Hlavní obsah

Eva, Milada a Hanka hubnou: A mění se před očima!

Foto: Mona Martinů

Důležité je nevzdat se a překonat počáteční problémy

Eva, Hanka a Milada! Tři z vás za pomoci čtenářek i nutričních poradců hubnou v exkluzivním projektu ProŽeny.cz už pátý týden. Po nemocích se jim váha sice zastavila, ale nyní už v hubnutí pokračují zase dál. Co nového zkusily a dozvěděly se od odborníků? Čtěte!

Článek

Všichni to známe: při hubnutí vždycky dojde i na období, kdy se ručička či cifra na váze ne a ne hnout dolů. Někdy se dokonce stane, že i kilo dvě vyletí zpět. Podle odborníků jde o běžnou reakci těla. Není potřeba proto chytat paniku nebo házet flintu do žita. Právě v tuhle chvíli je potřeba vydržet, a směr, kterým jsme se vydali, neměnit. Posuďte sami...

Hanka začíná vylepšovat recepty

Nejvíce zaměstnaná z naší trojice Hanka, maminka čtyř dětí, měla uplynulý týden prý tělo ve stávce. „Ač jsem se snažila, jak jsem chtěla, váha se nehýbala,“ obávala se Hanka. Ale terapeutka Lída ji uklidnila, že to je normální. „Věřím, že se hubnutí zase rozjede.“

A i když Hanky nejmenší dítko stále marodí, už to vypadá na zdárný konec. „Na svoji salsu jsem si čas udělala a je to nádhera. Po první hodině jsem pomalu tři dny nechodila, jak mě bolely hlavně kyčle, ale teď už to je lepší,“ nadšeně vypráví o nové lekci. „Jídelníček se mi dostal pod kůži a už začínám čarovat s recepty, které jsem zvyklá vařit. Teď jsou zdravé a lehké. Hlavně jde o tu chuť. Zjišťuji, jak málo stačí a člověk si pochutná zdravě.“

Hance jste minule nedoporučila pro časté provozování squash. Proč není vhodný na hubnutí?

Odpovídá Ludmila Holcová

„Squash je velmi rychlý sport, který nám neumožňuje lipidový metabolismus, tj. spalování tuku. Když si zvolíme právě tento pohyb s vysokou intenzitou, brzy bude Hanka unavená, a navíc tím zatíží kardiovaskulární systém, kdy to akorát povede k infarktu. Po vysoké zátěži jste totiž i následně dlouho unaveni a nemáte chuť se jít hýbat obden, což je u hubnutí potřeba. Navíc zde posilujete svaly a kondici, ale nepálíte tuky. Proto podporujeme sporty s nižší tepovou frekvencí – svižnou chůzi, plavání, jógu, bruslení v pomalém tempu. Pakliže má squash sport Hanka ráda, může si jednou za čas pro endorfin dojít.“

Eva překonala svou lenost

„Jsem ráda, že se do cvičení nemusím nutit,“ vykládá Eva. „Pomáhá mi i fakt, že jsme se skamarádily s Miladou a různé cvičební novinky chodíme zkoušet spolu,“ povídá dál. Obě zjistily, že jsou totiž ze stejného města, proto společné cvičení není problém. Navíc motivací je i jasně daný cvičební plán: obsahuje třikrát týdně posilovnu. A aby cviky prováděla správně, sejde se jednou za měsíc s trenérem Radkem – ten jí předvede, vysvětlí, opraví chyby. „Skvělé je, že z větší části cviky zvládnu i doma, takže se nemusím stresovat, jestli stihnu zajít do posilovny,“ chválí si Eva.

Potěšil ji i kompliment od trenéra: „Prý je zhubnutí na mě už trošku vidět,“ usmívá se Eva. A těší se na nové aktivity, které by ráda vyzkoušela: v hledáčku má powerplate i vacushape. „Pamatuji si na doby, kdy jsem se nebyla schopna kvůli cvičení vykopat z domu. Tak ty už jsou naštěstí pryč,“ dodává Eva, která by ráda brzy otěhotněla.

Foto: Petr Makovička

Eva cvičí poctivě jednou za měsíc i s trenérem Radkem, který kontroluje správnost cviků

Některé z čtenářek nám napsaly, že už dlouhodobě pravidelně cvičí a jedí zdravě, ale přesto nehubnou, i když by rozhodně bylo co shodit. Co se s tím dá dělat? Zeptali jsme se Radka Mirovského.

„Příčin může být více: první genetické dispozice. Určitá část populace zdědí tak špatné geny, že takové jedince nelze hodnotit podle současných kritérií – BMI, procento tuku, atd. Další příčina může být minulost: dlouhodobě špatná životospráva, která může způsobit nevratné metabolické změny. V takovém případě už bohužel metabolismus nikdy nebude fungovat ,normálně', i kdybyste se přetrhli. Pokud vám hubnutí přes veškerou snahu z jakéhokoli důvodu nejde, tak je na místě si uvědomit životní priority. Vždyť každý jsme originál s určitými specifiky. Doporučuji užívat si radost z pohybu, soustředit se na zlepšení fyzické kondice, udržení dobrého zdravotního stavu, a hlavně se nestresovat tím, co nemůžete ovlivnit, a brát život pozitivně. Nakonec i psychický stres může být příčinou, proč se váš organismus odmítá zbavit nadměrných kil."

Milada má nový účes

„U mě probíhá období změn,“ hlásí vesele Milada. Na mysli má nejen nový jídelníček, pohyb, ale i… nový účes. Brzy možná budu muset něco udělat i s padajícími kalhoty,“ směje se mladá dáma, které situaci navíc komplikuje intolerance kravského mléka. Ve středu prý teprve po chřipce začala znovu zlehka cvičit, zkusila powerjógu s Vaškem Krejčíkem, ale i také lekci na velkých míčích.

„Nechtěla jsem jít hned na dynamické sporty, protože ty bych s kašlem ještě neudýchala,“ popisuje Milada. A je na ní znát, že se dostává do psychické pohody. „Milada měla za sebou stresové období zkoušek, státnic, ztráty zaměstnání atd. Svůj prvotní cíl najít harmonii, tedy už skvěle zvládá,“ doplňuje její poradkyně na zdravý životní styl Jana.

Foto: Petr Makovička

Milada vyzkoušela powerjógu s Vaškem Krejčíkem

Jak souvisí psychika z hubnutím?

Jana Altnerová vysvětluje souvislost mezi psychikou a hubnutím. „Souvisí to spolu velice. Někdy je to neúcta ke svému tělu, nedostatečná motivace, někdy nějaká velká bolístka nebo i celkové fyzické vyčerpání, které hubnutí blokuje. Někdo může inklinovat k přejídaní, nebo naopak jídlo odmítá. Proto je důležitá i relaxace, odměňování se formou třeba masáží, návštěv bazénu, saun a podobně. Pomahájí také dechová cvičení, jóga a tak dále. Hubnutí nesmí být stres, ale výzva. V některých případech je proto dobré přizvat i psychologa. Je dobrý pozitivní přístup a opravdu platí, že tělo a duše musí být v harmonii.“

Naše trojice nabrala správný směr a i díky vaší podpoře se jim daří své snažení nevzdat. Jsou i ony pro vás motivací? Dejte vědět v diskusi!

Za spolupráci děkujeme Energy studiu a Health Fitness clubu Olgy Šípkové.

ynezorPumanzeSaNyknalC