Hlavní obsah

Játra jako alkoholik a vysoký cholesterol? Může za to cukr!

Foto: Stokkete, Shutterstock.com

Tučnému se vyhýbáte jako čert kříži v přesvědčení, že děláte to nejlepší pro své srdce a cévy? Tuk v jídle ale automaticky neznamená jeho hromadění v těle. Mnohem větší škody než kousek domácího uzeného dokáže napáchat přemíra jednoduchých sacharidů – zanášejí játra tukem a ucpávají cévy.

Článek

Vina za zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi byla mnoho let svalována na konzumaci vysokotučných jídel s velkým množstvím cholesterolu. Donedávna tak lékaři po celém světě pacientům doporučovali, aby si chránili srdce a cévy pomocí nízkotučných diet.

Konzumace tuku zbavených výrobků, v nichž je tato živina obvykle nahrazována cukry a škroby, ale nic pozitivního nepřinesla. Právě naopak, lidé tloustnou a počet diabetiků se neustále zvyšuje. Na pranýři se proto v posledních letech ocitá cukr.

Cukr a cholesterol – podivné spojenectví

Cholesterol nemá zrovna nejlepší pověst. Ve skutečnosti však takovým strašákem není, naopak – je složkou buněčných membrán a napomáhá k tvorbě důležitých hormonů či vitaminu D. Příliš vysoká hladina cholesterolu v krvi sice zvyšuje riziko srdečně-cévních onemocnění, ale lidské tělo je chytré. Cholesterol ze stravy přijímá jen tehdy, když usoudí, že ho pro správné fungování potřebuje více. Běžně jeho výrobu zajišťují játra.

Takže čím více cholesterolu sníte, tím méně ho tělo vyrobí. Kvalitních tuků, které obsahuje maso, máslo, vejce či mléčné výrobky, se tedy není třeba v rozumném množství bát. Čeho se ale v této souvislosti obávat musíte, jsou jednoduché cukry, které způsobují prudký vzestup inzulinu. Hormon inzulin zvýší činnost enzymů, které pomáhají játrům vyrábět cholesterol, a pohroma je na světě.

Foto: Stasique, Shutterstock.com

Živočišné tuky nejsou takovou pohromou, jak se říkalo. Přiměřené množství zdraví neškodí

Alkoholik nebo cukroholik? Játrům je to fuk

U jater ještě chvíli zůstaneme. Největší problémy s nimi mívají alkoholici, u nichž dochází k jejich ztukovatění, steatóze. Cukrové opojení ovšem dokáže způsobit stejné škody: co se týče dopadů na játra, není mezi závislostí na alkoholu a cukru nijak zásadní rozdíl. Riziko selhání důležitého orgánu se zvyšuje v obou případech.

Vůbec nejproblematičtějším cukrem je fruktóza, jež se přirozeně vyskytuje v ovoci. „Fruktóza se v játrech mění na tuk, který se bohužel neukládá jako podkožní, ale jako útrobní, tedy v oblasti takzvaného vnitřního břicha. Navíc na rozdíl od glukózy méně stimuluje centra v mozku zodpovědná za pocit nasycení, a lidé tak toho snědí více,“ uvádí výživová specialistka Hana Střítecká.

Foto: Sunny Forest, Shutterstock.com

Nápoje plné cukru zvyšují cholesterol a ohrožují játra

Vláknina jako protijed

Milovníci ovoce však nemusejí zoufat, neznamená to totiž, že by se ho museli zcela vzdát. „V ovoci je spolu s fruktózou naštěstí i hodně vlákniny, která sytivost naopak zvyšuje, a také enzymy, které cukry štěpí,“ dodává Hana Střítecká. Smoothie ze dvou banánů, jablka a pomeranče však není úplně nejvhodnějším způsobem, jak začít den. Ovoce je sice přírodní, ale i u něj platí, že všeho s mírou.

Řešením, jak udržovat játra v dobré kondici, je, zlepšit inzulinovou citlivost. Tělu, které je citlivé na inzulin, stačí, když ho pro zpracování sacharidů vyplaví jen menší množství. Nedochází tak k ukládání tuku do jater ani v dalších částech těla. Toho se dá docílit omezením konzumace cukru, který se vyskytuje v průmyslově zpracovaných potravinách, naopak je vhodné navýšit potraviny s nízkým glykemickým indexem a obsahem vlákniny. Bojovat se závislostí na cukru se rozhodně vyplatí.

Nechte pracovat svaly

Vodítkem může být hnědá barva jídla, ta často symbolizuje přítomnost většího množství vlákniny – nejvhodnější jsou fazole, čočka, celozrnné obiloviny, ořechy a další luštěniny. Základem jídelníčku by měla být také zelenina a v přiměřené míře i ovoce. Bílé potraviny, jako je chléb, rýže a těstoviny, jsou méně vhodné – vlákninu buď nikdy neobsahovaly, nebo byla odstraněna při zpracování.

Neméně důležitý je také pravidelný pohyb. „Svůj význam má i přiměřená pohybová aktivita po jídle – glukózu vychytají a ‚spálí‘ svalové buňky. Po obědě tedy neoddychujte na gauči, ale jděte na procházku,“ radí lékařka Jana Urbanová, specialistka na léčbu diabetu.

Omezujete tuky na úkor cukrů?

ynezorPumanzeSaNyknalC