Článek
Více než 90 % mladých lidí používá mobilní aplikace k placení, 61 % z nich několikrát týdně. Do 17 let platí spíše hotově, protože dostávají kapesné od rodičů, po dosažení dospělosti se mobilní platby stávají samozřejmostí. Důvodem je především rychlost (77 %) a fakt, že odpadá nutnost nosit hotovost (68 %). Fyzickou platební kartu sice nosí 84 % mladých, ale aktivně ji využívá jen 26 %, zatímco 58 % ji má pouze jako zálohu. QR platby a bankovní převody příliš oblíbené nejsou – denně je používají jen 3 %, resp. 2 % respondentů, zatímco téměř polovina (48 %) QR kódy využívá jen výjimečně.
Podrobnější studie Visa ukazuje, že mladí považují banky především za bezpečné instituce, které jim mají usnadnit každodenní život. Klíčovou roli v tom hraje bankovní aplikace – více než 9 z 10 ji používá pravidelně, nejčastěji ke kontrole zůstatku, potvrzení plateb nebo sledování výdajů. Při volbě banky zdůrazňují jednoduchost, bezpečnost a možnost vyřešit vše digitálně. „Mladá generace se rychle přizpůsobuje novým technologiím a mobilní telefon je pro ni přirozenou součástí života. Bezpečnost je klíčová,“ říká Hana Wasserburger ze společnosti Visa.

Mobilní platby jsou pro mladou generaci standard, shodují se Petr Polák, Hana Waserrburger, Tomáš Kapoun a Marie Šimůnková.Foto: Martin Svoboda
Mladí Češi platí mobilem, investování je láká čím dál víc
Investice jsou pro mladé atraktivní, i když pětina (19 %) má peníze jen na běžném či spořicím účtu. Obavy z inflace (38 %) je vedou k zájmu o pasivní příjem. Jen 8 % o investování zájem nemá. Ti s příjmy nad 30 tisíc korun měsíčně se nebojí rizikovějších forem. Ženy častěji volí konzervativnější cesty – 75 % z nich má finance na spořicím účtu a 20 % v akciích. Muži investují dvakrát častěji do akcií a ETF. Největší bariérou je nedostatek informací, obzvlášť při nižších úsporách. Zdroj inspirace hledají nejčastěji u přátel a rodiny (shodně 29 %) nebo u bank a finančních webů (27 %). Motivovala by je možnost začít s menší částkou (38 %). „Mladým často chybí širší finanční kontext – znalost rizik, plánování do budoucna či odvaha investovat,“ říká Maria Šimůnková z Nekrachni. Tomáš Kapoun z Monety doplňuje, že generace Z má výhodu v dlouhém horizontu a schopnosti ustát volatilitu, ale častou chybou je nedostatečná diverzifikace a spoléhání na trendy či tzv. finfluencery.
Bezpečnost je zásadní: 9 z 10 mladých kontroluje transakce několikrát měsíčně, hesla mění hlavně při podezření (39 %). S rostoucím příjmem roste důraz na prevenci. Nejčastějším ověřením je otisk prstu, nejméně oblíbené rozpoznání obličeje. Ukládání karet do služeb je častější u starších, zatímco více než třetina mladších 17 let kartu nikam neukládá.
Při online nákupech preferuje 52 % mladých digitální peněženky, od 18 let výše dokonce 56 %. Naopak u věkové skupiny 15–17 let je využívá jen 28 %, přičemž podobně často volí dobírku (27 %). S rostoucím věkem tedy digitální platby jasně převažují, zatímco tradiční metody postupně ustupují.



