Hlavní obsah

Jarní únava – skutečnost, nebo zažitý mýtus?

Foto: Shutterstock.cz

Je jarní únava mýtem, nebo skutečností?

Každý rok se startem jara přichází takzvaná jarní únava. Někdo ji prožívá intenzivněji, někdo naopak nepociťuje žádné změny. Pravděpodobně to nebude tím, že by někteří lidé byli citlivější, ale spíše proto, že máme zažitý stereotyp, ve kterém je jarní únava neodmyslitelnou součástí tohoto období.

Článek

Všude slýcháme a čteme o tom, jak jarní únava přichází, jak jí populace trpí, jaké má symptomy. Až nakonec začneme tyto stavy rovněž pociťovat i na sobě. Podle lékařky se specializací na klinickou výživu Zuzany Kala Grofové nás v dnešní době velmi ovlivňuje psychika. Stokrát opakované tvrzení a zažité mýty považuje značná část populace za skutečnost, a podle toho se i chová.

Z druhé strany, jaro v řadě z nás vyvolává pocit radosti z nového svěžího života a probouzející se přírody, a někoho to dokonce vyloženě tahá ven. Pokud jsme ale nebyli během zimy aktivní, může se stát, že na jaře s přívalem energie při sportu nebo jiné pohybové aktivitě přepneme své síly a jsme pak daleko unavenější. „K tomu může přispět také prodlužující se den a více času stráveného právě nějakou pohybovou aktivitou. Svoji úlohu hraje i světlo. V zimě je ho v naší zeměpisné šířce méně, s čím také souvisí hladina vitaminu D v organismu. Vitamin D mimo jiného ovlivňuje svalovou výkonnost, na což může navazovat právě únava,“  říká MUDr. Zuzana Kala Grofová.

Foto: Shutterstock.cz

Pestrá strava je důležitá během celého roku

Pestrá strava během celého roku

Říká se, že za jarní únavou stojí nedostatek vitaminů po zimě. Dnes je však dostupná pestrá strava plná vitaminů během celého roku. „Pravdou je, že zelenina a ovoce, které si v zimě můžeme dopřát, musí v rámci dovozu překonat velké vzdálenosti a obsah vitaminů nemusí být konstantní. Například k poklesu vitaminu C dochází i během skladování, a následně pak při tepelné úpravě. Kyselina listová se pro změnu rozkládá světlem,“ objasňuje výživová poradkyně.

Únavu může způsobovat rovněž přechozené virové onemocnění. Dalším spouštěčem je dnes velmi silný a všudypřítomný stres,“ dodává MUDr. Grofová. To vyplývá i z online průzkumu Indexu zdraví Walmark*, v němž bylo zjištěno, že až každý druhý ze všech dotazovaných Čechů a Slováků je často vystavený stresu a zapomíná na vyváženou stravu. Pro naše tělo je přitom velmi důležité zařadit do jídelníčku potraviny, které nám zaručí pestrou a vyváženou stravu.

Nedostatek železa aktuálně patří mezi celosvětově nejrozšířenější výživové deficity. Například v Evropě nedostatek železa postihuje až 33 % mladých žen, 77 % těhotných a až 48 % dětí1. Jeho úbytek může způsobovat anémii a mohou jím ve velké míře trpět i vegani.

Pokud našemu organismu chybí železo, dodává krev méně kyslíku buňkám, což může vést ke špatnému spalování cukrů a tuků. Tělo tak není schopné z nich získávat energii, a dostavuje se únava. Muži by měli denně přijmout 10 až 15 miligramů železa, zatímco ženy by měly doplňovat železo až do 18 mg denně, děti by pro změnu neměly přijímat víc než 8 až 15 mg.

1 Hercberg S, et al. Iron deficiency in Europe. Public Health Nutr. 2007;4(2b).

Foto: Walmark.cz

Doplněk stravy Železo 20 mg COMPLEX

Doplněk stravy Železo 20 mg COMPLEX od společnosti Walmark je unikátní tím, že obsahuje rovněž vysoký podíl vitaminu C, který pomáhá s dobrým vstřebáváním železa do organismu, a navíc má řadu dalších příznivých účinků. Pomáhá podpořit imunitní systém, má vliv na tvorbu kolagenu pro zdraví cév a působí jako antioxidant, což příznivě pomáhá při snaze o potlačení vlivu kouření a pití alkoholu na náš organismus.

Více na webu www.klubzdravi.cz 

*výsledky z online testu Indexu zdraví byly sbírány v období 1.1. – 31. 12. 2018. Do online testu se v tomto období zapojilo 122 769 respondentů z České republiky a 52 163 respondentů ze Slovenska.

ynezorPumanzeSaNyknalC