Článek
Vánoční čas má být tím nejkrásnějším obdobím v roce, plným lásky, dobrého jídla a pohody.
Pojďme si připomenout, jak Vánoce prožívaly generace před námi.
Vánoční tradice
Lití olova, rozkrajování jablíček či házení střevícem, zní vám to povědomě, nebo je to pro vás sci-fi? Přesně těmito činnostmi se o vánocích bavili lidé po generacích.
Dnes si spíše sedneme k Netflixu a zobeme cukroví, které se jako jedna z mála tradic dochovalo dodnes. Aktivnější rodiny se vydají na společné procházky zasněženými ulicemi. S tím rozdílem, že dříve babička s dědou v lese našli větev, o kterou se na procházce opírali, a dnešní moderní prarodiče vytáhnou skládací trekingové hole, nasadí krokoměr a vedle nich se na sněžných koloběžkách prohání vnoučata.
Dalšími dochovanými tradicemi je samozřejmě zavěšování jmelí, rozdávání dárků, zdobení vánočního stromečku a zpívání koled.
Dárky
V dobách našich rodiču a prarodičů nebyla dostupnost zboží taková, jak ji známe dnes. Většina dárků tedy byla vyrobena ručně a s láskou. Lidé investovali velké množství času do pletení čepic, šití oblečení či vyšívání ubrusů, což také byly typické dárky. Ti, kteří měli štěstí, obdrželi pod stromečkem sprej Fa či termosku z Tuzexu, na kterou si ale museli vystát dlouhou frontu.
Radost, kterou lidé z těchto všech dárků měli, bychom mohli přirovnat k tomu, když obdržíme nový kousek od Apple nebo třeba obří trampolínu.
A co dárky dnes? Většina z nás zaběhne do nejbližšího nákupního centra a nakoupí vše, na co si jen vzpomeneme. Typicky elektroniku, oblečení, kosmetické balíčky či hračky. Klasickým dárkem jsou také sáňky a boby, a to za jakéhokoliv počasí, ať je bláto, nebo sníh. V dnešní době taky není žádnou výjimkou, že třeba dostaneme nový běžecký pás nebo rotoped, o čemž se mohlo generacím před námi pouze zdát. Ačkoli nám samotný výběr dárků nezabere mnoho času, tak stání v řadě u pokladen se nakonec protáhne na několik hodin, proto si naše generace ve velkém oblíbila on-line nakupování.
V metru, v tramvaji, ale i na záchodě jsou dnes lidé on-line a není divu, že objednávky (nejen) vánočních dárků vznikají i na různorodých místech. Dostupnost, kterou nám moderní doba umožňuje, nás však dovedla až k tomu, že radost z dávání a dostávání pomalu mizí. Vymyslet dárky pro své nejbližší je čím dál obtížnější, protože „všichni všechno mají“ a co nemají, to si koupí. Člověk proto potřebuje čím dál víc inspirace, aby své blízké překvapil a potěšil.