Hlavní obsah

Jaké potraviny by vám teď v jídelníčku neměly chybět?

Foto: Thinkstock

Sezonní dozrálá zelenina je právě nyní skvělou volbou na váš stůl

S jarními a letními dny konečně můžete svůj jídelníček obohatit o novinky, které sezona nabízí. Jaké potraviny by právě teď na vašem stole neměly chybět a proč? Máme pro vás tipy!

Článek

Je tady období, které nabízí spousty možností, co si nového uvařit, vyzkoušet a ochutnat. „Většina z vás se vrhne na saláty a studenou stravu v podobě pečiva, uzenin, sýrů,“ uvádí expertka na výživu Mgr. Ivana Stenzlová.

Že ani nemáte potřebu tolik jíst, a už vůbec ne teplé pokrmy? Opatrně! „Vyšší konzumace suché a zchlazující stravy, včetně mléčných výrobků, vede k výraznému oslabení zažívání a následně k trávicím potížím – nadýmání, plynatosti, křečím v oblasti žaludku,“ říká Ivana Stenzlová. Co tedy vašemu tělu může prospět?

I teď je dobré teplé

Zkuste si najít své favority. „Strava od května do srpna by měla být především bohatá na zeleninu a dobře dozrálé ovoce,“ uvádí terapeutka čínské medicíny Marta Tovtová. „Pokud je to zelenina pěstovaná v našich podmínkách, je sklízená v plné zralosti a obsahuje veškeré důležité vitaminy a minerály," doplňuje dietoložka Lenka Kaprhálová. Jako tipy uvádí například chřest, kedlubny, zelené saláty, mladé zelí, ředkvičky, jarní cibulku, první bylinky...

Chcete-li svému tělu udělat dobře, i v létě si vařte. Překvapivě právě teplé kaše, ale i polévky pomáhají nezachlazovat trávení, a tím podporují hubnutí. Na co tedy ještě vsadit? „Zeleninové ratatouille, polévky, zeleninová rizota, dušená zelenina, zdravé předkrmy, ovocné krátce dušené kompoty jsou velmi vhodné,“ doporučuje expertka na výživu Ivana Stenzlová. Podle ní tyto pokrmy výrazně přispívají k tvorbě kvalitních tělních tekutin, tedy chrání před vysoušením a konkrétně srdce od přehřátí.

Foto: Thinkstock

Nemusíte zeleninu jíst pouze čerstvou a studenou, prospěje vám i lehká tepelná úprava

Poznejte neznámé!

Z obilnin je výborná například quinoa, která patří mezi výživovou bombu: má vysoké množství vitaminů i bílkovin, navíc je lehce stravitelná.

„Z luštěnin zkuste fazole adzuki, které obsahují vysoké množství rostlinných bílkovin, fosfor a vápník, posilují ledviny,“ doporučuje Marta Tovtová. Ze zeleniny prim hraje mangold – listy vypadají jako čerstvý špenát a podobně chutnají, řapík se chutí podobá chřestu. Má velké množství vitaminu C, skvěle pročišťuje krev i zklidňuje nervový systém.

Chybět by vám neměly ani čerstvé bylinky od bazalky, máty a meduňky až po rozmarýn, oregáno, které přidávejte do pomazánek, salátů, polévek, ale i čajů. Umí podpořit trávení, zlepšit krevní oběh...

Foto: Thinkstock

Zkuste si svůj jídelníček zpestřit něčím novým, i změny tělu prospívají

Nejen co, ale i jak je jíst

Kromě výběru toho, co jíst budete, je užitečná i vhodná úprava jídel. Vynechejte dlouhé vaření, pečení a smažení, naopak vsaďte na krátké osmahnutí na malém množství oleje. Co dalšího? Radí Marta Tovtová:

  • Omezujte sůl a naopak používejte větší množství tekutin.
  • Zmrzliny a ledové nápoje nejsou ani v létě vhodné. Tyto oslabují trávení, a především chladná energie stahuje tělo, což může vyvolat zadržování tekutin (potu a horka) uvnitř těla.
  • I v létě organismus lépe spaluje díky teplé snídani (kaše, polévky).
  • Vlažná voda po ránu (převařená voda s citronem nebo med s jablečným octem) hodně rozhýbe vaši vnitřní energii.

Co vy na to?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama