Hlavní obsah

Nebezpečný fosfor: Hlídejte si ho! Jeho nadbytek může i zabíjet

Foto: ADS Portrait, Shutterstock.com

Pamatujete si dobu, kdy byl hlavním strašákem cholesterol? Nyní odborníci varují před nadměrnou konzumací fosforu. A mají k tomu dost dobré důvody.

Článek

Ačkoli se organismus bez fosforu neobejde, jeho přílišné dávky vás mohou ve výsledku i zabít. Jak omezit spotřebu a které potraviny si ohlídat? Právě na to jsme hledali odpovědi.

Proč fosfor potřebujete

Fosfor hraje v organismu důležitou roli: z devadesáti procent je „zapracovaný“ do kostí a zubů, zbytek je součástí buněčných membrán nebo se podílí na uchovávání a transportu energie i na kontrakci srdečního svalu. Za normálních okolností nedostatek fosforu nehrozí – je spojen s poruchami zažívání, s anorexií či dlouhodobým hladověním a alkoholismem. Projevuje se svalovou slabostí a poruchou mineralizace kostí.

Dobrého pomálu

V současnosti se problémem stává nadbytek fosforu. „Průmyslově zpracované potraviny s ‚éčky‘ totiž navyšují obsah fosforu v jídle až o několik stovek procent,“ vysvětluje MUDr. Petr Táborský, primář dialyzačního střediska NephroCare v Praze-Krči. Fosfor je často srovnáván s cholesterolem. „V obou případech se jedná o látku, která se vyskytuje v živých organismech zcela přirozeně a v přiměřeném množství je potřebná a užitečná. V nadbytku shodně škodí cévám – cholesterol je ucpává, fosfor snižuje jejich pružnost,“ vysvětluje Petr Táborský.

Foto: Ekaterina Markelova, Shutterstock.com

Zdravá a vyvážená strava zajistí dostatečný přísun fosforu

Fosfor, kam se podíváš

Množství fosforu obsahují bílkoviny (maso, mléko, sýry, vejce, tvaroh) a dále mouka, cereálie, luštěniny, sušené houby, mák, kakao, kvasnice, mandle nebo vlašské ořechy. Ve velkém je například i v kolových nápojích. „Na mase ani mléce není nic špatného, špatné je množství, které jsme schopni sníst. Náš metabolismus byl ‚vyladěn‘ v době, kdy mléko nebylo dostupné a maso jen občas,“ vysvětluje Petr Táborský. Fosfáty se navíc používají jako aditiva průmyslově zpracovaných potravin, tedy známá „éčka“, konkrétně E338–343, E450–452 a E1410–1414.

Kdo je v ohrožení

Při normálním stravování přijmete denně kolem jednoho gramu fosforu – a stejné množství vyloučíte močí a stolicí. „Problém s nadbytkem fosforu byl objeven nejprve u lidí, kteří mají s jeho vylučováním potíže, tedy například těch, kterým selhaly ledviny a chodí na dialýzu,“ vysvětluje Petr Táborský. Později se ukázalo, že problém může být širší.

Kdo je v ohrožení? Zvýšenou hladinu fosforu mohou mít jedinci s onemocněním ledvin, poruchou metabolismu hormonu příštitných tělísek a onemocnění zažívacího traktu. Někomu ji zvýší i přílišná konzumace potravin bohatých na tento prvek. Potíž spočívá v tom, že lidé o těchto svých problémech většinou dlouho nevědí a fosfor jim zatím devastuje cévy. To, zda máte vyšší hladinu fosforu, se zjišťuje rozborem krve.

Horší přenos kyslíku, kratší život

Fosfor, který tělo nevyužije a nedokáže vyloučit, se spojuje s vápníkem a tvoří usazeniny na stěnách cév. Ty tak ztrácejí pružnost a nemohou působit jako elastický nárazník mezi srdcem a tkáněmi. Nezpomalená krev pak naráží do tkání, krevní tok není plynulý a zhoršuje se i přenos kyslíku k periferiím.

V přírodě platí přímá úměra mezi obsahem fosforu v krvi a délkou života. Drobní hlodavci mají hladinu fosforu relativně vysokou a dožívají se mezi savci nejkratšího věku. Zvířata s vyšším průměrným věkem mají obvykle hladinu nižší. A nejmenší hodnoty byly zaznamenány u lidí, kteří se dožili 100 let. Lékaři již mají za prokázané, že vyšší hodnoty fosforu zvyšují úmrtnost v souvislosti s infarktem. Rozhodně lze tedy říct, že vysoký příjem této látky tělu nesvědčí a je velmi dobré si to hlídat.

Jak snížit nebezpečí

Cestou, jak riziko minimalizovat, je vybírat si potraviny s kratší dobou spotřeby – prodlouženou trvanlivost platíte vyššími dávkami „éček“ s fosforem. „Omezte konzumaci vysoce zpracovaných potravin, nahraďte je čerstvými surovinami – zeleninou, luštěninami, ovocem, čerstvým masem, rybami a drůbeží. Pijte více neochucenou vodu místo slazených sycených nápojů,“ radí profesor Jiří Ruprich z Centra zdraví, výživy a potravin SZÚ. Například mezi uzeninami jsou nejpříznivější sušené šunky jako pršut, schwarzwaldská nebo parmská, které se konzervují solením a sušením. Nejméně vhodné jsou pak měkké uzeniny, v nichž je konzervantů víc. U sýrů jsou z hlediska fosforu nejlepší ty podobné tvarohu a nejhorší tavené sýry.

Hlídáte si obsah éček v potravinách? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama