobní aktivitu, jednou za čas to ničemu nevadí, samozřejmě když se najíte hned potom. Jestli se ale jedná o trénink výkonnostního charakteru, správně to není. Možná se vám to v danou chvíli nebude zdát a bude se vám sportovat dobře, z dlouhodobého hlediska vás toto „vyčerpávání zásob“ ale jednou „dožene“. To „fungování organismu“ samozřejmě zahrnuje i „zapnutí“ metabolismu, které má mimo jiné vliv i na to, jak dobře bude organismus během dne schopen nakládat s přijatou stravou – to znamená, zda ji dokáže správně využít – a dodat vám energii –, či rovnou pouze uložit do zásob. Pokud tedy chcete zhubnout – zaměřte se nejprve na snídaně.

Teď možná čekáte recept na správnou snídani. Nemám. Ale možná by vás zajímalo, na čem se shoduje hodně odborníků přes zdravou výživu. Začněte tím, že ihned co vstanete, vypijete pořádnou sklenici teplé vody. Skvěle nastartuje metabolismus a navíc díky tomu rovnou doplníte potřebné tekutiny. Ale opravdu dodržte to, aby voda byla teplá – studená by fungovala přesně naopak. A z toho vyplývá další důležitá věc – i celá snídaně by měla být nejlépe teplá.

Tip na chutnou a teplou snídani se spoustou živin

Co je nejlepší volbou pro dobrou snídani? Určitě čerstvě vařené obilné kaše (ovesná, pohanková, rýžová, jáhlová, quinoová, amarantová, nebo ječná – a jejich mixy).

Kaši vždy doplňte pořádnou lžící semínek (lněná, chia, slunečnicová, sezamová, konopná, dýňová), případně lžičkou kvalitního tuku. To je velice důležité, protože obsahují významné mikroživiny a také zdravé tuky, které vám samotné obiloviny nedodají. Kaši dochuťte ovocem, medem, různými sirupy, ořechy, kakaem, džemem atd.

Pozor! Kaše není nutné vařit v mléce, voda bohatě postačí.

Pokud si nevíte rady, tak zvolte raději teplé jídlo – třeba kaši

Chcete-li kaši zjemnit, rozmixujte ji nebo před koncem varu přidejte trošku rostlinného mléka. Snídani si nebojte dopřát opravdu pořádnou, měla by zahrnout klidně až 30 % z celkového denního energetického příjmu. Pokud nemáte po ránu čas vařit sobě nebo vašim dítkám teplou snídani nebo se vám prostě nechce vstávat o půl hodiny dřív, můžete využít připravené snídaňové směsi, kterých je na trhu dostatek. Dávejte však pozor při jejich výběru, řada z nich je totiž přímo „nadupaná“ přidanými cukry. Dobrou volbou může být třeba kaše Dobrá snídaně – základem je pohanka, jen lehce oslazená kokosovým cukrem, doplněná chia semínky a sušeným ovocem. Její příprava vám zabere jen pár minut, stačí zalít teplou vodou a pár minut počkat...

Jak je to s mlékem a pečivem?

Pokud chcete přece jenom zvolit něco jiného než kaši, vhodné je samozřejmě pečivo. Volte nejlépe domácí nebo z malých pekáren a celozrnné, případně bezlepkové. Doplňte ho opět ovocem nebo zeleninou a semínky a zdravými tuky. Dobrou volbou jsou také palačinky, které si můžete připravit z nejrůznějších druhů mouky, včetně těch bezlepkových (pohanková, jáhlová, rýžová, amarantová), vody a vajíček. Naopak nevhodné je k snídani zvolit mléčné výrobky. Jsou po ránu špatně stravitelné, mají ochlazující charakter a i kvůli tomu váš metabolismus po ránu naopak zpomalí. Je lepší s nimi počkat až do doby po 11. hodině, a dát si je tedy třeba až ke svačině nebo k obědu – alespoň podle základních principů čínské medicíny.

Kaše z Green Apotheke mají ideální složení a příprava zabere jen pár minut

Pro malé děti – malá, ale speciální snídaně

Obilné kaše jsou pochopitelně vhodné i pro děti, těm nejmenším můžete zpestřit ranní jídelníček ovocnou nebo zeleninovou přesnídávkou, i tu můžete dětem lehce ohřát. Ovocné příkrmy vyrábí řada výrobců, pokud hledáte bio kvalitu a nechcete děti zatěžovat přidanými cukry, vyzkoušejte značku Green Apotheke. Svačinky s Krtečkem seženete v lékárně nebo v prodejnách se zdravou výživou.

Krtečkovy svačinky z Green Apotheke děti milují

Zlaté pravidlo: bez kvalitních surovin to prostě nejde

Když si nevíte rady, dodržujte jednoduché pravidlo. Základem hodnotné snídaně je volba kvalitních surovin. Připravujete-li si snídani sami, můžete zvolit nejen výživově hodnotné, ale i kvalitní suroviny, kterým můžete věřit. Preferujete-li hotové výrobky, všímejte si složení a vybírejte kvalitně sestavené směsi.

Širokou nabídku hodnotných surovin a výrobků najdete v nabídce firmy Green Apotheke. V jejím sortimentu naleznete vše potřebné, od zmiňovaných obilovin přes spoustu semínek až po lahodné oříšky. Nakoupíte zde: http://eshop.apotheke.cz/zdrava-vyziva/c-1107/

ynezorPumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek