Článek
Unique Fashion Week, to jsou módní přehlídky, prezentace českých a zahraničních módních návrhářů, showroom přehlídek, fashion talks, fashion koktejly i fashion parties. Co všechno návštěvníky čeká, odhaluje rozhovor s jednou z organizátorek Unique Fashion Week a Prague Fashion Night Barborou Bergovou.
Je UFW zaměřen spíše na zahraniční návrháře, nebo na představení módy tuzemských designérů?
„Unique Fashion Week je od prvního ročníku, který byl v roce 2011, zaměřen na prezentaci jak českých, tak i zahraničních návrhářů a módních značek a v neposlední řadě podporuje mladé začínající návrháře a studenty. V tom spočívá jedinečná módní konfrontace, že se v týdnu setkají všichni od začínajících mladých návrhářů až po zavedené značky na ,jednom mole' a předvedou své aktuální kolekce. Pro zavedené návrháře je to jistým způsobem konkurence a pro začínající návrháře je to velká příležitost a výzva.“
Jak může UFW podpořit české návrháře a pomoci jim?
„Návrhářům umožňujeme realizovat vlastní show, na kterou pozveme hosty a potenciální zákazníky, média, a tím mají velkou šanci být vidět. V letošním roce na přehlídky přijedou nákupčí z Německa, konkrétně ze sítě Peek & Cloppenburg. Záleží na nich, jestli této příležitosti využijí, nebo ne. UFW od začátku podporuje studenty a mladé návrháře. Každoročně máme soutěž Black Card, na kterou se může přihlásit a soutěžit se svojí kolekcí kdokoli, jedinou podmínkou je věk do 30 let. Odborná porota sestavená z šéfredaktorů top módních magazínů nezávisle boduje jednotlivé kolekce a vítězí návrhář s největším počtem bodů.
Vítěz má potom velkou mediální publicitu, má autorskou módní přehlídku v roce, kdy vyhrál, a další přehlídku v příštím ročníku FW a obdrží finanční hotovost ve výši 50 000 Kč právě na vytvoření nové kolekce na další ročník FW. V minulých letech zvítězili Jindra Jansová a Lukáš Macháček, oba se módní tvorbě věnují naplno a nám to přináší velkou radost. Když to shrnu, jak začínající, tak zavedení návrháři mají možnost prezentovat svoji tvorbu před zraky veřejnosti a médií, mají zajištěný PR v módních a lifestylových časopisech, a to je velký nástroj k tomu, aby kolekci prodali. Móda je byznys.“
Jak si podle vás čeští návrháři momentálně stojí v porovnání se zahraniční konkurencí?
„Česká móda má mnoho talentů, kteří působí v zahraničí a jsou úspěšní i na české scéně, mezi nimi je Jakub Polanka, Kateřina Geislerová, která kromě Prahy působí i v Paříži. Být módním návrhářem je velice těžká profese, málokdo z nich má na začátku kariéry finanční prostředky k tomu, aby si mohl otevřít vlastní butik a vybudovat svoji značku, a k tomu potřebný servis v podobě kvalitního PR a marketingu.
Velkou výhodou této doby je pro ně internet a sociální média jako Facebook a Instagram, kde mohou denně svoji tvorbu prezentovat celému světu. Já osobně české návrháře ráda nosím, sleduji jejich tvorbu a jejich kolekce tvoří velkou část mého šatníku. Je skvělé, že v Praze fungují projekty jako Galerie Novesta, kde se čeští návrháři mohou prezentovat. Kvalitou a kreativitou svých kolekcí si stojí česká móda velmi dobře.“
Co kromě přehlídek je součástí této akce?
„Kromě módních přehlídek máme bohatý doprovodný program: fashion talky, které budou v sobotu dopoledne v hlavním stage Fashion week ve Slovanském domě, na stejném místě budou i dvě výstavy fotografií, pořádáme módní koktejly a party téměř každý večer. Dále již tradičně máme speciální POP UP Store, kde si budou moct návštěvníci koupit kolekce návrhářů, kteří v rámci UFW mají přehlídky, a speciální POP UP Store bude i v hotelu Boscolo Prague, kde bude od středy 10. do soboty 13. září k prodeji kolekce Alfreda Villalba, který je naším VIP zahraničním hostem a bude mít v Praze svoji autorskou přehlídku kolekce podzim/zima 2015.
Pro pány máme připraven speciální Men's lounge, který bude ve Slovanském domě, a nejen pro pány máme Range Rover trenažér, který bude od pátku do neděle na parkovišti na Senovážném náměstí. Fashion week je nejenom módní událost, ale také významná společenská událost. V rámci UFW bude letos již třetí ročník charitativní gala večeře, kterou organizuje partnerka projektu Petra Němcová a její Nadace Happy Hearts Fund. Cílem večera bude vybrat finanční prostředky, které budou využity na budování nových škol a školek v oblastech postižených přírodními katastrofami. Partnerem letošního galavečera je i česká nadace Dobrý Anděl.“
Na co kladete důraz při volbě návrhářů, jejichž tvorbu budete prezentovat?
„UFW se může účastnit každý zájemce o přehlídku. Není naším záměrem selektovat, kdo smí a nesmí předvádět. Stejná praxe funguje i v zahraničí. FW má právo účastnit se každý. Podle přihlášených návrhářů a značek rozdělujeme jednotlivé dny tak, aby byly divácky atraktivní. Například pátek je věnován britským značkám a britské módě, sobota již tradičně bude patřit české tvorbě a v neděli bude prezentace zahraničních domů a značek.“
Co považujete za vrchol UFW?
„Z mé pozice koproducenta je velice těžké říct, co bude nejlepší, ale jsme velice rády, že přijal naše pozvání španělský návrhář Alfredo Villalba, jeho tvorba je špičková a patří mezi nejlepší ve svém oboru. Jeho přehlídka bude v úterý v Rezidenci primátora a již jsem zmiňovala jeho prodejní POP UP Store, který bude v hotelu Boscolo. Velkou radost nám udělala návštěva Chrise Elsona, který je již několik sezon tváří italské značky Dolce & Gabbana, Chris se samozřejmě zúčastní v roli diváka přehlídky Dolce & Gabbana, která bude také v úterý. Program FW je letos hodně nabitý, máme velkou radost.“
Komu je UFW určen a jak se na jeho akce lze dostat?
„Program UFW je určen všem, kdo milují módu a chtějí se přijít inspirovat a pobavit se. Přehlídky a program na hlavní stage ve Slovanském domě budou od pátku do neděle přístupné široké veřejnosti, vstupenky je možno zakoupit v síti TicketPro. Tam jsou k dostání v omezeném množství i vstupenky na exkluzivní akce, které jsou od pondělí do čtvrtka.“