Hlavní obsah

Zhubnout? Na to (ne)mám vůli! 2

Foto: shutterstock.com

Změňte svoje stravovací návyky

2. díl - Systémy, postupy, počítání. Hezká věc v boji proti kilům. Jenže jak už to konečně a opravdu zvládnout a vydržet? Že by posílením vůle?

Článek

Pomoc rodiny

Požádejte o pomoc rodinu a přátele. Vysvětlete jim, jak je pro vás důležité svého cíle dosáhnout, tak ať vás už nikdy lehkomyslně nevybízejí, abyste si vzaly tu koláček, tu smetanu do kávy a podobně. Jako kdyby vám pod nohama řezali větev. S pomocí ostatních budete hned vše zvládat lépe, uvidíte. Oni to jistojistě pochopí!

Počítání? Vyberte si!

Ať už budete preferovat dělenou stravu, dietu podle krevních skupin, glykemického indexu atd., vždy skončíte u počítání. Kolik má ten a ten pokrm kalorií, kolik si ještě můžete dopřát jídla, abyste se vešla do denního limitu… Při výběru, jakým stylem se budete chtít přiblížit své vysněné tělesné hmotnosti, se řiďte instinktem. Může se stát, že jistý způsob redukce hmotnosti vám vyloženě „nesedne“, což se hned projeví na psychice. Vyberte si proto takový, u kterého se budete cítit dobře. A nemusíte ho hned pojmenovávat „dietou“, např. slovo „pročištění“ zní mnohem lépe.

Dieotožka Nikola Hanyšová v rámci psychické pohody upozorňuje: „Důležité je nedržet ,diety’, ale zamyslet se nad tím, co je pro vás v životě důležité a co jste schopná pro váš vysněný cíl obětovat, ale zároveň se tím nestresovat. Najděte si takový způsob stravování a pohybu, který vám bude příjemný a který se s radostí stane součástí vašeho života. Není těžké najít si pravidelný režim v jídelníčku, kterým lze i s občasnými prohřešky dosáhnout vysněného cíle." Opravdu to je tak jednoduché? I na to má paní Nikola odpověď: „Každý si jen musí najít svůj rytmus, proto nejde bezhlavě držet diety. Vždyť si můžete poskládat vyvážený jídelníček z potravin, které máte ráda. Pochopitelně čím větších výsledků budeme chtít dosáhnout, tím větší úsilí musíme vynaložit. A proto je důležité mít i reálné cíle."

Foto: shutterstock.com

Jídlo si pomalu vychutnávejte

Pohyb

Několik minut denně dopřejte svému tělu pohyb. I rychlá chůze do schodů se pochopitelně počítá, nikdo po vás nechce, abyste se stala olympioničkou v běhu na dva kilometry.I domácí práce stojí za zmínku. „K hubnutí je důležité, aby byl náš energetický výdej vyšší než příjem. Každá vynaložená energie navíc během dne proto může přispět," dále objasňuje dietoložka Hanyšová. „Běžnými domácími pracemi můžeme průměrně vydat 400 až dokonce 1000 kJ/hodinu, záleží na náročnosti domácí práce. Druhou otázkou však je, zdali při dané aktivitě spalujeme efektivně i tukové zásoby. Obecně je pro efektivní spalování tuků důležité, aby daná aktivita probíhala za zvýšené spotřeby kyslíku, proto se užívá název aerobní aktivita, a důležité je vydržet v tomto pásmu co nejdéle, nejlépe alespoň 30 minut. U domácích prací obvykle není naše tempo natolik vysoké, abychom se řádně zapotily a zadýchaly, proto docílíme jen určitého energetického výdeje, ale jsou samozřejmě účinnější aktivity pro hubnutí," uzavírá odbornice.

Každopádně při sportu se vylučují endorfiny, které zlepšují náladu a zvyšují odolnost vůči stresu. A nebudete se stále cítit tak malátná a unavená.

Foto: shutterstock.com

I chůze po schodech se počítá

Návyky

Ale jak už bylo řečeno, spěchat se má opravdu pomalu, obzvláště při jídle. Žvýkejte každé sousto, co nejdéle to půjde, a vychutnávejte si ho. Když se vám bude zdát, že oproti ostatním členům rodiny máte mini porci, přidejte si na talíř víc zeleniny. Hlavně nemějte pocit, že nějakým způsobem strádáte a ostatní si přitom tolik dopřávají! Nenechte se ovlivnit, udržujte si to své pomalé tempo pojídání, pocit sytosti se stejně dostaví do mozku po cca 15 – 20 minutách hodování, takže opravdu není kam spěchat. Stále platí nepsaný zákon: Hubněte s radostí - jako zamračená se ani nebudete nikomu líbit.

Nepodléhejte při nezdaru

Pro svůj vyrovnaný duševní klid se odměňujte za úspěchy. Jestli se něco nezdaří tak, jak jste si přála, nezoufejte, každý den není posvícení. Při úspěchu je však potřeba si připomenout, že už jste zase o krok blíže cíli. Naplánujte pro sebe úžasný víkend v přírodě, kupte si cokoliv pro parádu a hned to neschovávejte ve skříni, když jste se při snažení tolik zapotila. I ta vychrtlá modelka na obálce magazínu vám pak může být úplně jedno! (A propos: I ji většinou ta váha stojí neskutečné úsilí…)

Jak se podařilo zhubnout vám? Co nejhoršího či nejšílenějšího jste v rámci úbytku váhy podstoupila? A jak pevnou máte při hubnutí vůli? Napište nám na info@prozeny.cz!

ynezorPumanzeSaNyknalC