Hlavní obsah

Bezlepková dieta: Zázrak, nebo jen módní trend, který může i ublížit?

Foto: PhotoMediaGroup, Shutterstock.com

„Vyřaďte z jídla lepek, a zhubnete“, tímto heslem se řídí Scarlett Johansson (33), Lady Gaga (31) nebo třeba Gwyneth Paltrow (45). Nejen mezi celebritami je tento životní styl stále oblíbenější. Bezlepková dieta je ale primárně určena pro ty, jejichž tělo lepek odmítá. Je tedy tato současná móda ve stravování zdraví prospěšná pro každého? Víme, jak je to doopravdy!

Článek

Známé herečky a modelky dokazují svým vzhledem a štíhlými postavami, že bezlepková dieta rozhodně jako redukční funguje. Slibují, že pakliže nebudete jíst lepek, budete se skvěle cítit a nejenže zhubnete, ale ještě se vám zlepší zdravotní stav. Odborníci však varují, že to nemusí platit u všech. Dieta je totiž prvotně určená nemocným lidem.

Co je celiakie

Celiakie je celoživotní, nevyléčitelná, dědičná nemoc. Nemocní lepek neboli gluten nedokážou strávit. Tato autoimunní nemoc totiž tvoří v těle protilátky proti některým enzymům v lepku. Tím se poškozuje sliznice i střeva a celiakům tak vznikají dlouhodobé zdravotní komplikace. Kvůli tomu, že nemocní mají porušené vstřebávání živin, může u nich dojít až k rozvratu metabolismu. Při dlouhodobě neléčené a nerozpoznané celiakii dokonce hrozí onkologické nemoci.

Typickými příznaky jsou křeče v břiše, ztráta váhy, plynatost, zvracení a průjmy. Celiaci musí dodržovat velmi přísná pravidla. Vyhýbají se všemu, co obsahuje pšenici, ječmen a žito. Nesmí jíst pečivo, těstoviny, většinu sladkostí a alkoholických nápojů a také některé uzeniny.

Foto: Albina Glisic, Shutterstock.com

Lidé trpící celiakií mohou na veškeré běžné pečivo zapomenout

Glutenfree je „in“

Tento jídelníček ale stále častěji volí i lidé, kteří chtějí zhubnout nebo si detoxikovat organismus. Svou roli ale asi hraje i fakt, že je to teď zkrátka v módě. V poslední době se přímo roztrhl pytel s výrobky označenými „glutenfree“. Zastánci tohoto životního stylu tvrdí, že lepek je pro tělo špatně stravitelný a zatěžuje ho.

Odborníci to však vidí jinak: „Při bezdůvodném dodržování striktní bezlepkové diety se vystavujete riziku vzniku lepkové intolerance – nesnášenlivosti, což prokázalo několik výzkumů. Avšak rozumné omezení lepku ve stravě je naopak přínosné,“ říká Mgr. Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours. Potraviny s lepkem totiž přispívají k obezitě víc než tuky. Pokud si navíc odepřete většinu příloh a radikálně změníte svůj jídelníček, nutně musíte zhubnout.

Kde byste lepek možná nečekali:

  • omáčky včetně kečupu a hořčice
  • léky, potravinové doplňky, vitaminy, minerály
  • müsli nebo cornflakes
  • uzeniny včetně šunky
  • některé mléčné nebo sójové výrobky
  • sladkosti a zákusky
  • vodka, whisky, pivo
Foto: PERO studio, Shutterstock.com

Kdo se rozhodne dodržovat bezlepkovou stravu, musí počítat s tím, že zpočátku u regálů v obchodech stráví dost času

Zdravým lidem lepek nevadí

Pokud jste zdraví, vaše střeva by si s lepkem měla umět bez problémů poradit. Je ale důležitá vyvážená strava: nejíst k snídani, obědu i večeři jen pečivo a těstoviny. Důležitý je dostatek vlákniny a samozřejmě pohyb. „Chcete-li se cítit dobře, sportujte a věnujte pozornost svému jídelníčku, ale nepodléhejte aktuálním trendům. Při pravidelném sportování dbejte na dostatek bílkovin. Aktivní svalová hmota potřebuje energii a ta pro změnu pomáhá rychlejšímu metabolismu,“ doplňuje trenérka Kateřina Hollerová.

Citlivost není nemoc

Citlivost na lepek u sebe pozoruje čím dál více lidí. Předtím, než sami sobě naordinujete bezlepkovou stravu, určitě navštivte lékaře. Celiakii potvrdí teprve podrobné vyšetření. „Glutenfree“ trend nemusí být vhodný pro každého. Možná zhubnete, ale lepší pocit vám bezlepková strava nezaručí. A pokud se po nějaké době vrátíte zpět k běžné stravě, hrozí navíc velký jojo efekt. U zdravých lidí může tento jídelníček zapříčinit podrážděnost, velkou únavu nebo špatné soustředění.

„Pro zdravého člověka bezlepková strava není nutná. Jsou s ní spojena také negativa v podobě vyšší ceny a stráveného času u regálů v obchodech. Také se připravte na omezení v restauraci, kdy zdaleka ne všechny provozovny jsou připraveny na bezlepkové strávníky,“ varuje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

Při „samonaordinování” této diety se vystavujete riziku nízkého příjmu vlákniny a některých důležitých vitaminů a minerálů. Pokud máte podezření, že byste mohli být vůči lepku přecitlivělí, vždy se poraďte s lékařem a zbytečně neriskujte.

Někteří lidé, kteří celiakií netrpí a záměrně tuto dietu drží, si mohou vytvořit vůči lepku intoleranci s podobnými příznaky, jako má celiakie. Tělo jednoduše lepku odvykne, a když se pak v budoucnu rozhodnete vrátit k běžné stravě, bude na lepek reagovat podobně, jako kdybyste nemocí trpěli také. Někomu proto může vyhovovat lepek jen částečně omezit. Stačí jíst místo bílého celozrnné pečivo a namísto knedlíků a těstovin zdravější přílohy jako rýži, luštěniny, bulgur a jáhly.

Máte s bezlepkovou dietou zkušenosti?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama