Hlavní obsah

Jídelníček pro dobrou náladu

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Strava vám může vylepšit náladu

Necítíte se zrovna ve své kůži? Nevěste hlavu! Náladu může ovlivnit i náš způsob stravování. Co tedy jíst v krizových situacích a čeho se raději ve jménu dobré nálady vzdát?

Článek

Už jste slyšela o tom, že strava má vliv na naši náladu? Ano, je to tak. Špatnou volbou stravy si můžete pěkně uškodit, což nakonec odnese i vaše okolí. Všechno je chemie a jakékoli změny nálady vám mohou napovědět, co organismu právě chybí a co je třeba doplnit. Zkuste se podrobně zaměřit na svůj jídelníček a díky jednoduchým radám najít lék na psychickou pohodu.

Jsem agresivní

Za agresivitou může stát nedostatek sacharidů. Při snížení hladiny cukru v krvi pod potřebnou hranici se začne tělo pomalu dostávat do tzv. hypoglykemie, která se projevuje nervozitou. Rovněž se začne - stejně jako při stresových situacích - vyplavovat glukagon, adrenalin a další hormony.

"Uklidní je přísun sacharidů, neboť sacharidy zvyšují hladinu serotoninu a dopaminu v krvi. Stejně tak ale funguje, že pokud přijmeme velké množství jednoduchých sacharidů, tedy s vysokým glykemickým indexem, krátce po jejich konzumaci může dojít opět k hypoglykemii v důsledku vysokého vyplavení inzulinu," radí dietoložka Nikola Hanyšová.

Tělu ovšem chybí i chrom, což je vyvoláno přílišnou konzumací rafinovaných sacharidů, protože právě při hypoglykemii se jeho obsah snižuje. "Při nedostatku chromu nemůže inzulin dobře udržovat hladinu cukru v krvi a může docházet ke krátkodobé hypoglykemii, což může vyvolat agresivní chování."

Jsem vyčerpaná a unavená

Únava může být zapříčiněna nedostatkem sacharidů, které jsou pro nás jediným přímým zdrojem energie a vitaminů. Při jejich nedostatku tělo přepadá únava, apatie, svalová slabost, nesoustředěnost atd. "Sacharidy dokáží zvyšovat hladinu serotoninu, která zlepšuje naši náladu, protomáme v zimních či deštivých dnech chuť na sladké," říká dietoložka. Tělo může také postrádat železo, zinek či hořčík.

Foto: samphoto.cz/jiunlimitedMaso vás zbaví únavy

Jsem mrzutá

Probouzíte se ráno nesvá a mrzutá? Dejte si záležet na vyvážené a plnohodnotné snídani a v žádném případě ji nevynechávejte. "Snídaně by měla obsahovat potřebné množství bílkovin, minerálních látek a vitaminů. Dejte si pozor na jednoduchý cukr, příliš tučnou stravu a pití černé kávy nalačno," zní recept Nikoly Hanyšové. .

Jsem podrážděná

Vnitřní neklid a podrážděnost vyvolává opět nízká hladina cukru v krvi a nedostatek železa, který způsobuje anémii (chudokrevnost). Abyste dosáhla rovnováhy, je třeba zapomenout na nápoje obsahující kofein, a na jakékoli sycené nápoje.

Jsem smutná

Prožíváte-li zrovna „smutné až uplakané" období nebo dokonce depresi, kromě celé řady jiných faktorů je to ovlivněno i jídelníčkem. Řada lidí má změněné vnímání chuti od nadměrné chuti na sladké a někdy naopak úplné nechutenství.

Důležité je v tomto období podle dietoložky stále dodržovat pravidelnou stravu a zásady zdravé výživy. Pokud přestaneme jíst, smutek se ještě prohloubí, protože při hladovění klesá hladina serotoninu v krvi. Navíc při nepravidelné stravě, hladovění a následném zahájení konzumace, která je posléze obvykle vyšší, zvyšujeme riziko vzniku nadváhy.

"Spousta lidí v období špatné nálady sahá po sladkostech či jiných kalorických potravinách a toto období je proto obecně rizikové pro vznik nadváhy. Právě zvýšení váhy poté naši náladu ještě zhorší." tvrdí Nikola.

Zaručený "univerzální" recept na pohodovou náladu však neexistuje. Nicméně nebudete-li tělo zbytečně trápit škodlivinami a dopřejete mu i trochu pohybu a následného odpočinku, jste určitě na dobré cestě! Zkuste si každý den udělat malou radost a nemusí to být jen nové tričko, ale telefonát kamarádce, koupel...cokoli.

ynezorPumanzeSaNyknalC