Hlavní obsah

Slané mlsání pro dietářky: Našli jsme náhrady chipsů, ořechů i tyčinek!

Foto: Thinkstock

Večerní mlsání u televize je pro vaši dietu pohroma. Ale zkuste zdravější varianty oblíbených brambůrek či tyčinek

Držíte dietu, ale rádi byste si občas dopřáli nějakou pochutinu k vínu? Našli jsme pro vás zdravější varianty brambůrků, tyčinek, křupek i ořechů. Zkuste jejich chuť, budete mile překvapeni!

Článek

Nemusíte na party vůbec sedět na sucho. Sice se při dietě doporučuje pít co nejméně alkoholu a vyhýbat se všemu tučnému, ale přece jen se takový stav nedá vydržet věčně, viďte? Proto jsme pro vás našli alternativy k běžným pochutinám. „Důležité je se při výběru zaměřit nejen na množství energie, který daný výrobek má, ale i na množství tuku. Tučná jídla navečer totiž ubližují tělesným proporcím ze všeho nejvíce,“ uvádí kouč životního stylu Aneta Procházková.

Brambůrky

Klasické chipsy například Lay´s slané mají ve 100 gramech 2226 kJ a 34 g tuku.

Naše tipy:

Sušené chipsy z řepy (D. Dvorník, 20 g, 27 Kč): ve 100 gramech 1142 kJ, 1,5 g tuku

Křupavý chléb (Alrichovo pekařství, 35 Kč): ve 100 gramech 1324 kJ, 1,7 g tuku

Chlebíček vícezrnný špaldový Crispins (Extrudo, 100 g, 29 Kč): ve 100 gramech 1417 kJ, 2 g tuku

Náš verdikt:Zdravé varianty vám pomohou se vyhnout mimo jiné i rakovinotvorným látkám, které se často vyskytují v potravinách smažených ve vysokých teplotách.

Foto: Archiv redakce

Klasické brambůrky můžete nahranit něčím méně tučným i slaným, například (zleva) chipsy z řepy či křehkými chleby

Křupky

Křupky arašídové (Lev-ně) mají ve 100 g 2191 kJ a 29,2 g tuku

Naše tipy:

Pohankové křupky bezlepkové (Nominal, 70 g, 23 Kč): ve 100 gramech 1376 kJ, 1,5 g tuku

Kukuřičné křupky (Darvit, 60 g, 15 Kč): ve 100 gramech 1614 kJ, 0,6 g tuku

Kukuřičné tyčinky (Michelské pekárny, 100 g, 23 Kč): ve 100 gramech 1622 kJ, 2 g tuku

Náš verdikt:Klasické křupky jsou z jedné třetiny tvořeny tukem. A, jak známo, ten škodí nejen vaší figuře, ale také třeba srdci, cévám, kloubům... Zvlášť ten nezdravý (a to tenhle je) z jídelníčku vynechte!

Foto: Archiv redakce

Na rozdíl od známých arašídových křupek jsou zdravější (a minimálně tučnou) variantou pohankové či kukuřičné. A chutnají dobře!

Tyčinky

Sýrové tyčinky (Bohemia) mají ve 100 gramech 1905 kJ a 19 g tuku

Naše tipy:

Grahamové tyčinky (Pekárna Král, 100 g, 12 Kč): ve 100 gramech 1550 kJ, 7,3 g tuku

Bio špaldové tyčinky s mákem (Pekárny Blansko, 50 g, 16 Kč): ve 100 gramech 1871 kJ, 16,1 g tuku

Bio tyčinky žitné Crispins (Extrudo, 50 g, 23 Kč): ve 100 gramech 1286 kJ, 1,8 g tuku

Náš verdikt:Při použití celozrnných mouk narůstá sice energetická hodnota výrobku, ale je to stejné jako u bílého a tmavého pečiva: tmavé vás lépe zasytí a nebudete mít po něm další chutě. To platí i u zdravých tyčinek. Zkrátka jich nesníte tolik jako bílých. I to je jejich plus.

Foto: Archiv redakce

Po žiných, špaldových nebo grahamových tyčinkách nebudete mít nejen hlad, ale hlavně jich díky vláknině sníte mnohem méně než těch klasických

Ořechy

Expertka na výživu ing. Iva Veselá radí: „Ořechy jsou sice zdrojem kvalitních tuků, ale někteří z vás to vezmou za špatný konec a snadno sní půl balíčku nebo celý pytlík na posezení. Přitom 100 g pytlík oříšků obsahuje v průměru 2600 kJ. To je pro mnohé více než 1/3 denního energetického příjmu. Proto pokud chcete hubnout, ořechy zařazujte do dopoledních jídel.

Pšeničné klíčky (V-O-S, 80 g, 14 Kč): ve 100 g gramech 1380 kJ, 6 g tuku

Křehké plátky grahamové (Bonavita, 105 g, 15 Kč): ve 100 gramech 1614 kJ, 0,6 g tuku

Popcorn (Country Life, 50 g, 15 Kč): ve 100 gramech 1785 kJ, 15 g tuku

Náš verdikt:Nahradíte-li ořechy přírodním popcornem (ne na máslové bázi) či amarantovým či špaldovým chlebíčkem, sníte poloviční množství energie a i mnohem méně tuku.

Foto: Archiv redakce

Oblíbené ořechy večer raději vynechejte. Zkuste je nahradit něčím, co má lehce ořechovou příchuť: třeba popcornem nebo špaldovými chlebíky

Co vy na to? Troufnete si opustit klasiku?

ynezorPumanzeSaNyknalC