Hlavní obsah

Tloušťka v dětství = obezita v dospělosti?

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Jídlo by mělo sloužit jen k nasycení

Poslední dobou se nadváha skloňuje ve všech pádech. Je alarmující, že začíná už v raném dětství a mohou za ni právě rodiče. Dnes ještě nemusí být vaše dítě přímo obézní, ale za pár let tomu může být jinak! Co dělat, aby vám špatný postoj a nevhodné návyky jednou potomek neotloukl o hlavu?

Článek

Jídlo - prostředek k dobré náladě

Neúspěchy obézních dospělých, kteří se stále přejídají a ne ne zhubnout, mohou pramenit z jejich stravy v dětství. Jídlo bývá totiž po narození dítěte jedním z jeho prvních prožitků. Od malička se učí to, že jsou v pohodě a uvolní se právě tehdy, když dostanou cokoli do úst (dudlík, palec, sladkost...) Proto bychom měly být velmi vnímavé a řešit problém obezity u dětí v jejich ranném stádiu vývoje. „Řešení obezity v dětském věku významně přispěje řešení obezity v pozdějším věku. Naopak nevhodné stravování odmala zásadně ovlivňuje vznik obezity ve věku pozdějším," vysvětluje dietoložka Nikola Hanyšová.

Odsouzená k tlouštce navěky?

Co když ale vaši rodiče na zdravou výživu zrovna nedbali a už v dětství jste byla obézní? Jste nutně odsouzená k doživotní tloušťce? "Důležitým faktorem pro vznik obezity je již sama obezita rodičů. Je známo, že pokud má dítě oba rodiče obézní, je 70% pravděpodobnost, že dítě bude také obézní. Problém zhoršují nevhodné stravovací návyky rodičů, které se od nich dítě učí," objasňuje Nikola Hanyšová a dodává: "Dokonce již v prenatálním období ovlivňuje matka dítěte dispozice k nadváze a je důležité snažit se obezitě předcházet od útlého věku potomka".

"Čím dříve se naučí správným stravovacím návykům, tím větší má dítě šanci na zvládnutí tohoto boje. Vychází to z vývoje, kdy se právě v raném věku vytvářejí tukové buňky, jejichž počet se většinou už nikdy nesníží." Podle dietoložky se při pozdější redukci hmotnosti tukové buňky z velké části pouze zmenšují. To však nutně neznamená, že byste musela být celý život obézní, ale bude pro vás mnohem obtížnější udržovat si normální váhu.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Jídlo nemá sloužit k zabavení dítěte

A zvládne tělo pozdější razantní změny jídelníčku?

Boj s tloušťkou v dospělosti tedy není ztracený, ale zvládne to naše tělo? Neuškodíme si? Negativní vliv na výživu a stravovací návyky dítětě ovlivňují jeho způsob stravování a výběr potravin i v pozdějším věku. Např. když jsou děti ve stresové situaci utěšovány jídlem, bývá to později příčinou konzumace jídla právě ve stresových situacích.

Je důležité nedoufat, že dítě z obezity vyroste! Obezita ale není nemoc, která by se nedala léčit, stačí jen učinit trvale udržitelné kroky: mít pevnou vůli, motivaci a zvládnout psychickou stránku hubnutí. Podle dietoložky pomůže i tzv. behaviorální psychoterapie (terapie založená na předpokladu, že emoce a chování nejsou vzájemně oddělené lidské funkce, ale jsou vnitřně propojené).

U dětí fungují opačné principy!

Každopádně lépe se začíná už v dětství. Ovšem u dětí je třeba na redukci tuku jinak. Zatímco v redukčních dietách jde vždy o snížení energetického příjmu (tak, aby byl nižší než energetická potřeba, optimálně při zajištění příjmu všech základních živin, vitaminů, minerálních látek a vlákniny), při redukci váhy v dětském věku je situace přesně opačná.

„Na prvním místě je nezbytné zajistit potřebné dávky všech živin, vitaminů a minerálních látek potřebných pro konkrétní dítě v konkrétní situaci," upozorňuje dietoložka. Podle ní je důležité dítěti přednostně zajistit dostatek potřebných látek pro stavbu a vývoj jeho organismu. S vhodnou stravou je to ovšem složitější, protože skladba jídelníčku se liší nejen s ohledem na dítě, ale i na jeho věk. Je potřeba brát v úvahu celkový režim, a to zejména pohybovou aktivitu. Vyvarujte se proto bezmyšlenkovitého snížení množství stravy!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Špatnou stravou zakládáte dítěti na potíže

Naučte dítě správně jíst!

Není to lehké naučit dítě zásady správné skladby stravy, znát přiměřenou velikost jednotlivých porcí... Když se k tomu ještě přidá stravování mimo domov...složitost téměř odrazuje, ale nevzdávejte to! V první řadě se zaměřte sama na sebe, abyste šla dobrým příkladem svému dítěti. Těžko můžete chtít naučit dítě zdravě jíst, když budete nakupovat nezdravé potraviny, následně z nich vařit, na policích nechávat vystavené dobroty (dokonce v jeho dosahu) a sama jíst nezdravě.

A jak by měl vypadat správný jídelníček? „Dbejte na to, aby vždy den začínal snídaní a dítě mělo s sebou do školy zdravou svačinu, ve škole dostalo teplý oběd a doma lehkou večeři. Zárukou úspěchu je také postupné odvykání konzumace energeticky bohatých a reklamou vnucovaných pamlsků v průběhu dne a postupné odvykání slazeným nápojům," doporučuje Nikola Hanyšová.

Sport ano, ale nenásilně!

Stejně jako správný jídelníček je důležitý i pohyb! Podpořte děti v jejich pohybových aktivitách, ale netlačte na pilu. O víkendech můžete trávit čas společně s celou rodinou a vymyslet pro tyto chvilky takový program, který zahrnuje rozmanité aktivity spojené s výdejem energie. Zdravou svačinu si samozřejmě nezapomeňte vzít s sebou. Věřte, že to bude přínosnější pro všechny, než třeba odpoledne strávené v kině s popcornem a sladkou coca colou. K tomu všemu ovšem nezapomeňte ani odpočívat.

Náš tip:

Nezapomeňte se dnes dívat v osm hodin na pořad Souboj v těžké váze. I v posledním díle vstupují soutěžící před kamery kvůli nadbytečným kilogramům. Opět až v průběhu boje s obezitou všichni zjistí, že všechna námaha bude jen a jen na nich. Jedno je jisté: Zdravotní komplikace spojené s obezitou nejsou žádné plané strašení!

ynezorPumanzeSaNyknalC