Hlavní obsah

Zhubnout díky bio potravinám nejde!

Foto: Thinkstock

Bio potraviny jsou zdravější i chutnější

„Chci zhubnout, a tak si kupuji bio potraviny!“ oznamuje mi kamarádka, která se spolu se mnou urputně snaží zbavit přebytečných kil. Já jsem trochu skeptičtější. Bio, to je podle mě módní trend, který nezasahuje pouze do oblasti potravinářství. Jsou ale opravdu bio potraviny tak zázračné? Pomohou vám při redukci váhy? Odborníci říkají: „Ne!"

Článek

Každý, kdo se chce zdravě stravovat, potažmo hubnout, musí v první řadě začít u svého jídelníčku. Není to ovšem jenom o tom jíst pětkrát denně, ale vybírat si ty správné potraviny. Ale které to jsou, když dnes se tolik výrobků upravuje chemicky? Dokáže vůbec laik poznat, co je vhodné? Odborníci radí do jídelníčku zařadit nejen proklamované celozrnné pečivo, ovoce, zeleninu, luštěniny, ale měly bychom se zamýšlet nad tím, odkud produkty pocházejí, jakým způsobem byly vypěstovány apod.

Jen s bio produkty nezhubneme

Otázka ale zněla, zda když zaměníme klasické potraviny za bio, zhubneme. „Mnoho lidí, kteří k nám přichází hubnout, si myslí, že bio potraviny pomáhají snižovat váhu. Jejich konzumaci určitě doporučujeme – jde o potraviny nezávadné, sociálně a eticky akceptovatelné, avšak na samotnou redukci váhy přímý vliv nemají," říká Gabriela Knosová, odbornice z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment.

Neočekávejme proto, že pouhým přechodem na stravu založenou pouze na bio se nám podaří shodit nechtěné kilogramy. Ale odbornice připouští, že hubnutí mohou tyto potraviny velmi zpříjemnit. „Mají totiž vysokou kvalitu, výraznou a nefalšovanou chuť a jsou zdravější. Při jejich zpracování je zakázáno například bělení, působení hormonů, ozařování a mikrovlnný ohřev, nakládání s použitím chemikálií nebo používání synteticky přídatných látek (např. syntetická sladidla). V případě zeleniny a brambor mají také delší dobu trvanlivosti," dodává Gabriela Knosová.

Při hubnutí se proto řiďme osvědčeným pravidlem, které zní: Nepřejídat se, jíst zdravě, pravidelně, několikrát denně a dodat tělu potřebný pohyb a dodržovat dostatečný pitný režim. To je jediné, co skutečně funguje, abychom se nadváhy zbavily. Pro inspiraci přikládám zajímavé recepty z bio potravin vhodné pro dietní jídelníček.

Foto: ocado.com

Do špenátu můžete přidat orestované žampiony

Špenátové pohankové palačinky

Budeme potřebovat: pohankovou mouku, 2 bio vejce, 1/4 l sójového mléka, bio margarín nebo slunečnicový olej, 1 balíček špenátu, sůl, olivový olej (za studena lisovaný).

Postup: Pohankovou mouku smícháme s mlékem. Přidáme vejce, tuk a osolíme. Špenát vaříme ve vodě s půlkou „wurzel“ bujonu. Na trošce oleje pak osmahneme palačinky a naplníme špenátem.

Obložené chlebíčky

Budeme potřebovat: 1 celozrnnou veku (třeba špaldovou), zhruba 250 g bio eidamu, 250 g sójové majonézy, 100 g kozího sýra, koření Vegetka, bylinkové koření Zahrádka, 50 g bio margarínu, 250 g cherry rajčátek, petrželku na ozdobení.

Postup: Nastrouháme eidam najemno, přimícháme do něj ostatní ingredience a okořeníme dle vlastní chuti. Přidáme sójovou majonézu a necháme ztuhnout na chvilku v ledničce. Klasicky nakrájíme veku, jak jsme zvyklé. Namažeme připravenou pomazánkou, ozdobíme rajčátkem a petrželkou. Kdo nemá rád kozí sýr, může použít i lučinu nebo nízkotučný tvaroh.

Jestliže si nejste svým jídelníčkem jisté, nechte se inspirovat naším seriálem o hubnutí, ve kterém mimo jiné najdete i konkrétní jídelníček či cvičební návody. Další chutná, zdravá a nízkokalorická jídla najdete v receptech pro redukci váhy. Tak hodně zdaru!

ynezorPumanzeSaNyknalC